لزوم فرهنگ‌سازی و تقویت فرهنگ تولید و جهاد اقتصادی برای تحقق شعار
کد خبر: 3962727
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
حجت‌الاسلام شریفی تأکید کرد:

لزوم فرهنگ‌سازی و تقویت فرهنگ تولید و جهاد اقتصادی برای تحقق شعار

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر لوازم تحقق شعار سال، گفت: فرهنگسازی، تبلیغ، تقویت فرهنگ تولید و جهاد اقتصادی را باید مورد توجه قرار دهیم؛ رهبری در بیانیه گام دوم 20 بار از واژه جهاد استفاده کردند و باید جهاد تولید و حمایت از نیروی کار و سرمایه ملی انجام شود و موانع فرهنگی تولید و مصرف کنار برود.

مصاحبه/حجت‌الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به شعار سال، گفت: در مورد شعار سال سخن بسیار است و اقدام و عمل مسئولان و مردم در این باره اهمیت دارد. مقام معظم رهبری سالیان متمادی است که به عنوان راهبر انقلاب و فرمانده اصلی پروژه تمدن نوین اسلامی، شعارهای سال را با عناوین اقتصادی مطرح می‌کنند که به مثابه یک پرچم و نشانه برای جهت‌دهی به همه فعالیت‌های کشور است و باید انحراف از مسیر را اصلاح کنیم و به سمت اهتزاز این پرچم پیش برویم. البته مسئولان آن طور که انتظار می‌رفت در مسیر تحقق شعارهای سال حرکت نکردند و رهبری هم اشاره کردند که اقداماتی انجام شده ولی رضایت‌بخش نبوده است.

شریفی با ذکر اینکه شعار امسال تا حدودی تحت‌الشعاع انتخابات قرار خواهد گرفت، گفت: انتخاب شعار امسال نشان می‌دهد که هنوز پاشنه آشیل جمهوری اسلامی تولید و حمایت از تولیدکننده و از میان برداشتن موانع تولید است زیرا ما نیازهای اقتصادی را با همه وجود لمس می‌کنیم و شاهد ناکارآمدی‌ برخی از مسئولان هستیم و دشمنان در کنار جنگ نرم، بیشترین تمرکز خود را در تقابل با نظام اسلامی و ایجاد مانع بر سر راه انقلاب قرار داده‌‌اند و فعالیت‌های اقتصادی کشور را رصد و هر چند وقت یکبار شرکت‌های حقیقی و حقوقی را تحریم می‌کنند.

اخلاص و امید؛ راز موفقیت

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: در طول تاریخ بشریت هیچ کشوری نبوده که به اندازه جمهوری اسلامی مورد تهدید و تحریم قرار گرفته باشد و این از توانمندی‌ انقلاب است که در برابر تحریم‌های فلج‌کننده و هوشمند سرفراز بماند و در برخی موارد از جمله نانو، بیو، هوافضا، کشتی‌سازی و ناوسازی جزء کشورهای سرآمد باشیم. پس اگر به نخبگان جوان میدان داده شده و اخلاص و امید داشته‌اند، افتخاراتی آفریده شده است.  هرجا که در دست نیروهای انقلابی و مدیران گوش به فرمان رهبری بوده، از تهدید و تحریم فرصت آفریدیم و دیگران نیازمند تکنولوژی‌ ما هستند، ولی در حوزه‌های مرتبط با معیشت نتوانسته‌ایم در مسیر عدالت و تأمین نیازهای عامه مردم گام برداریم. کشور ما از نظر ظرفیت اقتصادی، تولیدی و نیروی انسانی جزء بی‌نظیرترین کشورهاست؛ سه هزار کیلومتر مرز آبی داریم و با بیش از 15 کشور همسایه هستیم.

وی افزود: ایران جزء برترین کشورها در عرصه منابع طبیعی و زیرزمینی و نفت و گاز است و اگر مدیریت درستی وجود داشته باشد، تحریم‌پذیر نیست. رهبری در بیانیه گام دوم ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور را فهرست کردند که همه باید آن را مطالعه کنند ولی مشکل کجاست که در طول چند سال شعار اقتصادی تعیین می‌شود. ما به جای آنکه قرارگاه تولید فکر و افزایش نفوذ معنوی انقلاب اسلامی را ایجاد کنیم، به فکر قرارگاه تأمین مرغ و تخم‌مرغ هستیم. چند سال قبل موجود زنده به فضا فرستادیم، ولی چرا امروز دغدغه مسئولان ارشد نظام تأمین مایحتاج اولیه مردم است؟

شریفی گفت: ضعف مدیریتی از مهمترین مشکلات کشور است. با اینکه ایران متنوع‌ترین آب و هوا را دارد ولی در اغلب سال‌های بعد از انقلاب، وزرای کشاورزی افراد شایسته‌ای نبوده‌اند و حتی بسیاری از مردم نام آنها را نمی‌دانند؛ الان در شهری مانند قم یکی از مجلل‌ترین ساختمان‌های چندطبقه متعلق به جهادکشاورزی است ولی آیا کشاورزان ما به راحتی می‌توانند وارد این ساختمان شوند و دغدغه خود را بگویند؟ مسئولی که در چنین ساختمانی پشت میز بنشیند حال و حوصله حضور در زمین‌های کشاورزی را ندارد.

استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: تولیدکنندگان باید پیوسته به اتاق‌های مسئولان رفت و آمد کنند تا بتوانند مجوز یک شرکت تولیدی را بگیرند، در حالی که مسئول باید به دنبال سرمایه‌گذار و تولیدکننده برود نه اینکه سرمایه‌گذار گریه کند تا مجوز بگیرد. بنابراین انقلاب ساختار اداری ضروری به نظر می‌رسد و وضعیت بوروکراسی کشور در مقایسه با کشورهای عربی تأسف‌آور است و مجلس و دولت باید این معضل را به صورت ریشه‌ای برطرف کنند. از بزرگترین موانع تولید، روحیه بیگانه‌پرستی و غرب‌زدگی تعدادی از مسئولان و بی‌اعتنایی به استعداد نخبگان جوان است؛ چطور جوانان نخبه ایرانی توانستند ماهواره، موشک و ناو هواپیمابر تولید کنند ولی نمی‌توانند خودرو بسازند؟ در واقع مشکل از مدیریت است.

رفع موانع فرهنگی تولید و مصرف

شریفی اظهار کرد: اگر رئیس‌جمهور و نماینده‌ مجلسی را انتخاب کنیم که روحیه خودباوری ندارد، این افراد غرب‌زده‌اند و نتایج آن برای مردم مخرب است؛ به هر حال فرهنگ‌سازی و تبلیغ و تقویت فرهنگ تولید و جهاد اقتصادی را باید مورد توجه قرار دهیم؛ رهبری در بیانیه گام دوم 20 بار از واژه جهاد استفاده کردند و باید جهاد تولید و حمایت از نیروی کار و سرمایه ملی صورت بگیرد و موانع فرهنگی تولید و مصرف کنار برود. متأسفانه مردم به خرید کالاهای داخلی تمایل نشان نمی‌دهند که از بزرگ‌ترین منکرات اقتصادی و اجتماعی است؛ اگر فرهنگ تولی و تبری را در اقتصاد رواج دهیم، خرید کالای ایرانی باکیفیت از مهم‌ترین مصادیق آن است و رسانه‌‌ها باید حامی تولید ملی باشند و آموزه‌های اسلام را به صورت عالمانه تبیین کند. طبق روایات، عبادت ده جزء دارد که 9 جزء آن کار و تولید است.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های رهبری این بوده که علوم انسانی اسلامی تولید شود. یکی از بزرگ‌ترین موانع تولید، تقلید علمی است؛ اینکه برنامه 5ساله و بودجه‌ریزی کشور براساس اقتصاد لیبرالیستی تنظیم شود بزرگ‌ترین مانع است، زیرا مدافع ارزش‌های سرمایه‌داری است نه عدالت و رفاه عمومی؛ مبارزه با این مسئله جهاد علمی است. این روحیه که مسئولی اقتصاد نئوکینزی را آفت می‌داند، ولی آن را اجرا می‌کند باید از میان برود.

انتهای پیام
captcha