بسنده کردن به آنچه در دنیا ما را کفایت می‌کند
کد خبر: 3522515
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
تقوی در کلام امیر مؤمنان/3

بسنده کردن به آنچه در دنیا ما را کفایت می‌کند

گروه معارف: حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌آبادی با بیان اینکه زیاده‌روی در میل به دنیا گاه سبب می‌شود مقابل حق بایستیم، گفت: ساده‌زیستی و میانه‌روی که از ویژگی‌های اهل تقوی است، بسنده کردن به آن چیزی است که در دنیا برای ما کفایت می‌کند، این ویژگی افق آخرت را پیش روی ما می‌گشاید و فضای همراهی با حق را فراهم می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در ادامه تبیین ویژگی‌های اهل تقوا و پرهیزکاری، حضرت امیر مؤمنان(ع) یکی از این ویژگی‌ها را میانه‌روی معرفی می‌فرمایند:

»وَ مَلْبَسُهُمُ الاْقْتِصادُ» پوشش و مسلک و رویه اهل تقوی میانه‌روی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شاه‌آبادی امام جمعه گتوند در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، در تبیین این ویژگی پرهیزکاران گفت: آنچه از فضیلت دین اسلام مطرح است، اعتدال و میانه‌روی است؛ نه افراط و نه تفریط. بهترین امت بر اساس مبنای دین اسلام، یک امت میانه‌رو و معتدل است.

این مدرس حوزه توضیح داد: کلمه «ملبس» در عبارت «ملبسهم الاقتصاد» به معنی پوشش است ولی ملبس را می‌توان به عنوان سبک زندگی نیز نگاه کرد؛ یعنی مسلک و رویه اهل تقوی، میانه‌روی و اعتدال است. پوشش به عنوان نمود باور در رفتار متقین بیان شده است.

وی اظهار کرد: انسان اهل تقوی که رفتار و عملکرد تقوایی او ریشه در باورهای آخرتی و دینی او دارد، عملکرد خود را بر اساس دستورات دین با نگاه اعتدال باید انجام دهد. از این رو در تمام شؤون زندگی خود اعم از عبادی، اقتصادی و معیشتی، اجتماعی و ... این اعتدال و میانه‌روی به عنوان معیار و مبنای عملکرد انسان متقی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌آبادی ادامه داد: بر اساس نگاه اسلام، انسان در دنیا آفریده شد، باید بهره دنیایی خود را داشته باشد؛ اما با نگاه آخرتی. دنیا مزرعه آخرت است؛ نه غریق در دنیا شود که افراط در دنیاطلبی و آز و طمع در وی ایجاد شود(که این تفریط در جنبه آخرت است) و نه از آن سو، در آخرت‌نگری افراط کند و در دنیا گوشه‌گیر باشد.

این مدرس حوزه با بیان اینکه اسلام حد اعتدال است، گفت: اگر کسی بخواهد بر اساس باور الهی در معیشت و سبک زندگی خود این میانه‌روی را رعایت کند، رویه مورد توصیه اسلام، ساد‌ه‌زیستی است؛ فرد نه غرق در دنیا و تمتعات دنیا شود و نه از دنیا و بهره دنیایی خود غافل شود.

وی بیان کرد: در نهج‌البلاغه حضرت امیرمؤمنان(ع) این نگاه را بسیار تشویق می‌کنند؛ نگاه به آخرت، زهد در دنیا و چشم بستن از جلوه‌های فریبنده دنیا و اشارت در این جلوه‌ها.

ساده‌زیستی بسنده کردن به آن چیزی است که در دنیا برای ما کفایت می‌کند

امام جمعه گتوند تأکید کرد: در موقعیت فعلی جامعه ما این نکته هم برای مردم و مسئولان بسیار حائز اهمیت است. رویه اشرافی‌گری تقابل با نگاه ساده‌زیستی و آخرتی در اسلام است.

وی اشرافی‌گری را یک آفت خواند و گفت: اشرافی‌گری از روحیه ساده‌زیستی اهل تقوی به دور است. نگاه اشرافی‌گری و طمع‌ورزی به دنیا، غرق شدن در دنیا و غافل شدن از آخرت است. قناعت‌پیشگی و ساده‌زیستی بسنده کردن به آن چیزی است که در دنیا برای ما کفایت می‌کند.

روحیه اشرافی‌گری یعنی دنیا اصل است

حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌آبادی با بیان اینکه آنچه انسان را در مسیر انحراف و شقاوت گرفتار می‌کند، غفلت از آخرت است، افزود: یکی از عوامل اصلی گرایش و وابستگی به دنیا، غفلت از آخرت است؛ از این رو دین اسلام از ما می‌خواهد آخرت را فراموش نکنیم، دنیا را اصل قرار ندهیم. روحیه اشرافی‌گری یعنی دنیا اصل است؛ فرد با چنین روحیه‌ای فرصتی برای پرداختن به آخرت پیدا نمی‌کند.

این مدرس حوزه توضیح داد: قرآن می‌فرماید: «زندگى دنيا را بر مى‏ گزينيد، با آنكه آخرت نيكوتر و پايدارتر است» (اعلی، 16-17) ترجیح دنیا به آخرت شقاوت و بیچارگی انسان را به دنبال دارد و مهم‌تر از آن، تقابلی است که در مقابل حق قرار می‌گیرد؛ گاه زیاده‌روی ما در میل به دنیا سبب می‌شود مقابل حق بایستیم.

امام جمعه گتوند ادامه داد: در جنگ احد، دنیاطلبی برخی مسلمانان مسائلی را برای جامعه اسلامی به وجود آورد. در کربلا، یکی از عبرت‌های عاشورا همین است اگر عمرسعد در مقابل امام حسین(ع) می‌ایستد، به جهت این نبود که حقانیت امام را قبول نداشت؛ بلکه طمع در دنیا و افق‌های دنیایی سبب شد در مقابل امام حسین(ع) با اینکه او را حق می‌دانست بایستد.

ساده‌زیستی؛ افق آخرت و همراهی با حق

به گفته وی با بیان اینکه ساده‌زیستی، افق آخرت را پیش روی ما می‌گشاید و فضای همراهی با حق و پشتیبانی از آن را برای ما آماده می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌آبادی با بیان اینکه ساده‌زیستی از صفات متقین است، گفت: ایمان و باور به آخرت باید نگاه اعتدالی به دنیا را برای ما حاصل کند.

captcha