یادی از نخستین استاد حفظ قرآن کشور
کد خبر: 3896940
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
با خادمان قرآن/7

یادی از نخستین استاد حفظ قرآن کشور

مرحوم سیدمهدی فاطمیان جزء نخستین کسانی بود که مدرک درجه یک حفظ قرآن کریم و عنوان استادی را از دبیرخانه آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم گرفت و به ضرس قاطع می‌توان وی را نخستین استاد حفظ قرآن کشور دانست.

یادی از نخستین استاد حفظ قرآن کشور

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرز و بوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشتی، به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و بحق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم سیدمهدی فاطمیان، پیشکسوت قرآنی و حافظ کل قرآن کریم، یکی از این افراد است.

سیدمهدی فاطميان در سال 1323 در کرمانشاه دیده به جهان گشود. وی حفظ قرآن را از تیر 1346 آغاز کرد و پس از  11 ماه توانست در مرداد 1347 موفق به حفظ كل قرآن شود. فاطمیان از محضر اساتیدی چون آیت‌الله نجفی‌قدسی و حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن سیف بهره برد.


بیشتر بخوانید:


علاقه سیدمهدی به حفظ قرآن از آنجا آغاز شده است که وی روزی در يك مجلس، حافظی را می‌بیند و به شدت تحت تأثير او به حفظ قرآن علاقه‌مند می‌شود. لذا تصمیم می‌گیرد که قرآن را حفظ كند و يك سال بعد از آن، حافظ كل قرآن می‌شود.

وی فارغ‌التحصيل رشته زبان و ادبيات انگليسی از دانشگاه تهران بود و همچنين طی سال‌ها در زمينه تفسير و علوم قرآنی مطالعاتی داشت. محمد، علی، حسن، فاطمه و حسين نام پنج فرزند وی است كه همگی از حفظ قرآن بهره‌ای برده‌اند.

اهم فعالیت‌های قرآنی

 کسب رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل 1363

برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن (تجوید، حفظ و...) در جلسات و مراکز قرآنی متعدد

کارشناس برنامه‌های حفظ موضوعات قرآنی در رادیو قرآن (طرح آیه‌های زندگی، معجزه جاوید و...)

داوری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه

داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورهای عربستان، سوریه، لبنان و... 

داوری مسابقات استانی و سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح

استاد درجه يك در رشته حفظ و مفاهيم قرآن كريم

عضو هيئت امنای موزه قرآن

اداره کلاس‌های آموزش قرآن و بیان مفاهیم قرآنی در خارج از کشور

سفرهای تبلیغی به کشورهای انگلیس، عربستان، سوریه، لبنان، مراکش، نیجریه و... به منظور بیان مفاهیم آیات و اجرای برنامه‌های قرآنی

عضو هیئت علمی مؤسسه مهد قرآن

آموزش و تربیت بسیاری از حافظان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم

دریافت نشان خادم قرآن در نمایشگاه بین‌المللی قرآنی کریم در سال 1375

یادی از نخستین استاد حفظ قرآن کشور

آثار و تألیفات

تألیف کتاب‌های آموزش قرآن در سه جلد برای آموزش و پرورش

انتشار جزواتی درباره روش حفظ قرآن کریم

ترجمه مقالاتی از دايرة‌المعارف بزرگ جهان اسلام به زبان انگليسی

فاطميان درباره جايگاه حفظ قرآن نسبت به ساير فعاليت‌های قرآنی، از قبيل قرائت يا تفسير معتقد بود «تفسير، قرائت و حفظ جدای از هم نيستند، منتهی هر كدام روش مخصوص به خود دارند. حفظ قرآن در واقع برای درك بهتر ساير علوم قرآنی است و خودش هدف نهايی به حساب نمی‌آيد، ضمن آنكه اول و آخر تمام علوم قرآن‌ هم هست.»

همچنين این استاد حفظ قرآن درباره تأثير حفظ بر فرد و اجتماع گفته است: «اگر الفاظ قرآن در وجود شخصی جای پيدا كند، حتی اگر آن شخص معنی آن كلمات را نداند، آن الفاظ تأثير خود را بر آن شخص خواهند گذاشت و اين كم‌ترين تأثير حفظ قرآن است. به اين ترتيب، الفاظ قرآن بر روی يك شخص مؤمن تأثيرات فراوانی خواهد گذاشت. همان‌گونه كه به انسان هنگام وارد شدن به اماكن مذهبی مثل مسجد، كليسا و ... حس عبادت دست می‌دهد، همجواری و در كنار قرآن بودن هم حداقل تأثيرش آن است كه به فرد حس معنوی دست می‌دهد.»

استاد فاطمیان را می‌توان نخستین استاد حفظ قرآن در کشور دانست. او جزء نخستین کسانی بود که مدرک درجه یک حفظ قرآن کریم و عنوان استادی را از دبیرخانه آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم گرفت و شش سال نیز عضو شورای کارشناسی این دبیرخانه بود.

سیدمهدی فاطمیان، پیشکسوت قرآنی و حافظ کل قرآن کریم، سال‌های پایانی عمر خود را درگیر بیماری شد و سرانجام صبح روز ۲۵ آبان 1396 پس از یک دوره سخت بیماری در بیمارستان سینا دار فانی را وداع گفت.

یادآور می‌شود، برنامه ظهر دلنشین، ویژه بزرگداشت استاد مرحوم سید مهدی فاطمیان دوم دی‌ 96 با حضور فرزندان و تنی چند از شاگردان این استاد فقید در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha