صداقت؛ راهکار پیامبر(ص) برای دعوت به صراط مستقیم + فیلم
کد خبر: 4204789
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲
به سوی نور/ 11

صداقت؛ راهکار پیامبر(ص) برای دعوت به صراط مستقیم + فیلم

صداقت از روش‌هایی بود که پیامبر اکرم(ص) از آن برای هدایت مردم به صراط مستقیم بهر‌ه‌ می‌بردند. هر امتی صدیقی دارد و با روش صدق است که می‌توانیم بسیاری از مسائل را در جامعه حل کنیم.

محمد شریفانیبه گزارش ایکنا، بندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید. اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهرهای نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.

در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتارهای «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه منتشر می‌کند. در یازدهمین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «صدق» پرداخته شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

«سخن بر سر رمز موفقیت پیامبر(ص) در هدایت مردم به سمت صراط مستقیم بود. در یک جمع‌بندی کلی، پیامبر(ص) دو رمز موفقیت در برنامه خود داشتند. اولین رمز موفقیت ایشان برنامه‌ریزی و برنامه‌های پیامبر(ص) در این زمینه بود. دومین رمز موفقیت پیامبر(ص) روشمند بودن ایشان در پیاده کردن برنامه‌ها بود. 

تاکنون به 9 روش از روش‌های موفقیت پیامبر(ص) پرداخته‌ایم. مهربانی پیامبر(ص)، خدامحوری، لینت و نرمی، جاذبه و روابط عمومی بالا، عفو و گذشت، استغفار و تطهیر، عزم و اراده، توکل و مشورت روش‌های پیامبر(ص) در پیاده‌سازی برنامه‌ها بود.

آخرین روش پیامبر(ص) صداقت بود. گل ارزش‌های اخلاقی، صداقت و یکرنگی است، همان چیزی که جامعه امروز تشنه آن است. در ادامه یکی از آیات الهی این‌گونه آمده است: «وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ؛ و هيچ پيامبرى را نسزد كه خيانت ورزد» اصلا در قاموس پیامبر(ص) غل و غش و مکر وجود نداشت و ایشان یکپارچه صداقت داشتند.

برخی از گفتارها را باید با طلا نگاشت. یکی از این گفتارها، این گفتار امیرالمؤمنین(ع) است که می‌فرمایند: «اَلصِّدْقُ سَيْفُ اللّهِ؛ صدق شمشیر خدا در آسمان‌ها و زمین است». برخی برای پیش بردن کارهای خود از حربه‌های گوناگون استفاده می‌کنند؛ حتی برخی از روش‌های علمی در این زمینه بهره می‌برند، اما هیچ روشی به میزان صداقت کارآمدی ندارد. صدق شمشیر خدا بوده و در زمین و آسمان برندگی دارد.

در روایتی آمده است که مردم برای رفع خشکسالی و بارش باران دعا می‌کردند؛ به موسی(ع) خطاب شد که به آن غلام سیاه بگو تا او دعا کند. آن غلام راه می‌رفت و در کلام خود از خدا به سادگی تقاضای باران کرد. موسی(ع) خواست تا با او برخورد کند که خطاب آمد دست نگه‌دار و به صدق درون او بنگر. ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگیریم و قال را.  

قرآن کریم این‌گونه می‌فرماید: «كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ؛ با صادقین باشید». انسان باید در زندگی صادق باشد و با صادقین زندگی کند. صراط مستقیم صراط صادقین است. در آیه سوره مبارکه نساء آمده است: «وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسولَ فَأُولٰئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنعَمَ اللَّهُ عَلَيهِم مِنَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ وَحَسُنَ أُولٰئِكَ رَفيقًا؛ و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز) همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان و آن‌ها رفیق‌های خوبی هستند». با روش صدق است که می‌توانیم بسیاری از مسائل را در جامعه حل کنیم نه با روش دور زدن و کلک.

هر امتی صدیقی دارد. در روایات آمده که حتی اگر انسان مرتکب اشتباهی شود اما نیت بدی نداشته باشد، خداوند به واسطه صدق و صفای درون او به وی پاداش می‌دهد. صداقت آخرین روش و هنر پیامبر(ص) در دعوت به صراط مستقیم بود. این  10 روش در آیه 159 سوره آل عمران از منطق پیامبر(ص) برای هدایت بیان شده است».

انتهای پیام
captcha