درسی که «کِلی» از قرآن گرفت/ خاطره حج
کد خبر: 3503744
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

درسی که «کِلی» از قرآن گرفت/ خاطره حج

گروه بین‌الملل: «محمدعلی کلی» ستاره سابق بوکس جهان که جمعه شب، 14 خرداد به دلیل بیماری شدید در یکی از بیمارستان‌های آمریکا درگذشت، سال 1965 اسلام را به آغوش کشید.

درسی که «محمدعلی کِلی» از قرآن گرفت/ خاطره از حج+عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری نجوم مصریه، نام محمد علی کلی پیش از مسلمان شدن «کاسیاس کِلِی» بود.
در سال 1965 و هجده روز قبل از آن که وی «سانی لیستون» را شکست دهد و به قهرمان سنگین وزن جهان تبدیل شود، تحت تأثیر «مالکوم ایکس» قرار گرفته و به «مسلمانان سیاه پوست» پیوست. پس از مسلمان شدنش، تغییرات فاحشی در رفتار و شخصیتش ایجاد گشت. وی با تأکید بر اهمیت اسلام به عنوان نیرویی معنوی در زندگی‌اش، در مورد موفقیت‌ها و پیروزی‌های خود کمتر سخن گفت و از غرور و خودپسندی دست برداشت. کِلِی همیشه تأکید داشت که تغییر نامش به «محمد علی»، یکی از مهمترین اتفاقات در زندگی‌اش محسوب می‌شود.
وی با وجود این که در آن دوران آمریکائیان از مسلمانان متنفر بودند، این کار را انجام داد. کمیسیون بوکس بسیار خشمگین بود به گونه‌ای که محمدعلیِ قهرمان به سرعت به شخصیتی پر از سوء ظن مبدل گشت.
محمد علی کلی به واسطه آشنایی با اسلام به جماعت موسوم به «امت اسلام» آمریکا نیز پیوست. اما چندی بعد به دلیل اینکه آرا و عقاید این جمعیت او را نسبت به آموزه‌های اسلام قانع و راضی نمی‌کرد، از عضویت در این جماعت انصراف داد اما همچنان فعالیت‌های خیریه خود را ادامه داد و تاجایی که می‌توانست این دین مبین را به غیر مسلمانان معرفی می‌کرد تا مفاهیم غلط و تصورات نادرست از اسلام و مسلمانان در ذهن و قلب آن‌ها تصحیح شود. او حتی مایل بود فقط محمدعلی خوانده شود چراکه کلی به معنی «گِل» را مترادف اسامی نژادپرستانه و مغایر با تعالیم دینی می‌دانست.
خاطره کلی از سفر به سرزمین وحی
وی همچنین در خاطرات خود آورده است: «من لحظات بسیار زیبایی را در زندگی‌ام تجربه کردم. اما ناب‌ترین احساسی که در زندگی‌ام داشته‌ام لحظه‌ای بود که هنگام مناسک حج در صحرای عرفات ایستادم. احساس من در آن فضا وصف‌ناپذیر است. یک و نیم میلیون زائر برای طلب بخشش و شکر نعمت‌هایی که خدا به آنان عطا کرده با اشک و زاری در صحرا جمع شده بودند. این یک تجربه هیجان‌انگیز برای من بود وقتی که می‌دیدم افراد از تمامی رنگ‌ها، نژادها، ملیت‌ها، پادشاهان، سران قدرت و مردمان عادی از کشورهای فقیرنشین همگی با دو تکه پارچه سفید ملبس شده و فارغ از هرگونه حس غرور یا حقارت به نیایش با الله می‌پردازند؛ این جلوه‌ای عملی از مفهوم برابری در اسلام بود».

درسی که «محمدعلی کِلی» از قرآن گرفت/ خاطره از حج+عکس

درسی که «محمدعلی کِلی» از قرآن گرفت/ خاطره از حج+عکس
درسی که محمدعلی کلی از قرآن گرفت
محمد علی کلی که به‌عنوان وظیفه مشغول فعالیت در ارتش آمریکا بود، همزمان با آغاز جنگ علیه ویتنام از خدمت در ارتش سرباز زد و اعلام کرد: «این جنگ برخلاف آموزه‌های قرآنی است. من به عنوان یک مسلمان نباید در جنگی حضور یابم که در راه خدا و پیامبر امت(ص) نیست».
پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی‌اش هم از او سلب شد.
محمد علی که به اتهام «فرار از خدمت» گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این که در آغاز دهه ۷۰ میلادی دادگاه عالی آمریکا محکومیت وی را لغو کرد.
وی برای بیش از سه دهه از بیماری پارکینسون رنج می‌برد که به تدریج میان او و دنیای حرفه‌ای بوکس فاصله انداخت.
کلی تا همین اواخر نیز از فعالیت‌های سیاسی دست نکشید و ماه دسامبر گذشته طی بیانیه‌ای از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری به علت اظهاراتش در مورد «ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به آمریکا» انتقاد کرد.
بوکسور آمریکایی و قهرمان سه دوره از مسابقات جهانی سنگین وزن بوکس، در سال 1372 نیز به ایران آمد و از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

درسی که «محمدعلی کِلی» از قرآن گرفت/ خاطره از حج

محمد علی کلی همان سال در مشهد مقدس به دیدار با مرحوم آیت الله مدنی نیز مشرف شد.

درسی که «محمدعلی کِلی» از قرآن گرفت/ خاطره از حج



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
م پ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۰۸:۳۵
15
2
سلام ممنون خ خ جالب بود ولی باید در عکس آخری تصحیح میکردید مینوشتید دیدار محمد علی کلی با آیت الله مدنی که متاسفانه شان آیت الله مدنی رو نزول دادید چون نوشتید دیدار آیت الله مدنی با کلی
درسته کلی مسلمان شد قابل تقدیره ولی اولا اون برای دیدارآیت الله مدنی به مشهد اومد وثانیا اون هرکسی که هست باشه ولی در مقابل مقام معنوی و علمی آقایان و بزرگان دین ما عددی نیست چرا ما ایرانیها زود جو گیر میشیم چرا؟؟؟؟
captcha