تهران سال آینده صاحب خودروهای برقی می‌شود
کد خبر: 4200775
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
عبدالمطهر محمدخانی:

تهران سال آینده صاحب خودروهای برقی می‌شود

سخنگوی شهرداری‌ تهران از ورود خودروهای برقی چینی از سال آینده به تهران خبرداد و اعلام کرد: از نیمه شعبان عملیات اجرایی خطوط 8 و ۹ و ۱۱ متروی تهران آغاز می‌شود.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری‌ تهرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری‌ تهران امروز دوشنبه ۳۰ شهریور ماه میهمان بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران بود.

وی ضمن بازدید از این نمایشگاه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه، گزارشی از عملکرد شهرداری تهران ارائه کرد و گفت: افتتاح فاز یک بزرگراه شهید بروجردی، اصلاح ۱۸ تقاطع غیر هم سطح که یکی از مهم‌ترین آنها تقاطع نواب و شهیدتندگویان بود، انعقاد ساخت ۷۹۱ واگن مترو، بهره‌برداری از ۹ کیلومتر و پنج ایستگاه جدید مترو که تا پایان سال سه ایستگاه در خط شش و یک ایستگاه تقاطعی در خط هفت افتتاح می‌شود از جمله اقداکات سال جاری شهرداری تهران است.

محمدخانی ادامه داد: امسال افتتاح ایستگاه مترو پرند و آغاز ساخت خط ۱۰ مترو را داشتیم و بعد از نیمه شعبان عملیات اجرایی خطوط 8 و ۹ و ۱۱ متروی تهران آغاز می‌شود.

وی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران نیز گفت: دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خرید داخلی صورت گرفته است که البته بدقولی تولیدکنندگان داخلی باعث شد تعداد اتوبوس‌ها دو هزار و ۵۰۰ دستگاه شود و شهرداری تعداد بیشتری را سفارش داده بود؛ از ابتدای سال آینده نیز به همین میزان اتوبوس برقی از چین وارد می‌شود. همچنین امسال توسعه دو هزار متر مربع کمربند سبز تهران و تکمیل ۴۰ میدان میوه و تره بار صورت گرفت. همچنین انعقاد قرارداد ساخت مسکن را داریم همچنین ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر هفت هزار و ۵۰۰ تخت افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی شهرداری‌ تهران در ادامه به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص ساخت خانه روزنامه‌نگاران تهران، گفت: 20 فروردین ماه همزمان با سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی، افتتاح خانه روزنامه‌نگاران شهر تهران را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان فعالیت و مشارکت شهرداری در انتخابات، گفت: شهرداری تمام قد در انتخابات مشارکت می‌کند و از همه ظرفیت خود برای پدیدآوردن زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات استفاده می‌کند اما  حضور در فهرست‌های سیاسی، فعالیت انتخاباتی مدیران و استفاده از امکانات له یا علیه گروه‌های سیاسی خط قرمز ما است و همانطور که شهردار تهران گفته‌اند با چنین اقداماتی برخورد خواهدشد.

محمدخانی در خصوص قرارداد ساخت مسکن با چینی‌ها نیز گفت: در مورد هر گونه قرارداد با چینی‌ها غیر از قرارداد قطعی در حوزه واگن، خطوط مترو و تامین اتوبوس و تاکسی در بخش دیگری تفاهم‌نامه قطعی نداریم. در مورد ساختمان‌سازی نیز به قرارداد قطعی نرسیده‌ایم البته گفت‌وگوهای جدی صورت گرفته است.

وی تشرح کرد: موضوع اصلی بحث سرمایه گذاری شرکت‌های چینی است و تلاش ما این است اگر امکان انتقال تکنولوژی وجود داشته باشد در قراردادها آورده شود.

محمدخانی در خصوص ترافیک تهران و اقدامات شهرداری برای کاهش بار ترافیکی گفت: در همه افکارسنجی‌ها از مردم تهران، ترافیک و آلودگی هوا دو نقد اصلی مردم تهران است. از نظر ما راه حل دقیق و هوشمندانه ترافیک و آلودگی هوا برقی‌سازی است. ۵۰ درصد بودجه سال جاری برای حمل و نقل اختصاص داده شد برای سال آینده نیز همین رقم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در برقی‌سازی هم قراردادبزرگی در تاریخ بلدیه تهران منعقد شده و در مرحله نهایی قرارداد خرید دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس برقی ۱۵۰ هزار موتور و ۱۰ هزار ون برقی از چین هستیم و امیدواریم اولین سری تاکسی‌های برقی بهار و اولین سری اتوبوس‌های برقی تابستان سال آینده وارد کشور شود.

محمدخانی در پاسخ به این سؤال که آیا ساخت تراموا در تهران لغو شده است، گفت: ساخت دو مسیر تراموا در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است؛ یعنی ساخت تراموا اکنون یک الزام برای مدیریت شهری است. اما در خصوص نوع تراموا، استفاده از تراموای چرخ لاستیکی تایید شده است و سال آینده اغاز ساخت یک خط تراموا را خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه راه حل سریع مشکل ترافیک را توسعه مترو و برقی‌سازی وسایل حمل و نقل می‌دانیم، گفت: هزینه مازاد تراکم در دو سال گذشته نزدیک به صفر بوده و ما پولی بایت این مسئله دریافت نکردیم. در بودجه سال آینده هم هزینه مازاد تراکم را لحاظ نکرده‌ایم و به نظر می‌آید اقدام خوبی است که باید برای این موضوع تقدیر شویم.

یادآوری می‌شود، بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از امروز ۱۹ بهمن ماه در مصلی امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده است و روز دوم اسفند ماه برپا خواهد بود.

انتهای پیام
captcha