به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسملین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامت در بیان نکات تفسیری جزء ۲۲ قرآن کریم در ادامه تبیین موضوع ولایت در طرح کلی اندیشه اسلامی که امروز 14 فروردینماه در
حرم بانوی کرامت برگزار شد، با تأکید بر این که ولایت در قرآن کریم به معنای همبستگی، پیوستگی و انسجام حول یک محور است، اظهار کرد:
ولایت به دو معنای ولایت طولی و ولایت عرضی در قرآن به کار رفته است؛ ولایت طولی یعنی همان ولایت اولیای الهی که خدای متعال آنها را برای هدایت بشر معرفی فرموده است.
وی با بیان این که نقش
اولیای الهی در قالب یک مثال را میتوان مانند نقشه یک قالی و مردم یک جامعه را تار و پود یک قالی تصور نمود، ادامه داد: اگر تار و پود قالی بر اساس یک نقشه از پیش تعیین شده در کنار یکدیگر قرار بگیرند تصویر بسیار زیبایی را رقم میزنند.
وی با اشاره به راهکارهای قرآنی اعمال ولایت اولیای الهی در جامعه، گفت: در نقطه مقابل ولایت اولیای الهی، ولایت طاغوت قرار دارد، اگر جامعه تحت اشراف اولیای الهی و در چارچوب ولایت آنها حرکت کند، این جامعه از ظلمت به سوی نور هدایت میشود و اگر ولایت اولیای الهی کمرنگ شد و ولایت طاغوت جایگزین گردد، جامعه از نور به ظلمت سوق پیدا خواهد کرد.
حاج ابوالقاسم به فرازهایی از آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب و شان نزول آن اشاره نمود و گفت: خداوند متعال در بخشی از این آیه فرموده است که همواره خدا میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد؛ خدای متعال در این آیه به مسلمانان این نکته را تبیین میفرماید که تنها یک خانواده هستند که از هرگونه رجس و پلیدی دور و مبرا هستند و آن خانواده اهل بیت پیامبر(ص) هستند.
خودنمایی زنان یکی از راههای اعمال ولایت طاغوت است
وی با تأکید بر این که اراده قطعی خداست که اهل بیت(ع) را از هرگونه نقص و آلودگی به طور کامل پاک و مطهر گرداند، ابراز کرد: هرکس این داستان را در محفلی از محافل مردم بازگو کند، خدای متعال رحمت و غفران خود را بر آن محفل نازل میکند و اگر اندوهگینی در آن محفل باشد، خدای متعال اندوه او را برطرف میسازد و حاجات او را برآورده میکند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ولایت اشاره نمود و بیان کرد: ولایت در یک لسان به معنای وابستگی فکری و عملی هرچه بیشتر و روز افزون است؛ ولی مهم این است که اول راه را پیدا کند و ولی خدا را بشناسد و مشخص کند و سپس از لحاظ فکر، عمل، روحیات و راه و رسم و روش زندگی خود را به او متصل و مرتبط و دنباله رو او باشد.
حاج ابوالقاسم با اشاره به این که خداوند متعال در آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب بانوان را از خودنمایی و بروز و ظهور در سطح جامعه و جلب توجه نهی میکند، تصریح کرد: یکی از راههای اعمال ولایت طاغوت همین موضوع خودنمایی زنان است؛ تبرج و خودنمایی زنان موجب میشود تا ذهنها از ارزشهای الهی به جذابیتهای ظاهری معطوف گردد و روابط انسانی بر پایه جذابیتهای جنسی شکل گیرد و در نتیجه به جای حاکمیت الله حاکمیت طاغوت بر جامعه تسهیل گردد و شیطان ولایت پیدا کند.
تبرجهای جاهلی طهارت و عفت جامعه را نشانه میگیرد
وی با تأکید بر این که تبرجهای جاهلی طهارت و عفت جامعه را نشانه میگیرد، یادآور شد: جامعهای که آلوده به بیعفتی و بیحیایی شد، جامعه ظلمانی میگردد؛ شیطان با دمیدن در آتش شهوات و تبدیل کردن شهوات به سبک زندگی و ارزش بخشی کاذب به رفتارهای جاهلی، تلاش میکند تا مناسبات اجتماعی را بر مدار شهوات تنظیم کند.
حاج ابوالقاسم افزود: انسانهایی که بر اساس منافع فردی و شهوات با یکدیگر ارتباط میگیرند؛ بر اساس همین منافع فردی و شهوانی قانون تاسیس و تلاش میکنند تا مناسبات جاهلی را در جوامع بشری عادی سازی کنند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که خداوند متعال در آیات سوره مبارکه احزاب، خاندان عترت را به عنوان محور تولی جوامع معرفی و زنان را از تبرج و خودنمایی نهی میکند، ابراز کرد: در ادامه آیات سوره احزاب به ویژه در آیه ۵۹ به موضوع حجاب اشاره و تصریح میکند؛ای پیامبر به همسرانت و دختران و زنان مؤمنین ابلاغ کن که حجابشان را کامل کنند؛ اینگونه به عفت و پاکدامنی شناخته میشوند و امنیت اجتماعی بیشتری خواهند داد.
وی بحث پوشش و عفت را یکی از زیرساختهای مهم جامعه ولایی برشمرد و گفت: جامعه ولایی جامعهای است که ارتباطاتش فارغ از شهوات و امیال نفسانی، مبتنی بر عفت و طهارت شکل میگیرد، اگر جامعهای عفیف و نجیب شد آن جامعه میتواند پذیرای ولایت باشد و اگر اینگونه نباشد آن جامعه از خاندان طهارت بیبهره خواهد بود.
حاج ابوالقاسم در بخش پایانی سخنان خود به فرازی از سیره بانوی عفت، محور عصمت و مادر امت زهرای اطهر(س) اشاره نمود و گفت: ان شاء الله خدای متعال در این شب قدر همه ما را مشمول الطاف و عنایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، خاصه زهرای مرضیه(س) قرار بدهد.
انتهای پیام