تشریح برنامه‌های کمیته تقریب مذاهب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی/ برگزاری مسابقات قرآن در استان‌‌ها
کد خبر: 3470487
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

تشریح برنامه‌های کمیته تقریب مذاهب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی/ برگزاری مسابقات قرآن در استان‌‌ها

گروه سیاسی: نشست خبری کمیته تقریب مذاهب اسلامی سی‌وهفتمین دهه فجر انقلاب اسلامی به منظور تشریح اهم برنامه‌های این کمیته برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد علم‌الهدی، جانشین رئیس کمیته تقریب مذاهب اسلامی سی‌وهفتمین دهه فجر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه، 6 بهمن‌ماه به منظور تشریح اهم برنامه‌های این کمیته در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

علم‌الهدی در ابتدای این نشست خبری، با بیان این کمیته تقریب یکی از فعال‌ترین کمیته‌های دهه فجر انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: فعالیت‌های مجمع تقریب مذاهب اسلامی در دو مقطع نمود بیشتری دارد؛ در ایام هفته وحدت و با برگزاری اجلاس بین‌المللی وحدت و نیز در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی.

وی افزود: برادران اهل سنت که عمدتاً در مناطق مرزی هستند، همگام با سایر اقشار جامعه هر ساله حضور چشم‌گیری در مراسم 22 بهمن و سایر مراسم‌ در مساجد و اجتماعات نماز جمعه دارند که در این ایام سخنرانان مشترکی از حوزه علمیه و اهل سنت استفاده می‌شود.

علم‌الهدی با اشاره به نامگذاری یکی از ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به عنوان تقریب مذاهب گفت: 16 بهمن به عنوان تقریب مذاهب اسلامی نامگذاری شده است که مصادف با روز جمعه و برگزاری مراسم نماز جمعه است؛ در مراسم نماز جمعه سراسر کشور هم سخنرانان پیش از خطبه و هم ائمه جمعه، سخنانی در زمینه تقریب مذاهب اسلامی و وحدت امت اسلامی بیان خواهند کرد.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم جامعه اسلامی مسئله تفرفه و تکفیر است، اظهار کرد: در این راستا روز پنج‌شنبه در حوزه علمیه قم همایش بین‌المللی «
خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام» برگزار خواهد شد.

علم‌الهدی گفت: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر که در سخنرانی‌های مختلف به آن اشاره داشتند، مسئله مقابله با تفرقه‌افکنان و نیاز به وحدت و رسیدن به امت واحده بوده است که به عنوان یکی از مأموریت‌های دبیرکل جدید مجمع تقریب به آن تأکید داشتند.

وی با اشاره به موانع و مقتضیات تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر موانع برداشته شود می‌توانیم به اهدافمان نزدیک‌تر بشویم؛ تقریب مقدمه وحدت است؛ چرا که اگر افکار و قلوب را به یکدیگر نزدیک کنیم می‌توانیم در صحنه عمل به اتحاد و وحدت دست پیدا کنیم.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: همه مسلمانان باید به این باور برسند که ما همه مسلمان هستیم و همانطور که افراد و اشخاص در شکل و قیافه با یکدیگر متفاوت هستند، مذاهب اسلامی نیز با یکدیگر تفاوت دارند و اندیشه‌ها قابل تحمیل نیست.

وی افزود: مسلمان‌ها در اصول با یکدیگر مشترک هستند و جایی برای تکفیر وجود ندارد؛ اجماع بین همه مذاهب اسلامی است که اگر شخصی شهادتین را بگوید مسلمان است و هیچ‌کس حق تعرض و تجاوز به او را ندارد.

علم‌الهدی تصریح کرد: از جمله وظایف ی که بر عالم دینی است، مبارزه با خرافات و بدعت‌هایی است که از خارج از حوزه دین به شکلی در جامعه ورود کرده، است و نیز باید به احیای سنت پیامبر و کتاب و سنت بپردازند.

وی با بیان اینکه ما مذهبی غنی داریم، اظهار کرد: خرافات مسائلی است که باعث شده دشمنان ما را خرافه‌گرا معرفی و متهم به شرک کنند بنابراین باید مسائلی که جزو مذهبمان نیست را از جامعه دور کنیم.

علم‌الهدی در ادامه به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های کمیته تقریب مذاهب اسلامی سی‌وهفتمین دهه فجر انقلاب اسلامی در مناطق گلستان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، فارس، تالش، بوشهر و خراسان پرداخت.

از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این کمیته در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، برگزاری جشن‌ها، برگزاری مسابقات قرآن در استان‌ها، دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان اهل سنت، غبارروبی مزار شهدای اهل سنت، برگزاری مسابقات فرهنگی، اعزام سخنران و برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و سمینارها با حضور علما، اندیشمندان و صاحب‌نظران است.

captcha