نشست توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی حج 1403 برگزار شد
کد خبر: 4212764
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷

نشست توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی حج 1403 برگزار شد

نشست توجیهی کاروان قرآنی حج تمتع 1403(کاروان نور) با حضور اعضای این کاروان و مسئولان کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن کریم در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

نشست توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی حج برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، دوره دو روزه توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع 1403 صبح امروز نهم اردیبهشت‌ماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشور،‌ علی صالحی‌متین، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج 1403 و اعضای این کاروان در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم امیرحسین انواری، قاری ممتاز و از اعضای کاروان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه مجیدی‌مهر طی سخنانی با اشاره به اینکه هر فرد احتمال دارد تنها یک بار موقعیت حضور در این سفر معنوی را به دست بیاورد، گفت: لذا باید تمام تلاش خود را به کار گرفت تا از این موقعیت به دست آمده بیشترین بهره را برد.

وی افزود: این سفر معنوی با تمام اعزام‌ها و افتخاراتی که تا کنون از سوی افراد ثبت شده متفاوت است، یعنی تمام اعزام‌ها و افتخارات را یک سوی و این حج و حضور در این کاروان را در سویی دیگر قرار داد.

نشست توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی حج برگزار شد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه قرآن کریم بی‌بدیل است، اظهار کرد: فعالان این حوزه و فعالیت‌های این حوزه هم به لحاظ ماهیتی و هم شکلی با سایر فعالیت‌ها متفاوت است، هم خود اعزام به حج و هم اعزام در قالب یک کاروان قرآنی هر کدام یک ماهیت جدا و یک فعالیت مجزاست و ترکیب این دو از حد تصور جداست. به همین خاطر برای اعضای این کاروان هم تجربه بی‌بدیلی خواهد بود. 

مجیدی‌مهر به فاجعه منا و شهدای قرآنی این فاجعه اشاره و اظهار کرد: خاطرات این عزیزان هیچ وقت از ذهن ما و از جلوی چشمان ما پاک نخواهد شد. از همه اعضای کاروان درخواست دارم در ایام حضور در سرزمین وحی یاد شهدای قرآنی را گرامی بدارند.


گزارش تصویری دوره آموزشی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع سال 1403 


رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان پیشنهاد تشکیل صفحه‌ای ویژه کاروان قرآنی اعزامی به حج در فضاهای مجازی و سکوهای پربازدید اینترنتی را ارائه داد و گفت: برنامه محفل از این تجربه استفاده کرد و ویدئوهای این برنامه در برخی از این فضاها که بین‌المللی‌تر هستند، بیش از 100 میلیون بازدید داشته است. 

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن نیز به بیان نکات کوتاهی که اعضای کاروان قرآنی ملزم به رعایت آن در ایام حج هستند، پرداخت و با اشاره به اینکه حضور در این کاروان یک حضور انفرادی نیست، گفت: ‌این کاروان بر مبنای یک حرکت جمعی شکل گرفته است و لذا تعامل، ایثار و از خودگذشتگی از نکات مهمی است که اعضا باید به آن توجه کنند.

وی به حضور افرادی که تجربه چندین حضور در این کاروان را دارند، اشاره و اظهار کرد: سه نفر از اعضای کاروان تجربه بیش از یک بار حضور در این کاروان را دارند، لازم است که جوان‌ترها از تجربیات این افراد استفاده کنند. 

میرزاجانی به جایگاه سرپرست کاروان اشاره و تصریح کرد: نسبت به همراهی و همکاری ویژه با سرپرست کاروان که به عنوان نخ تسبیح و متصل‌کننده همه برنامه‌ها و برنامه‌ریزی به وقت و موثر اعضا در برنامه‌هاست، توجه ویژه داشته باشید تا برنامه‌ها به خوبی اجرا شود. 

وی به برخی برنامه‌ها که قرار است در این دوره توجیهی ـ آموزشی دو روزه اجرا شود، اشاره کرد و گفت: برای افزایش آمادگی‌ اعضای کاروان  کتاب‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی هم در اختیار اعضای کاروان قرار خواهد گرفت. 

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن همچنین در مورد زمان اعزام و بازگشت اعضای کاروان گفت: متوسط ایام مأموریت اعضای کاروان حدود 40 روز است. اعزام اعضای کاروان قرآنی از 26 اردیبهشت‌ماه خواهد بود و زمان بازگشت نیز اواسط تیرماه در نظر گرفته شده است. البته احتمال تغییر نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست هر کدام از حاضران ضمن معارفه کوتاهی از خود به بیان برخی نکات در مورد این سفر تبلیغی و ترویجی پرداختند.

نشست توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی حج برگزار شد

در ادامه نیز قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشورمان و سرپرست کاروان قرآنی اعزام به حج در سال 1401 به بیان برخی تجربیات خود از این سفر معنوی پرداخت و طی سخنانی گفت: شما نماینده جامعه قرآنی هستید و به سفری می‌روید که آرزوی بخش زیادی از مردم و از جمله فعالان قرآنی است، سفری که روزی آرزوی آن را داشتید، الان فرارسیده و لذا باید آنچه در توان دارید به کار گیرید تا از این سفر معنوی هم از لحاظ کارهای گروهی و هم مسائل معنوی سربلند بیرون بیایید.

رضیعی به افزایش تعامل بعثه مقام معظم رهبری در زمینه اهتمام به اعزام قاریان و حافظان به حج تمتع افزود: در سال‌های اخیر تعامل بعثه با کاروان بسیار بهبود یافته است. این بهبود تعامل حاصل عملکرد مناسب ادوار قبل کاروان‌ است. این دستاورد مهمی است و جزء با افزایش کارآیی اعضای کاروان و ارائه بهترین عملکرد از سوی قاریان و حافظان قرآن کریم محفوظ نمی‌ماند. 

سرپرست کاروان قرآنی قاریان در سال 1401 به بیان برخی نکات انضباطی و پزشکی و رعایت آنها در ایام حج پرداخت. در پایان این مراسم هم مسعود موحدی‌راد، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. 

نشست توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی حج برگزار شد

یادآور می‌شود، اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال ١۴٠۳ موسوم به کاروان نور، اواخر فروردین‌ماه امسال از سوی دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم معرفی شدند. 

بر همین اساس در کاروان امسال، حامد شاکرنژاد از خراسان‌رضوی، مهدی عادلی از تهران، سیدکریم موسوی از خوزستان، یوسف قنبری از زنجان، حمید صفدری از خراسان‌رضوی، آرش سوری از کرمانشاه، سیدرضا نجیبی از فارس، مسعود موحدی‌راد از خراسان‌رضوی، وحید براتی از خراسان جنوبی، سیدپارسا انگشتان از مازندران، خلیل سواری از خوزستان، مهدی عبرتی از گیلان، امیرحسین انواری از یزد، محمدرضا اکبری از مرکزی، گروه تواشیح العباد از خوزستان متشکل از مرتضی طرفی، نصرالله بریچی، صادق بیت‌سعید، خلیل سعیدی و محمدامین سبهانی خالص حضور دارند. سرپرستی کاروان نور نیز به عهده علی صالحی‌متین، حافظ کل قرآن کریم از تهران است. 

انتهای پیام
captcha