کووید 19؛ افشاگر آسیب‌پذیری و شکاف طبقاتی در کشورهای غربی
کد خبر: 3889679
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹

کووید 19؛ افشاگر آسیب‌پذیری و شکاف طبقاتی در کشورهای غربی

شیوع بیماری کرونا در جهان، به‌ویژه در کشورهای مدعی غربی، حقایق زیادی را درباره کارآمدی و نقاط ضعف این نظام‌ها روشن کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، فرانسوا بورگات، نویسنده و محقق در مؤسسه تحقیقاتی و مطالعات جهان اسلام در فرانسه در یادداشتی نوشت:

از دیرباز می‌دانیم که سختی‌ها، نقاط قوت و ضعف، عظمت و یا فرومایگی افراد یا جوامعی را که با آنها روبه‌رو می‌شوند،‌ آشکار می‌کنند.
 
تعجبی ندارد که شیوع بیماری کووید 19 در فرانسه، در بین نخبگان و همچنین در اعماق جامعه فرانسه در کنار وجود جنبه‌های مثبت به ناچار برخی واقعیت‌های نه چندان خوشایند در این کشور را عیان کرد.
 
شاید سؤال برانگیزترین کاری که دولت فرانسه در ابتدا انجام داد، رویکرد انکاری در برابر کمبود وسایل محافظتی در این کشور مانند ماسک است که منطقاً ناشی از ضعف بخش بیمارستان‌های عمومی است.
 
اما مسئولان این کشور به توجیهات دروغینی مانند آنچه به‌طور رسمی از سوی سخنگوی دولت بیان شد که شهروندان فرانسوی نمی‌دانند چگونه از آنها به‌طور صحیح استفاده كنند، متوسل می‌شوند.
 
جنبه جهانی این بحران، به نخبگان سیاسی، فراگیر بودن چالش ویروس کووید 19 و روش‌هایی را که قادر به مقابله با آن هستند، یادآوری کرده است.
 
پاریس که در ابتدا به شدت روش‌های اجرا شده توسط چین را با این استدلال که این اقدامات با یک جامعه دموکراتیک ناسازگار هستند، تمسخر می‌کرد؛ بعداً مجبور شد به سرعت اشتباه خود را بپذیرد.
 
شاید اولین درس عالی این نمایش استثنایی اعتراف به آسیب‌پذیری غرب باشد که برای جهانیان عبرت‌آموز است. تعجبی ندارد که جامعه فرانسه نیز در این بحران، دو چهره از خود را نشان داده است. در زنجیره‌ تأمین کالاها بسیاری از شهروندان، مواد غذایی را به میزانی که بیش از نیاز آنها است، خریداری و انبار می‌کنند، بنابراین شاهد صحنه‌های نادری از رفتار غیرمتمدنانه برخی از مردم بودیم. از سوی دیگر برخی از سوداگران سودجو، با فروش ماسک‌ها به چند برابر قیمت باعث ایجاد بازار سیاه شدند.
 
جای تعجب نیست که این بحران بیش از هر چیز، نابرابری‌های اجتماعی و سیاسی را که به‌طور خطرناکی بر زندگی اجتماعی مردم فرانسه تأثیر می‌گذارد، آشکار و تشدید کرده است. این فاصله بین طبقات متوسط ​​که می‌توانند از خانه کار کنند و کسانی که باید در محل کار حضور فیزیکی داشته باشند که آنها را در معرض خطر بالای آلودگی قرار می‌دهد، حس می‌شود. همچنین بین صاحبان ویلاهایی که گویی در تعطیلات به‌سر می‌برند و روزهای خود را در حومه شهرها می‌گذرانند و کسانی که در آپارتمان‌های کوچک و پر ازدحام زندگی می‌کنند و پس از اعمال محدودیت‌ها با اضطراب و استرس روبه‌رو می‌شوند، این اختلاف طبقاتی محسوس است.

بدین ترتیب اوضاع در حومه شهرها و مناطق پرتراکم که دارای امکانات فرهنگی و بهداشتی محدودی است که فرانسه در اختیار مهاجران آفریقایی قرار داده، بدتر شده است.
 
ساکنان منطقه سن دنیس در حومه پاریس که بخش عمده‌ای از فرزندان مهاجران مسلمان شمال آفریقا یا منطقه صحرای آفریقا در آن اقامت دارند، بیش از 10 درصد از مبلغ کلی جریمه نقض قوانین کنترل کرونا را پرداخت می‌کنند.
 
با وجود همه این کمبودها، حامیان جریان راست افراطی فراموش می‌کنند که اگر بیمارستان‌های حومه شهر مملو از بیماران شود به دلیل کمبود شدید تعداد آنها است نه به دلیل دین یا رفتار ساکنان آن.
انتهای پیام
captcha