برگزاری تورهای اقتصادی برای نمایندگان مجلس دوازدهم
کد خبر: 4204496
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
حجت‌الاسلام محقق‌نیا پیشنهاد کرد:

برگزاری تورهای اقتصادی برای نمایندگان مجلس دوازدهم

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امروز نیازمند نمایندگان آشنا به اقتصاد ایران، دارای تفکر انقلابی و باورمند به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی هستیم، گفت: این اهداف با به کارگیری مشاوران زبده و انقلابی در مراکزی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و برگزاری تورهای اقتصادی برای نمایندگان در راستای آشنایی و اشراف آنها بر فضای واقعی اقتصاد و کسب و کار کشور، محقق می‌شود.

حجت الاسلام محقق نیا

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ترکیب نمایندگان مجلس دوازدهم گفت: گاهی گفته می‌شود ترکیب نمایندگان مجلس دوازدهم خیلی اقتصادی نیست و به نظر من این ایراد به خاطر لیست‌هایی است که احزاب و جریانات سیاسی ارائه داده‌اند. بهتر بود در شرایط کنونی اقتصادی ائتلاف‌ها، نامزدهایی را که شمِّ اقتصادی دارند و از ایده و برنامه اقتصادی برخوردارند بیشتر در لیست‌هایشان جانمایی می‌کردند تا مجلس دوازدهم در حوزه اقتصاد بتواند مثمرثمر واقع شود.

وی افزود: اما پرسش این است براساس شرایطی که پیش آمده چه باید کرد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت برحسب شرایط به وجودآمده و با هدف ارتقای سطح کیفی و معلوماتی نمایندگان لازم است مشاوران زبده و خبره به استخدام درآیند که البته در این راستا می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مرکز پژوهش‌های مجلس نهایت بهره را برد. این مرکز که سال‌هاست تأسیس شده از چنین ظرفیتی برخوردار است. حتی به باور من تنها نباید به مرکز پژوهش‌های مجلس محدود شد و لازم است از ظرفیت نمایندگان اسبق، باتجربه و صاحب ایده در حوزه اقتصاد هم استفاده کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مجلس دوازدهم باید مرکز پژوهش‌ها را به محلی برای حضور نمایندگان اسبق انقلابی صاحب نظر در حوزه اقتصاد و مشاوران یا کارشناسان انقلابی تبدیل کند، گفت: در این مرکز باید از گروه‌هایی استفاده شود که سابقه انقلابی دارند و از افکار لیبرالی بهره نمی‌برند. متأسفانه در سال‌های گذشته بعضاً افرادی در مرکز پژوهش‌ها به کار گرفته شده بودند که از افکار لیبرالی بهره می‌بردند و به طور کلی تفکرات لیبرال در این مرکز تا حدودی رسوخ پیدا کرده بود.

ضرورت توجه نمایندگان جدید مجلس به اقتصاد اسلامی

محقق‌نیا ادامه داد: امروز ما نیازمند نمایندگانی هستیم که اقتصاد ایران را به خوبی بشناسند، افکارشان انقلابی باشد و به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی باور داشته باشند و این سه هدف مهم را می‌توان از طریق به کارگیری مشاوران زبده و انقلابی تا حدودی محقق کرد.

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد تورهای اقتصادی برای نمایندگان مجلس دوازدهم در دستورکار قرار گیرد، گفت: هدف از این تورهای اقتصادی؛ آشنایی نمایندگان مجلس دوازدهم با فضای شرکت‌داری، فضای کسب و کار و فضای اقتصادی ایران باشد. متأسفانه گاهی اوقات مشاهده شده برخی نمایندگان مجلس طوری در مسائل اقتصادی موضع‌گیری می‌کنند که خیلی با فضای اقتصادی ایران سازگاری ندارد و به دور از واقعیت است. واقعاً چه ایرادی دارد نمایندگان مجلس از کارخانه تولید فولاد یا نیروگاه‌های تولید برق بازدیدی داشته باشند. یک فرد نماینده تنها نماینده یک شهر یا حوزه انتخابیه نیست بلکه نماینده کل ملت ایران است و اگر اشراف کامل به فضای اقتصادی کشور و شرایط واحدهای تولیدی و معیشت خانوار داشته باشد قطعاً دست به تصمیمات غیرانقلابی و لیبرالی نخواهد زد. مثلاً شاهد بودیم برخی از نمایندگان از حذف ارز ترجیحی سرسختانه دفاع می‌کردند ولی نتیجه حذف ارز ترجیحی تورم و گرانی چند صد درصدی شد و با وجود اینکه دولت سیزدهم خود را ملزم به اجرای مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کاهش تورم و رشد تولید می‌داند اما دولت با حذف ارز ترجیحی نتوانست تورم را به کمتر از 30 درصد کاهش دهد.

مراقب تله لیبرال‌ها باشید

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: حذف ارز ترجیحی را چه کسانی توصیه کردند؟ یک سری اقتصاددان لیبرال به ظاهر دلسوز و خیرخواه و متأسفانه یک سری اقتصاددان اسلامی منفعل هم پذیرفتند. آن زمان که می‌خواستند ارز ترجیحی را حذف کنند به نمایندگان مجلس و دولت التماس کردیم برای اینکه اقتصاد ایران به خاک سیاه نشانده نشود این کار را انجام ندهید.

محقق‌نیا گفت: اگر در این فرصت باقی‌مانده تا شروع مجلس جدید دوره‌های اقتصادی برای نمایندگان منتخب برگزار شود قطعاً به بینش و آگاهی اقتصادی آنها کمک خواهد کرد و اشتباهات نمایندگان کاهش می‌دهد. در کناراین موارد لازم است دوره‌های روان‌شناسی هم برای نمایندگان منتخب برگزار شود تا در مواجهه با مراجعان و مسئولان تصمیمات منطقی و عقلانی و به دور از احساسات و دلسوزی اتخاذ کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان تأکید کرد: هرچقدر نمایندگان با فضای اقتصاد ایران آشنا شوند قطعاً اتفاقات مبارک بسیاری در مجلس دوازدهم رقم می‌خورد و این اتفاق مبارک به سود تمام ملت ایران خواهد بود. پس ضرورت دارد این نکات مهم مدنظر قرار گرفته شود تا ان‌شاءالله شرایط بهتری برای اقتصاد کشور رقم بخورد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha