انتخابات مجلس خبرگان مهم‌ترین انتخاب در کشور ماست
کد خبر: 4201324
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
تا انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲/ 10

انتخابات مجلس خبرگان مهم‌ترین انتخاب در کشور ماست

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: به‌دلیل نوع وظایفی که قانون برای این مجلس مشخص کرده، انتخاب اعضای آن، مهم‌ترین انتخابی است که در کشور ما اتفاق می‌افتد.

محمد عمومی نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبریحجت‌الاسلام والمسلمین محمد عمومی، کارشناس فقه و اصول و نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان اصفهان در آستانه انتخابات ۱۱ اسفندماه، با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: نگاه ما به انتخابات، امری جدا از اصل زندگی نیست. رشد ما در معرفت و بندگی خداوند متعال است؛ اگر همه فعالیت‌هایمان صرف این هدف شود، سود کرده‌ایم و اگر در راه دیگری باشد، زیان دیده‌ایم. انتخابات نیز به همین شکل است. بنابراین، هم خودم و هم همه عزیزانی که به نحوی دست‌اندرکار هستند، باید مراقبت کنیم و با نیت خالص در این میدان قدم بگذاریم. در این صورت هر اتفاقی بیفتد، ما برنده‌ایم و اگر غیر از این باشد، هر اتفاقی بیفتد، بازنده‌ایم.


بیشتر بخوانید:


جریان انتخابات‌ در کشور ما همواره با حساسیت همراه و حائز اهمیت است، البته در زمان‌های مختلف گاهی شدت و ضعف پیدا کرده‌، اما با مطالعه سیر آنها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مشاهده می‌کنیم که چون انقلاب ما اهداف بلندی مطرح کرده و منافع قدرت‌های جهانی و استکبار را به خطر انداخته، طبیعتاً هر عاملی که بتواند بنیه انقلاب را تقویت کند، آنها بر ضدش بوده‌اند و نسبت به آن حساسیت داشته‌اند. بنابراین، در فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنیم که فرموده‌اند هر انتخاباتی موقعیت حساسی دارد. البته در این زمان به‌دلیل موقعیت‌های منطقه‌ای نظام جمهوری اسلامی و تقویت ریشه‌های آن، طبیعتاً حساسیت دشمنان ما بیشتر شده و به همین دلیل حساسیت انتخابات نیز افزایش یافته است.

عمومی در ادامه و در پاسخ به پرسشی در خصوص وظایف مجلس خبرگان رهبری افزود: به‌دلیل نوع وظایفی که قانون برای مجلس خبرگان رهبری مشخص کرده، انتخاب اعضای این مجلس، مهم‌ترین انتخابی است که در کشور ما اتفاق می‌افتد. البته برخلاف تصوری که گاهی برخی از افراد دارند، آثار این انتخاب به‌گونه‌ای نیست که به‌صورت کوتاه‌مدت و در زندگی روزمره مردم دیده‌ شود، بلکه آثار آن بسیار مهم و کلان است و اگر به مسیری نگاه کنیم که انقلاب اسلامی طی می‌کند، می‌بینیم نتیجه انتخاب اعضای مجلس خبرگان که وظیفه تعیین رهبر و نظارت بر رهبری به عهده آنها گذاشته شده است، در جهت‌گیری‌های کلان کشور در ابعاد تعلیم و تربیت، فرهنگ، اقتصاد و... دیده می‌شود. بنابراین، هرکس از وظایف مجلس خبرگان رهبری شناخت داشته‌ باشد، اهمیت این انتخابات برایش روشن می‌شود.

مشارکت در انتخابات؛ زمینه‌ساز برطرف کردن نواقص و مشکلات

وی درباره زمینه‌های تحقق چهار راهبرد رهبر معظم انقلاب در انتخابات گفت: در این نوع مسائل طبیعتاً نگاه ما باید نسبی باشد و نمی‌توانیم به‌صورت همه یا هیچ قضاوتی داشته‌ باشیم. در زمینه امنیت، به لطف خداوند متعال بالاترین سطوح امنیت را در طول این سالیان داشته‌ایم و انتخابات‌ ما معمولاً خالی از حوادثی‌ است که مشابه آنها در بعضی از کشورها اتفاق می‌افتد. در عین حال، دستگاه‌ها و نهادهایی که در این زمینه وظیفه دارند، باید هوشیاری خود را حفظ و از حوادث احتمالی جلوگیری کنند.

در زمینه مشارکت، به دلایلی شاید از وضعیت آرمانی کمی عقب باشیم و یکی از دلایل آن، گلایه‌مندی‌هایی است که مردم از رفتارهای غلط برخی از مسئولان دارند و همچنین به‌دلیل بعضی از قانون‌گذاری‌هایی که نتیجه شیرین و خوب آن را در زندگی‌شان مشاهده نکرده‌اند، بعضی از تبعیض‌هایی که گاهی اتفاق افتاده یا بعضی از فسادهایی که گاهی کشف شده و مردم حق دارند که در این زمینه گلایه‌مند باشند، کمااینکه مقام معظم رهبری نیز به این مسئله اشاره کرد، ولی باید به این نکته توجه داشت که آیا راه از بین بردن این زمینه‌‌های نقص و اشکال و کمبود، قهر کردن با صندوق‌های رأی و انتخابات است یا مشارکت بیشتر در آن؟

در این‌ باره نیز اگر کسی تأمل کند، روشن می‌شود که مشارکت می‌تواند زمینه‌ساز برطرف کردن این نواقص و اشکالات باشد، اگرچه شاید صددرصد برطرف نشود؛ مثلاً عزیزانی که برای مجلس شورای اسلامی نامزد می‌شوند، خالی از عیب نیستند و هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند، اما می‌توان به‌صورت نسبی مجلس قوی‌تری داشت. در خصوص مجلس خبرگان رهبری نیز همین‌گونه است و عزیزانی که در صحنه حاضر شده‌اند، صلاحیت اولیه را دارند، مورد تأیید شورای نگهبان هستند و بین آنها نیز ممکن است افراد به لحاظ درجه صلاحیت، متفاوت باشند. به هر حال در زمینه مشارکت، دغدغه‌هایی وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که همگان موظفند به سهم خودشان در این زمینه تلاش کنند.

به لطف خدای متعال، زمینه رقابت نیز در انتخابات وجود دارد و به این مقوله نیز باید نگاه نسبی داشت؛ یعنی نمی‌توان گفت وضعیت رقابت، آرمانی است و شاید می‌شد بهتر از این فضای رقابت را فراهم کرد. علل و عوامل آن را باید در فرصت دیگری بررسی کنیم، زیرا اکنون مجال پرداختن به آن نیست. بعضی از این ایرادها به نقص قانون برمی‌گردد؛ ما به قوانین نقد داریم و در سال‌های گذشته نیز با برخی از مسئولان این مسئله را مطرح کرده‌ایم که بعضی از قوانین انتخاباتی ما اشکالاتی دارد. بخشی از آن به نوع عملکرد بعضی از نهادهایی‌ برمی‌گردد که در فرایند انتخابات دست‌اندرکار هستند و ممکن است اشکالاتی اتفاق افتاده‌ باشد که زمینه رقابت را کاهش دهد، اما کسی نمی‌تواند بگوید که هیچ زمینه رقابتی نیست و تأکید دارم که باید به این مسائل، نسبی نگاه کرد و به‌صورت نسبی، فضای رقابت وجود دارد، اما آرمانی نیست و می‌توانست بهتر از این نیز باشد.

رأی دادن تقلیدی نیست

عمومی درباره اینکه مردم چگونه می‌توانند انتخاب اصلح داشته‌ باشند و چه معیارهایی را برای رأی‌دهی باید مدنظر قرار دهند، گفت: شرط اول این است که مردم مخصوصاً عزیزان جوان ما امر انتخابات را جدی بگیرند و آن را رویدادی جدی بدانند که قرار است در زندگی‌شان اتفاق بیفتد. خود ما در دوران جوانی با تک تک نامزدهای مجلس جلسه می‌گذاشتیم و با آنها گفت‌وگو می‌کردیم، امتیاز می‌دادیم و انتخاب می‌کردیم و واقعاً به‌صورت سنجیده برخی را بر دیگری ترجیح می‌دادیم. عزیزان جوان ما می‌توانند در این زمینه فعال باشند، از نامزدها مطالبه‌گری کنند، با آنها وارد بحث و گفت‌وگو شوند و حتی این مسئله را بسنجند که نامزدها چقدر قانون اساسی را می‌شناسند، چقدر با چالش‌های کشور آشنا هستند، در این زمینه چقدر فکر کرده‌اند و چقدر حرف برای گفتن دارند. این‌ها را می‌توان به‌صورت فردی یا جمعی دنبال کرد.

وی در پایان در خصوص وظیفه اخلاقی مردم برای انتخاب اصلح گفت: رأی دادن تقلیدی نیست، وظیفه اولیه هر شخص این است که خود به اطمینان برسد. ممکن است کسانی دسترسی محدودتری داشته‌ باشند که آنها نیز می‌توانند به افراد دیگری مراجعه کنند که در این زمینه آشنایی دارند و با آگاهی انتخاب می‌کنند؛ از آنها سؤال کنند و به اطمینان برسند. ما حتی برای خرید یک محصول از چند جا قیمت می‌گیریم تا آن را خریداری کنیم و درگاه‌هایی را که در فضای مجازی برای خرید وجود دارد، با هم مقایسه می‌کنیم؛ یعنی این موضوع را جدی می‌گیریم و برای آن وقت صرف می‌کنیم. بنابراین عزیزان ما مخصوصاً جوان‌تر‌ها در این روزهای باقی‌مانده به انتخابات وقت بگذارند، با چشم باز به دنبال انتخاب باشند و مجدداً تأکید می‌کنم که نسبی نگاه کنند؛ ما نمی‌توانیم به دنبال نامزدی باشیم که بدون عیب باشد، به هر حال افراد نقاط قوت و ضعف دارند که بر این اساس باید آنها را سنجید و انتخاب کرد.

انتهای پیام
captcha