افطاری ساده نوعی جهاد و مبارزه با نفس است
کد خبر: 4207270
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

افطاری ساده نوعی جهاد و مبارزه با نفس است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: سفره افطاری ساده نوعی جهاد و مبارزه با نفس و همراهی با قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شود.  

محسن مشرفی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبیمحسن مشرفی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از گفت: براساس آیات قرآن کریم فلسفه اساسی وجوب روزه در ماه رمضان، دستیابی به تقوا و مستحکم کردن روحیه اخلاص است، به گونه‌ای که انسان روزه‌دار از جاذبه‌های مادی و لذت‌های نفسانی که عمدتا بهره‌وری جسمانی دارد فاصله گرفته تا فرصتی پیدا کند به روح و شخصیت حقیقی و معنوی خود بپردازد.

حجت‌الاسلام مشرفی اظهار کرد: سبکی روح روزه دار که از اعمال و آداب شبانه‌روز ماه مبارک حاصل شده موجب رقت و نازکی و حضور قلب و آمادگی برای راز و نیاز با پروردگار متعال می‌شود از این رو ماهیت روزه بیشتر با سادگی و بی‌آلایشی تناسب دارد و هرگونه تجمل‌گرایی و چشم و هم چشمی، انسان روزه‌دار را از دستیابی به تحفه‌های معنوی و اهداف والای این عمل عبادی دور و بیشترین جلوه‌گری این آسیب، سر سفره افطار خود نمایی می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه سفره افطاری ساده نوعی جهاد و مبارزه با نفس و همراهی با قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شود، گفت: در شرایطی که روزه‌دار از سحرگاه تا افطار از خوردن و آشامیدن خودداری کرده، نوعی میل و کشش مضاعف برای استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها دارد به همین دلیل هرچه سفره افطاری ساده‌تر باشد برای روزه‌دار بهتر است.

وی اظهار کرد: از دیگر دستاوردهای روزه، درک بهتر شرایط نیازمندان و گرسنگان بوده این احساس همدردی، زمینه‌ساز ادای حق نیازمندان و به‌طور خاص، سنت حسنه افطاری دادن به عنوان مصداق بارز مواسات و رعایت حال نیازمندان بوده است.

حجت‌الاسلام مشرفی بیان کرد: در روایات به افطاری دادن تاکید زیادی شده اما در مورد میزان افطاری حدی تعیین نشده بلکه فرموده‌اند افطاری دهید و لو به اندازه نصف دانه خرما و یا یک لیوان آب باشد لذا این نوع تعابیر حاکی از این است که از نگاه دین، بیدار کردن حس ایثار و بخشندگی و درک شرایط نیازمندان مهم‌تر از حجم و مقدار افطاری است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: افطاری‌دادن و پذیرایی کریمانه باید در خور شأن مهمان و متناسب با توانمندی میزبان به دور از اسراف، تبذیر را نفی نمی‌کند اما گویای این مطلب است که نکند به‌خاطر نگرانی از محدودیت امکانات، خود را از فضیلت بزرگ افطاری دادن و تمرین روحیه ایثار و بخشندگی محروم کند.

وی بیان کرد: برای اینکه افراد بیشتری در جامعه اسلامی از این موهبت بزرگ میزبانی برخوردار شده و طیف وسیع‌تری از روزه‌داران از سفره افطاری بهره‌مند شوند تاکید زیادی بر ساده گرفتن مراسم و سفره افطاری شده است.

حجت‌الاسلام مشرفی گفت: بهترین عامل برای ترویج سفره‌های افطاری ساده، آگاه‌کردن مومنین از آثار و برکات این سنت پسندیده است و اینکه چه برکاتی در دنیا و آخرت نصیب ایشان شده که در مجموع نیز ساده‌زیستی و دوری از تجملات به‌عنوان نقطه قوت پیامبران و اولیای الهی شمرده می‌شود.

انتهای پیام
captcha