محور فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان؛ امیدبخشی و تواصی به صبر و حق از طریق مفاهیم قرآنی
کد خبر: 3959710
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱

محور فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان؛ امیدبخشی و تواصی به صبر و حق از طریق مفاهیم قرآنی

نشست هماهنگی و هم‌افزایی عملیات تبلیغی و فرهنگی ماه مبارک رمضان با شرکت بیش از ۵۰ دستگاه عضو این ستاد و تأکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر امیدبخشی در جامعه در این ماه و تواصی به صبر و حق از طریق مفاهیم قرآنی در تمامی دستگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هماهنگی و هم‌افزایی عملیات تبلیغی و فرهنگی ماه مبارک رمضان با شرکت بیش از ۵۰ دستگاه عضو این ستاد و حضور حجج اسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز، حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مهدی اخوان‌صباغ، رییس سازمان دارالقرآن الکریم و همچنین جمعی از مدیران، مسئولان و نمایندگان حوزه‌های فرهنگی کشور امروز یکشنبه ۲۴ اسفند‌ماه در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی آغازگر این مراسم بود. پس از آن، حجت‌الاسلام حریزاوی، معاون سازمان تبلیغات اسلامی، به اهمیت برگزاری این جلسه و جزئیات آن پرداخت. بعد از آن حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه باید بهره‌مندی‌های جامعه را در شرایط موجود از قرآن و معارف قرآنی، بیش از پیش تمهید کنیم، گفت: امروز ریشه‌ای‌ترین جهاد، تزریق امید است و باید در رفع عارضه ناامیدی، مجاهدت کرد. 

حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در امتداد سخنانشان در نشست خبرگان، تعبیری بسیار عالی را می‌فرمایند، و آن این است که مفاهیم دینی باید عملیاتی شود و در ادامه، مثال عملیات مواسات را می‌زنند؛ که این مسئله در شرایط اخیر، وظیفه و رسالتی را بر گردن ما از جنس تسهیل، تأمین و تواصی می‌گذارد؛ لذا تواصی به صبر و تواصی به حق، رمز نجات از خسران بزرگ است.

محور فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان؛ امیدبخشی و تواصی به صبر و حق از طریق مفاهیم قرآنی

وی افزود: ناگزیریم که بهره‌مندی‌های جامعه را در شرایط فعلی از قرآن و معارف قرآنی بیش از پیش تمهید کنیم و وظایف خودمان را در گفتمان قرآنی بیش از پیش در جامعه ترویج کنیم و مورد استفاده قرار دهیم. دغدغه ما روی زمین آوردن مفهوم دینی تواصی است که به‌نظر می‌رسد امروز نیاز جامعه است.

ریشه‌ای‌ترین جهاد، امید است

قمی اظهار کرد: قرآن کتاب زندگی، استقامت، پیشرفت، حیات‌بخش و اساساً زنده است؛ لذا با توجه به شرایط امروز جامعه که ریشه‌ای‌ترین جهاد، امید است و به تعبیری هرکس به مقدار توجه جامعه‌شناختی که در جامعه دارد، این مسئله را تصدیق می‌کند. برترین بهر‌ه‌مندی‌های جامعه می‌تواند قرآنی و در رفع این عارضه و مسیر مجاهدت باشد؛ به نظر می‌رسد نهضت تواصی به حق و صبر و زنجیره گسترده جامعه را باید ماه رمضان با بهره‌مندی مضاعف از مواهب قرآنی دانست. ما هم باید بررسی کنیم که چگونه می‌شود از فرصت ماه مبارک برای ضرورتی که امروز جلوی ما قرار گرفته است، بهینه‌ترین استفاده‌ها را داشته باشیم.


بیشتر بخوانید و ببینید:

بعد از سخنان قمی، مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های مختلف به ارائه برنامه‌های قرآنی خود در ماه مبارک رمضان پرداختند. در ابتدا حجت الاسلام گواهی، معاون آموزش و تربیتی ستاد کل نیروهای مسلح، گفت:‌ چه در دروان انقلاب و چه بعد از آن، کار‌های قرآنی بسیاری از سوی ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه هرساله، ماه مبارک رمضان را با یک شعار قرآنی آغاز می‌کنیم، گفت: یک قرارگاه قرآنی را در ستاد کل نیرو‌های مسلح فعال کرده‌ایم که بنا شد پیرامون فعالیت قرآنی در ستاد کل فعالیت‌های قرآنی اقدام کند تا تمام کارکنان نیرو‌های مسلح که توانایی کار کردن در حوزه تفسیر قرآن را دارند، تفاسیر را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

معاون آموزش و تربیتی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار مجموعه و جلسه قرآنی در نیرو‌های مسلح در کل کشور فعال هستند، گفت: این تعداد غیر از نیرو‌های بسیج است و لذا بیشتر کار‌ها را به سمت طرح و فرمایش مقام معظم رهبری در این حوزه خواهیم برد.

بعد از سخنان حجت‌الاسلام گواهی، حجت‌الاسلام قمی خطاب به وی گفت: هم‌افزایی را به لایه‌های اجرایی محدود نکنیم و در لایه محتوا هم سعی کنیم بتوانیم هم‌افزا باشیم تا اتفاقات خوبی در سطح جامعه رخ دهد.

بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین کبیریان، رئیس حوزه علمیه خواهران استان تهران گفت: نقش اساتید قرآن و مبلغان و مبلغات، ظرفیت‌های خوبی برای اشاعه فرهنگ قرآنی در ماه مبارک رمضان است. بر همین اساس، محور فعالیت‌های ماه مبارک رمضان فرمایشات مقام معظم رهبری است و تواصی به حق و صبر است. همچنین مسائل مربوط به خانواده با استفاده از مفاهیم قرآنی، از دیگر موضوعات مهم این ایام است.

سعادتی، معاون کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دیگر سخنران این نشست بود که وی نیز ضمن ارائه پیشنهاداتی در بحث عملیاتی کردن موضوعات فرهنگی با محوریت رمضان گفت: هم‌افزایی یکی از واجبات امروز است و حتماً باید در این زمینه هم‌افزایی داشته باشیم. این بد است که تصور مردم نسبت به دستگاه‌ها دارای ناهماهنگی باشد و خوب است که ما در این زمینه یک‌دست باشیم.
 
وی به اجرای طرح از بهار طبیعت تا بهار قرآن اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم جریان ختم قرآن را تا منازل و محافل هدایت کنیم و این حرکت را تجربه کنیم. در کنار این موارد باید تکلیف عبادی را به تکلیف سیاسی هم گره بزنیم.

دیگر سخنران این نشست، نماینده آموزش و پرورش بود که وی نیز گفت: شبکه اجتماعی شاد یک ظرفیت بزرگ برای ماه مبارک رمضان است. در این شبکه قرارگاه مجازی راه‌اندازی کرده‌ایم که ۱۷ محفل را در حوزه قرآن و عترت و نماز انجام می‌دهد و مجموعاً دو میلیون نفر را از این طریق تحت پوشش قرار داده‌ایم.
 
وی گفت: ما ۷۵۰ مرکز دارالقرآن در سراسر کشور داریم و به طور متوسط در هر دارالقرآن، محفل انس با قرآن داریم.
محور فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان؛ امیدبخشی و تواصی به صبر و حق از طریق مفاهیم قرآنی
 
بعد از این سخنان، احمد ابوالقاسمی، مسئول کاروان قرآنی انقلاب با اشاره به اینکه ۳۵ سال است که در حوزه تلاوت قرآن فعالیت دارم، تأکید کرد: طی این سال‌ها، هنوز به تعریف واحد و صحیحی از فعالیت قرآنی نرسیده‌ایم و تا زمانی که به این تعریف واحد نرسیم، نمی‌توانیم اقدام فاخر و اثرگذاری انجام دهیم. در این زمینه تشخیص اولویت‌ها مهمترین موضوع است.
 
وی در ادامه به موضوع ارتباط عاطفی با قرآن اشاره کرد و گفت: در این ایام باید محافل قرآنی را به پارک‌ها و فضاهای باز توسعه دهیم. کار یک قاری قرآن، زیبا خواندن و ایجاد علاقه است و کار مفسر تفسیر قرآن. لذا تمام فعالیت‌های قرآنی در جای خودش اثرگذار است.

موسوی بلده، رییس شورای عالی قرآن شهرداری تهران نیز طی سخنانی به اقدامات انجام شده و ظرفیت شهرداری برای انجام فعالیت‌های قرآنی پرداخت.
 
بعد از وی، شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن از طریق ارتباط مجازی به مهمترین برنامه صدا و سیما در ایام ماه مبارک اشاره کرد و گفت: در این ایام ۳۰ آیه انتخاب خواهد شد که این سی آیه محور کار می‌شود. این اقدام یک بحث موضوعی در خصوص طرح قرآن کتاب زندگی خواهد بود.

حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه خیلی دیر به مسئله قرآن می‌پردازیم و این بد است که بعد از چهل سال به سراغ حوزه قرآن آمادیم؛ گفت: باید نیتمان را تنها برای خدا قرار دهیم. نیت‌هایتان را برای خدا بخواهید. در قرآن و فعالیت برای آن سرزده کار کنید. بهترین وقت برای کار قرآنی ماه مبارک رمضان است، لذا باید قدر این ماه و فرصت را بدانید و این فعالیت و اقدامات را به فصل دوم مذاکرات واگذار نکنید. شما قرآنیان باید یا کار واجب انجام دهید و یا مستحب؛ کار شما یا مشکل جامعه را باید حل کند یا مشکل کشور را. سعی کنید خودتان محور فعالیت‌ها نباشید و بیشتر دلال باشید تا اخلاص بیشتر شود. هرچه می‌توانید کار‌ها را به دیگران بسپارید و از منیت و خود دوری کنید که برای قیامتتان بهتر است.
محور فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان؛ امیدبخشی و تواصی به صبر و حق از طریق مفاهیم قرآنی
 
وی افزود:‌ باید تفسیر را به گونه‌ای بگویید که هرکسی که آن را می‌شنود، احساس کند در مورد او صحبت می‌کنید. مفسر حتماً باید بالای ده سال تفسیر دیده باشد و کوتاه سخن بگوید و بیانش را عوام بفهمند. شما باید پخته شوید، اما داغ نشوید. هیچ پخته‌ای خام نمی‌شود، اما هر داغی سرد می‌شود. اگر داغ شدید، در پی هر اتفاقی سرد می‌شوید و کنار می‌کشید.
 
در تفسیر قرآن فریاد نزنید و قصد قربت کنید
رییس ستاد اقامه نماز تأکید کرد:‌ برخی اوقات درگیر تابلو‌هایی شده‌ایم که هیچ چیزی در پس آن‌ها نیست. تابلوی فلان مسجد و فلان محل و فلان مجلس؛ اما چقدر نمازخوان دارند؟ حدیث داریم آخوندی ارزش دارد که منبرش خالی نباشد. مانند بهشتی و مطهری. آخوند باید دست به کاری بزند که اگر نباشد، جای خالیش به سختی پر شود؛ لذا باید نیاز‌ها را ببینید. در تفسیر قرآن فریاد نزنید و قصد قربت کنید. پول بگیرید، اما برای پول کار نکنید. نذر کنید که هر شب یک آیه را با تفسیر بخوانید و بعد بخوابید. اینطور پخته می‌شوید.
انتهای پیام
captcha