مخاطب‌شناسی؛ لازمه فعالیت رسانه‌ای در عصر مدرن
کد خبر: 4200759
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
حسن خجسته مطرح کرد

مخاطب‌شناسی؛ لازمه فعالیت رسانه‌ای در عصر مدرن

نشست معرفی کتاب «مخاطب‌‍شناسی رسانه‌ها» ظهر امروز در بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد و در این نشست ضرورت به‌کارگیری مخاطب‌شناسی و توجه به «مخاطب‌کاربر» مورد تأکید قرار گرفت.

نشست معرفی کتاب «مخاطب‌‍شناسی رسانه‌ها»

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست معرفی کتاب «مخاطب‌‍شناسی رسانه‌ها» ظهر امروز، 30 بهمن در محل بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات با حضور حسن خجسته، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما و ملیکا بردبار، استاد دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

حسن خجسته، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت مخاطب‌شناسی در عصر کنونی، گفت: «مخاطب» یکی از مهمترین عناصر در دنیای رسانه است و اگر مخاطب نباشد رسانه هم نیست ولی مشکل اصلی مربوط به فهم مخاطب است. رسانه‌ها باید بررسی کنند که ذائقه مخاطب چیست. در 10 سال گذشته تغییرات ذائقه مخاطب را داشته‌ایم و در علوم ارتباطات جدید به این موضوع توجه شده است.

وی افزود: عصر ارتباطات جدید با هم‌گرایی همراه بوده و بر آن تأکید دارد و از آنجاکه زمانی رسانه‌های مکتوب و برخط جدا از هم بودند امروز هم‌گرا شده‌اند و در کنار هم فعالیت می‌کنند. در قرن گذشته حدود 35 شرکت رسانه‌ای در آمریکا وجود داشتند ولی در قرن حاضر این تعداد به پنج رسانه کاهش یافته و همه اینها در هم ادغام شدند و دلیلش هم به دلیل جلب توجه مخاطب و حفظ مخاطب است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صدواسیما بیان کرد: واژه دیگری در عصر مدرن ارتباطات ابداع شده و آن واژه «مخاطب‌کاربر» است؛ این واژه یعنی که خود مخاطب تولید مطلب می‌کند و در صفحات اجتماعی بارگزاری می‌کند. 

خجسته با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال امروز ما می‌خواهیم مخل نظم جهانی باشیم که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند. آمریکا برای برقراری نظم جدید مدنظر خود در منطقه از سوریه شروع کردند ولی ما اجازه ندادیم. در چنین محیطی باید مخاطب را اقناع کرد به ویژه مخاطب‌کاربر را و تلاش کرد مخاطب را با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران همراه ساخت.

وی در ادامه به بیان جزئیات پرداخت و در این رابطه گفت: کتابی که امروز درباره آن سخن می‌گوییم به دنبال این است که ویژگی‌های رسانه‌های مدرن را بازگو کند و در آن بر سه ویژگی تجویزی، مشتری‌مداری و دوست‌مداری تأکید شده است. رسانه‌های مدرن دنیا اغلب دو مؤلفه اول را مدنظر دارند ولی دوست‌مدار نیستند اما آنچه که رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران را از دیگر رسانه‌ها متمایز می‌کند، مؤلفه دوست‌مداری آن است و واقعاً سخت است که هم مشتری‌مدار بود و هم دوست‌مدار ولی باید تلاش کرد که این سه مؤلفه را با یکدیگر پیش برد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما اضافه کرد: همچنین در این کتاب از انواع شیوه‌های مخاطب‌شناسی استفاده شده و تمام تلاش ما این بوده که با روش‌ها و اهداف مختلف نیازهای مخاطب مورد بررسی قرار گیرند. مخاطبان نیازهای رسانه‌ای متفاوتی دارند که قابل قیاس با یکدیگر نیستند و باید از طریق روش‌ها و شیوه‌های مختلف این نیازها را احصا کرد. همچنین جنسیت مخاطب هم مهم است و از سوی دیگر باید فهم و نگرش مخاطب‌کاربر را سنجید و اگر می‌خواهیم نگرش‌ مخاطب را تغییر دهیم ابتدا لازم است به طور دقیق به جزئیات اعتقاد و نگرش سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مخاطب اشراف داشته باشیم.

ملیکا بردبار، استاد دانشگاه صداوسیما که در سخنان کوتاهی گفت: ما با فقدان نگاه به مخاطب در کتاب‌های مرتبط با ارتباطات مواجه بودیم و به همین دلیل کتابی را با هدف مخاطب‌شناسی نوشتیم تا مورد استفاده دانشجویان ارتباطات قرار گیرد. در این کتاب از منابع به‌روز داخلی و خارجی استفاده شده و همچنین تئوری‌های محض هم به درستی به کار گرفته شده‌اند.

انتهای پیام
captcha