خادمان قرآن و خدمت به ملت
کد خبر: 4202410
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
یادداشت

خادمان قرآن و خدمت به ملت

فعالان حوزه قرآن کریم زمانی در جبهه‌های حق علیه باطل و تقدیم بیش از دو هزار شهید قرآنی،‌ زمانی با تربیت حافظان و قاریان قرآن برای تحقق عمده‌ترین مطالبه قرآنی رهبر انقلاب و اکنون با حضور پرشور در انتخابات، عمق ارادت خود به میهن اسلامی را به نمایش گذاشته‌اند؛ حضور پرشور در راهپیمایی‌های 22 بهمن، روز قدس و حضور پای صندوق‌های رأی هم ترجیع‌بند فعالیت‌های این جامعه مأنوس با کلام الهی طی سال‌های مختلف بوده است.

خادمان قرآن؛‌ خادمان ملت

به گزارش ایکنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود، انتخاباتی که اولین اصلِ اساسیِ آن حضور پرشور و باشکوه مردم پای صندوق‌های رأی است.

در وصف اهمیت این انتخابات فرمایش‌های مقام معظم رهبری از ابتدای سال و تأکید بر مشارکت جدی مردم قرار دارد که گواهی روشن برای اهمیت این موضوع است، معظم‌له در یکی از این تأکیدات که در دیدار با جمعی از مردم کرمان و خوزستان انجام شد،‌ «مشارکت قوی» را رأس چهار خصوصیت اصلی انتخابات امسال معرفی کردند.

از جمله اقشاری که همواره مشارکتی قوی در مناسبت‌ها و مناسک عجین شده با روح جمهوری اسلامی ایران داشته، جامعه قرآنی است، جامعه‌ای که طیف وسیعی از قاریان، حافظان، هنرمندان، مفسران، مترجمان و ... را شامل می‌شود. افرادی که برای دفاع از آرمان‌های ایران اسلامی و در لبیک به تحقق منویات رهبر قرآنی خود از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده‌اند. 

این جامعه زمانی با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و تقدیم بیش از دو هزار شهید به انقلاب، عمق ارادت خود به میهن اسلامی را نمایش داده‌اند و زمانی دیگر با تربیت حافظان و قاریان قرآن برای تحقق عمده‌ترین مطالبه قرآنی رهبر انقلاب، تلاش شبانه‌روزی مصروف داشته‌اند. حضور پرشور در راهپیمایی‌های بیست و دو بهمن، روز قدس و البته حضور پای صندوق‌های رأی و اقناع سایر اقشار برای باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات طی ادوار مختلف هم ترجیع‌بند فعالیت‌های این جامعه مأنوس با کلام الهی طی سال‌های زیست در کشور بوده است.

انتشار بیانیه‌های بی‌شمار از سوی افراد حقیقی و حقوقی حاضر در عرصه فعالیت‌های قرآنی در مناسبت‌های مختلف و از جمله انتخابات، تنها یکی از نشانه‌های پویایی این جامعه فرهنگی و قرار دادن این سرزندگی و پویایی در خدمت نظام اسلامی است. 

در کنار اصلِ اساسی مشارکت و حضور پای صندوق‌های رأی نباید از اصلی دیگر به نام «شایسته‌گزینی» و «انتخاب اصلح» غافل شد، هرقدر حضور باشکوه مردم در انتخابات اهمیت دارد به همان اندازه انتخاب اصلح و سپردن امور به اهل، نیز دارای اهمیت است.

برای انتخاب افراد اصلح شاخص‌های متعددی را می‌توان مدنظر قرار داد اما مهم‌ترین اصل «شایستگی» افراد است، یکی از متونی که می‌تواند ما را در بزنگاه انتخاب اصلح راهنمایی کند، گنجینه سترگ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنان علی(ع) است، گنج‌نامه‌ای که سطر سطر آن راهنمایی برای انسانِ سرگشته در موقعیت‌های مختلف است. حضرت امیر(ع) در نامه ۵۳ در مورد انتخاب افراد شایسته می‌فرمایند: «شایسته‌گزینی در سایه مشورت و دوری از احساسات و تعصبات صورت می‌گیرد».

امیرالمؤمنین(ع) شاخص‌های انتخاب افراد اصلح و اهل برای مناصب را به خوبی در نامه به مالک اشتر نیز شرح داده‌اند، آنجا که می‌فرمایند: «ای مالک وقتی می‌خواهی کارگزارانت را انتخاب کنی، از میان افراد باتجربه، باحیا، باتقوا و از خاندان پاک و با سابقه درخشان انتخاب کن، چون این‌ها آبرویشان محفوظ‌‌‌‌تر و طمع‌شان کم‌تر و آینده‌نگری‌شان بیشتر است».

در روایتِ «اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ» که از نبی مکرم اسلام(ص) نقل شده؛ آمده است «در زمانی که فتنه‌ها از هر سو به شما هجوم آوردند به قرآن کریم تمسک بجوئید»؛ فعالان قرآنی از مفسران تا مترجمان و حافظان و ... به عنوان افرادی که بیشترین همنشینی را با کلام وحی داشته‌اند، جزء خواص جامعه هستند که می‌توانند در انتخاب اصلح و انتخاب شایسته بیشترین نقش و تأثیر را داشته باشند. خواصی که البته در گذشته و در برهه‌های حساسی همچون انتخابات مأمنی امن و محل مراجعه‌ای امین برای افراد جامعه بوده‌اند.

در دورانی که فتنه‌‌انگیزان به دنبال عدم مشارکت مردم در انتخابات و تعیین سرنوشت خود هستند، جامعه قرآنی براساس آموزه‌هایی که از راه نشستن پای رحل قرآن در سینه خویش جای داده‌ است، می‌تواند انتخاب شایسته و اصلح را با آنچه از قرآن یاد گرفته تطبیق و به مردم ارائه دهد. 

جامعه قرآنی و فعالان حوزه قرآن کریم کشور که در طول سالیان متمادی حمایت خود از نظام اسلامی را به نمایش گذاشته‌اند، در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی علاوه بر اقناع مردم برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی،‌ راه دومی هم برای باشکوه‌تر شدن انتخابات پیش‌رو قرار داده‌اند.

فعالان قرآنی به عنوان خواص جامعه در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی راه داوطلبی جهت ورود به خانه ملت و نشستن بر صندلی‌های بهارستان را نیز امتحان کرده‌اند تا از رهاورد این داوطلبی نقشی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی و ارتقای قانونگذاری در این حوزه داشته باشند. 

حضور افراد آشنا با کلام وحی در مجلس شورای اسلامی میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن باب که باید دقت شود تا قانون با شرع و قرآن انطباق داشته باشد، دارای اهمیت است. نماینده‌ای که با قرآن مأنوس است در تصویب قوانین دقت خواهد کرد تا چیزی خلاف شرع و قرآن به تصویب نرسد.

علاوه بر این در برخی ادوار عده‌ای از فعالان قرآنی این ایراد را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد می‌دانستند که چرا مطالبه‌ و سؤالی با موضوع فعالیت‌های قرآنی از وزرا در صحن اصلی مجلس طرح نمی‌شود. وضع نکردن قوانین مختلف در حوزه قرآن یکی دیگر از مطالبات جامعه قرآنی در سال‌های گذشته بوده است؛ به نظر می‌رسد همه این موارد با راهیابی افراد آشنا با کلام وحی و فعالان حوزه قرآنی به مجلس شورای اسلامی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. 

حضور تعداد اندکی از فعالان قرآنی در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی همراه با دستاوردهای خوبی بوده است که بودجه‌ نیم‌درصدی حوزه قرآن کریم در اوایل دهه نود و تلاش برای اضافه شدن یک بند با موضوع فعالیت‌های قرآنی به برنامه هفتم توسعه تنها نمونه‌ای از این دستاوردها بوده است. بدون شک اگر تعداد فعالان قرآنی حاضر میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشتر شود شاهد دستاوردهای به مراتب بیشتری در این حوزه خواهیم بود. 

ایکنا بدون جهت‌گیری خاصی له یا علیه هیچ یک از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اسامی تعدادی از فعالان قرآنی داوطلب مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن مجلس، لاله افتخاری، مسعود نیکدستی، خسرو امینی، بهزاد احمدی، سعید کریمی، زهرا سعیدی، زکیه عبدالهیان، مهدی نجفی، محمدحسن شفق و.. از جمله شخصیت‌ها و فعالان قرآنی داوطلب شده برای ورود به مجلس شورای اسلامی در شهرهای مشهد، تهران، اصفهان و.. هستند.  

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha