تبیین «گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز» در هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری
کد خبر: 4199027
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
سیدمصطفی فاطمی مطرح کرد؛

تبیین «گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز» در هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری

دبیر هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری گفت: این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که از امروز 23 بهمن تا 26 بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران با شعار «گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز» برگزار می‌شود.

سیدمصطفی فاطمی

سیدمصطفی فاطمی، دبیر هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با این نمایشگاه بیان کرد: هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری بزرگ‌ترین نمایشگاه تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که از 23 تا 26 بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود. شعار امسال این نمایشگاه «گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز» است. این نمایشگاه  بیش از 35 هزار متر فضای نمایشگاهی دارد که هزار شرکت کننده در این دوره از نمایشگاه حضور یافتند. هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری استان محور است و در هر قسمت یکی از محورهای گردشگری کشور حضور پیدا کرده است.

 وی در رابطه با قسمت‌های مختلف نمایشگاه گردشگری اظهار کرد: سالن 8 و 9 کل استان‌های محور غرب و استان‌های ساحلی خلیج‌فارس، سالن 7 محور خزر و استان‌ها ساحلی دریای خزر، سالن 27  استان‌‌های کرمان و همدان، سالن 8b3 استان‌های شرقی و مرکز با محور زیارتی، سالن 40 استان‌های یزد و اصفهان، سالن 41 استان‌ها شمال غرب کشور، تجهیزات هتل‌داری و سازمان مناطق آزاد در سالن میلاد، کشورهای خارجی در سالن خلیج‌فارس، تسهیلات گردشگری شامل آژانس‌ها و هتل‌ها در سالن‌ها 38 و 35 و سالن 41a  و خلیج‌فارس، تجهیزات رستورانی در سالن 5 و رستوران‌ها و گردشگری خوراک هم در سالن‌های 6، 10 و 11 حضور دارند.

دبیر هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری با بیان اینکه بیش از 60 کشور از شرکت‌کنندگان خارجی هستند افزود: دبیران کل سازمان جهانی جهانگردی، سازمان‌ همکاری‌های کشورهای آسیایی و سازمان همکاری‌های اکو در این نمایشگاه حضور می‌یابند. همچنین هیئت‌های مختلفی از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

فاطمی اضافه کرد: هفدهمین نمایشگاه گردشگری ایران در مجموع 20 سالن نمایشگاهی را به خود اختصاص داده است و در دو عنوان نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته و نمایشگاه خوراک و رستوران‌ها برگزار می‌شود.

وی در رابطه با برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها گفت: در این دوره از نمایشگاه تعدادی از نشست‌ها در محل نمایشگاه برگزار می‌شود که می‌توان به پیش نشست همایش بین‌المللی صنعت گردشگری که با مشارکت دانشگاه تهران، همایش گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز با مشارکت دانشگاه علم و فرهنگ، اولین همایش شخصیت‌های گردشگری، سومین همایش برندهای گردشگری و خوراک، نشست تخصصی و هم‌اندیشی با موضوع تبیین نقش و جایگاه مدیریت شهری با حضور شهرداران مراکز استان‌ها و کلان‌شهرهای کشور، همایش ملی گردشگری سلامت، همایش گردشگری الکترونیک، گردهمایی ملی راهنمایان گردشگری اشاره کرد.

فاطمی با بیان اینکه 54 کارگاه آموزشی، 12 میزگرد و 56 رونمایی در هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری برگزار می‌شود اضافه کرد: 32 میز تخصصی گردشگری را در این دوره داریم که می‌توان به گردشگری دریایی، عشایر، خوراک، روستایی، جنگ و دفاع مقدس، ادیان، ورزشی، کودک، دسترس‌پذیر، طبیعت‌گردی، ژئوتوریسم، هوایی و نجوم اشاره کرد.

دبیر هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری اضافه کرد: موضوعات مختلفی مثل گردشگری خوراک و گردشگری سلامت در سالن 38a برگزار می‌شود؛ همچنین حضور گروه‌های موسیقی آئینی و سنتی از نقاط مختلف کشور مانند ایلام، خوزستان، مازندران، کرمانشاه، مرکزی، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، لرستان، مناطق آزاد قشم، اروند، کردستان، گیلان، خراسان جنوبی و گیلان را خواهیم داشت که در این دوره از نمایشگاه به اجرای برنامه خواهند پرداخت که صحنه جدا‌گانه‌ای به ‌این منظور طراحی شده است.

وی مطرح کرد: سیاه‌چادرها و بوم‌گردی‌های مفرد هم در پنج اقلیم خود را معرفی خواهند کرد که در قالب سیاه‌چادر، خانه‌های روستایی، کپرها و کلبه‌ حضور یافتند.

فاطمی در رابطه با تفاوت این دوره نمایشگاه با دوره پیشین گفت: نمایشگاه از نظر شکلی و وسعت نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است؛ همچنین حضور مقامات خارجی به نسبت دوره‌های پیشین بی‌سابقه است و از نظر محتوایی هم توانسته خود را ارتقا دهد و به شکل تخصصی فعالیت کند. حضور فعالان گردشگری به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته است و به لحاظ همایش‌های جانبی‌ که برگزار می‌شود هر کدام توانسته‌اند  بخش تخصص خاص خود را در نمایشگاه به نمایش بگذارند.

وی اظهار کرد: نمایشگاه گردشگری در حال تبدیل به یکی از برندهای نمایشگاهی گردشگری در دنیا و منطقه است و توانسته به جایگاه خاصی به لحاظ وسعت و تعداد شرکت‌کننده دست یابد. این نمایشگاه به صورت مستقل برگزار می‌شود و نمایشگاه صنایع‌دستی بعد از نمایشگاه گردشگری برگزار خواهد شد. البته صنایع‌دستی فاخر هر استان در قالب غرفه‌های استانی به عنوان جاذبه گردشگری وجود دارد.

فاطمی اضافه کرد: هر ساله بعد از برگزاری نمایشگاه مشکلات و نواقص نمایشگاه را استخراج می‌کنیم؛ سال گذشته نیز همین کار انجام شد و لیست سه صفحه‌ای از مشکلات و نواقص تهیه شد. تلاش می‌کنیم در ادوار بعدی نیز این نکات رعایت شود.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به افزایش وسعت نمایشگاه قطعاً امکان بازدید از کل نمایشگاه در یک روز وجود ندارد و علاقه‌مندان باید دو تا سه روز را برای بازدید کل نمایشگاه در نظر بگیرند.

انتهای پیام
captcha