تمام برنامه‌های کتب آسمانی اشاره به سبک زندگی دارد + صوت
کد خبر: 4210367
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
سبک زندگی قرآنی براساس سوره حمد/ 1

تمام برنامه‌های کتب آسمانی اشاره به سبک زندگی دارد + صوت

حجت‌الاسلام والمسلمین سلطانی با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی(ره) درباره پیشینه سبک زندگی گفت: به فرموده ایشان دین همان روش زندگی است و از آن جدایی ندارد و بر این اساس، تمام برنامه‌ها و دستورات و اوامر و نواهی کتب آسمانی اشاره به سبک زندگی دارد.  

حجت الاسلام عبدالامیر سلطانی، پژوهشگر تفسیرحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالامیر سلطانی، پژوهشگر تفسیر در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به پژوهش خود در استخراج اصول سبک زندگی از سوره مبارکه حمد، در قالب چند جلسه به ارائه این پژوهش پرداخت.

وی در بخش نخست این گفت‌وگو با اشاره به آیه 97 سوره مبارکه نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» گفت: پیش از طرح اصول سبک زندگی قرآنی بر اساس سوره حمد، لازم است مقدماتی را طرح کنم.

اصطلاح سبک زندگی، سابقاً چندان مورد توجه نبوده و توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و برخی از اندیشمندان به این موضوع در زندگی انسان توجه کرده و آن را تحت عنوانی متمایز مورد مطالعه قرار دادند. البته ماهیت و حقیقت و پیشینه این بحث مقارن با نزول دین الهی بوده است. در ابتدا باید بدانیم معنای سبک زندگی چیست؟ مراد از سبک زندگی، شیوه‌هایی از زندگی است که انسان با تکیه بر مبانی اعتقادی خود در زندگی فردی و اجتماعی برای ایجاد ارتباط با خداوند و جامعه برای پاسخ به خواسته‌ها و تأمین نیازهایش به‌کار می‌گیرد. براساس این تعریف، سبک زندگی یک شیوه است. 

علامه طباطبایی(ره) درباره پیشینه سبک زندگی در دین فرموده‌اند: «دین همان روش زندگی است و از آن جدایی ندارد. آنچه پیغمبران خدا از راه وحی به دست آورده‌ و به‌عنوان پیغام و سفارش خدایی، به مردم رسانیده‌اند، دین بود؛ یعنی روش زندگی و وظایف انسانی که سعادت واقعی انسان را تأمین می‌کند. دین آسمانی به‌طور کلی از دو بخش اعتقادی و عملی تشکیل می‌شود. بخش اعتقادی، یک رشته اعتقادات اساسی و واقع‌بینی‌هاست که باید انسان پایه زندگانی خود را به روی آنها گذارد و آنها سه اصل اساسی توحید، نبوت و معاد هستند که با اختلال یکی از آنها پیروی دین صورت نبندد.» سپس می‌‎فرماید: «بخش عملی، یک رشته وظایف اخلاقی و عملی است که مشتمل بر وظایفی است که انسان نسبت به پیشگاه خدای جهان و در برابر جامعه بشری دارد و از این جا است که وظایف فردی که در شرایع انسانی، برای انسان تنظیم شده بر دو گونه اخلاق و اعمال است و هر یک بر دو قسم است؛ الف: اخلاق و اعمالی که به خدای تعالی ارتباط دارد؛ مانند صفت ایمان، اخلاص، تسلیم، رضا، خشوع و عمل نماز، روزه و قربانی. این دسته عبادات نامیده می‌شود و خضوع و بندگی انسان را در پیشگاه خداوند مسجل می‌سازد. ب: قسمت اخلاق و اعمال شایسته‌ای است که به جامعه ارتباط دارد؛ مثل صفات بشر دوستی و خیرخواهی و عدالت و سخاوت و معاشرت و دادوستد و... این قسم به ویژه معاملات نامیده می‌شود.»(علامه طباطبایی، شیعه در اسلام، ص 21 و 142).

وی بیان کرد: پس سبک زندگی مقارن دین الهی بوده و تمام برنامه‌ها و دستورات و اوامر و نواهی کتب آسمانی اشاره به سبک زندگی دارد.

کد

انتهای پیام
captcha