تعطیلی شعبه دانشگاه آمریکایی در اعتراض به حمایت قطر از فلسطین
کد خبر: 4198956
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

تعطیلی شعبه دانشگاه آمریکایی در اعتراض به حمایت قطر از فلسطین

دانشگاه آمریکایی A&M اعلام کرد کمک مالی به شعبه خود در قطر را به خاطر حمایت این واحد از مردم غزه متوقف می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، با گذشت بیش از چهار ماه از تجاوز اسرائیل به نوار غزه، یک دانشگاه آمریکایی تصمیم گرفت کمک مالی به شعبه خود در قطر را متوقف کند.

 روز جمعه، بنیاد آموزش و علم قطر پایان همکاری خود با دانشگاه A&M تگزاس را که در رشته مهندسی فعالیت دارد اعلام کرد.

برخی منابع فاش کردند که یک مؤسسه حامی اسرائیل در واشنگتن برای قطع رابطه این دانشگاه با قطر فشار آورده است.

خاتمه این همکاری در پی صدور تصمیم هیئت رئیسه دانشگاه آمریکایی اعلام شد، در حالی که بنیاد قطر بر تعهد خود برای تضمین تداوم تحصیل برای دانشجویان فعلی در این دانشگاه تأکید کرد.

بر اساس اطلاعات برخی منابع، مؤسسه مطالعات یهودی‌ستیزی و سیاست جهانی(ISGAP) با ارسال نامه‌ای به دانشگاه آمریکایی خواستار پایان دادن به همکاری با قطر به خاطر حمایت این کشور از فلسطین و غزه شد. با این حال دانشگاه آمریکایی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد این تصمیم از قبل گرفته شده و با افزایش بی‌ثباتی در منطقه مرتبط است.

هند زینال، مدیر اجرایی، استراتژی و مشارکت در بخش آموزش عالی بنیاد قطر، در بیانیه‌ای گفت: تصمیم هیئت مدیره دانشگاه A&M برای پایان دادن به همکاری با بنیاد قطر تحت تأثیر یک کمپین اطلاعات نادرست با هدف صدمه زدن به منافع بنیاد گرفته شده است.

وی افزود: نگران‌کننده است که این اطلاعات گمراه‌کننده به عامل تعیین‌کننده در اتخاذ این تصمیم، فراتر از اصول اولیه آموزش و دانش تبدیل شده و تأثیر مثبت قابل توجهی را که این مشارکت بر هر دو کشور داشته است در نظر نمی‌گیرد.

او ادامه داد: ناامیدکننده است که یک مؤسسه آکادمیک در سطح جهانی مانند دانشگاه A&M تگزاس تحت تأثیر چنین کمپینی قرار گیرد و به سیاست اجازه دهد در فرآیند تصمیم‌گیری آن نفوذ کند.

حمد بن جاسم، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر هم گفت: متأسفانه برخی شایعات بدخواهانه که منشأ و اهداف بد آن را می‌دانیم، به عنوان مجازات دولت قطر به خاطر حمایت از فلسطین در این تصمیم دخیل بوده است. می‌دانیم که یک لابی فشار در آمریکا برای خدمت به یک جریان شناخته شده در بسیاری از زمینه‌ها فعال است.

انتهای پیام
captcha