پیروزی استراتژیک سوریه در سراقب و پایان رؤیای اردوغان
کد خبر: 3882841
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

پیروزی استراتژیک سوریه در سراقب و پایان رؤیای اردوغان

ناظران و کارشناسان سوری معتقدند که آزادسازی سراقب تأکیدی است بر اینکه در روزهای آینده شاهد پیروزی‌های بیشتر ارتش سوریه خواهیم بود. رئیس‌جمهور ترکیه پس از آزادسازی سراقب، هیچ اهرم فشاری در دست ندارد و در مقابل جامعه بین‌المللی دست خالی خواهد بود.  

به گزارش ایکنا روزنامه مصری «الدستور» در گزارشی درباره آزادسازی شهر سراقب سوریه از چنگال تروریست‌ها نوشت: نیروهای ارتش سوریه، دوشنبه، ۱۲ اسفندماه، شهر سراقب واقع در حومه ادلب را پس از درگیری‌های سنگین با افراد مسلح حامی ترکیه آزاد کردند.
 
گروه‌های تروریستی و در رأس آنها گروه «تحریر الشام»، که در گذشته به نام «جبهة النصرة» شناخته می‌شد، پنجشنبه گذشته کنترل این شهر را که نقطه اتصال دو مسیر بین‌المللی به دمشق است، پس از گذشت ۳ هفته از تسلط نیروهای دولتی در دست گرفتند.
 
«محمود عبدالسلام»، افسر بازنشسته ارتش سوریه، درباره آزادسازی سراقب گفت: آزادسازی این شهر تأکیدی است بر اینکه در روزهای آینده شاهد پیروزی‌های بیشتر ارتش سوریه خواهیم بود.
 
عبدالسلام در گفت‌وگو با روزنامه «الدستور» گفت: شهر سراقب نقطه اتصال ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در جنگ علیه تروریسم است و محل ارتباط میان شمال و جنوب سوریه یعنی از مرزهای ترکیه در شمال تا اردن و گذرگاه نصیب در جنوب به‌ شمار می‌رود. همچنین ارتباطی میان معبر الربیعه در مرزهای عراق و مرزهای دریایی در لاذقیه محسوب می‌شود. اما ارتش سوریه توانست پس از آزادسازی این شهر، کنترل کامل این منطقه استراتژیک را در دست بگیرد.
 
این اقدام بشارتی بر پاکسازی تمام روستاهای اطراف سراقب و مقدمه‌ای برای بازگشایی مسیرهای بین‌المللی و آماده شدن برای آزادسازی شهر ادلب از چنگال تروریست‌هاست.
 
اما از جهت سیاسی، «عرب خیر بک» روزنامه‌نگار سوری می‌نویسد: شهر سراقب با جایگاهی که به عنوان یک بزرگراه بین‌المللی دارد، مهمترین منطقه‌ای است که سوریه برای بازگشایی مسیرهای بین‌المللی، به شدت به آن نیاز دارد. به همین دلیل بازگرداندن این شهر به دولت سوریه به نقاط قوت ترکیه پایان می‌دهد و پس از آن هیچ دلیلی برای توافق با ترکیه باقی نخواهد ماند؛ مهمتر از آن این است که شهر سراقب ورودی اصلی شهر ادلب محسوب می‌شود.
 
خیر بک در پایان می‌افزاید: انتظار می‌رود که آزادسازی سراقب بر نشست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترک او تأثیر داشته باشد، چرا که رئیس جمهور ترکیه به دلیل اینکه هیچ اهرم فشاری در دست ندارد، در مقابل جامعه بین‌المللی دست خالی خواهد بود.
 
یادآور می‌شود، روز گذشته پس از آزادسازی سراقب، ارتش سوریه اعلام کرد که با توجه به اهمیت حفظ امنیت این منطقه و حفظ سلامت شهروندانی که از این مسیر عبور می‌کنند، نیروهای نظامی روسیه از ساعت ۱۷ دوشنبه در شهر سراقب مستقر شده‌اند.
 
از سوی دیگر، «هانی مجالی» عضو کمیته ویژه تحقیق سازمان ملل در سوریه، تأکید کرد که ترکیه مشکلات زیادی برای مردم سوریه ایجاد کرده و باید پاسخگوی جنایاتی باشد که علیه مردم سوریه مرتکب شده است.
انتهای پیام
captcha