رفاقتی که از جبهه جنگ آغاز و در مشهد ادامه یافت
کد خبر: 4053208
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
نکوداشت حاج حسین علمی/۸

رفاقتی که از جبهه جنگ آغاز و در مشهد ادامه یافت

محمدعلی دوستی، قاری ممتاز بین‌المللی قرآن کریم خاطراتی از آشنایی خود با استاد حاج حسین علمی که به سال 1362 و حضور در جبهه‌های جنگ در منطقه ایلام و مهران باز می‌گردد و این آشنایی با حضور در محافل قرآنی در مشهد ادامه پیدا کرده است؛ می‌گوید.

محمدعلی دوستی، قاری ممتاز بین‌المللی قرآن کریممحمدعلی دوستی، قاری ممتاز بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت نکوداشت حاج حسین علمی استاد پیشکسوت قرآنی، در خصوص آشنایی خود با ایشان، اظهار کرد: در ابتدا به نظر می‌رسد لازم باشد خاطره‌ای از آشنایی‌ام با استاد علمی بگویم. آشنایی من با استاد به سال 1362 و حضور در جبهه‌های جنگ بازمی‌گردد. در آن سال  14 سال سن داشتم و در جبهه‌های جنگ در مرزهای مهران بودم که لشکر ما چند روزی در قرارگاه شهید حیدری بین ایلام و مهران برای آماده شدن عملیات تابستان، مستقر شده بود که اعلام کردند بناست مسابقه قرآنی برگزار شود و من هم با توجه به اینکه به قرآن علاقه داشتم و در مشهد نیز کلاس‌های قرآن شرکت می‌کردم از این موضوع خوشحال شدم، در این مسابقه شرکت و آیاتی را هم تلاوت کردم.

وی بیان کرد: در این مسابقات، استاد حسین علمی هم به عنوان یکی از داوران این مسابقه حضور داشتند و پس از بررسی‌هایی که انجام دادند روز بعد از مسابقات اعلام کردند که من در مرحله اول پذیرفته شده‌ام و برای مرحله دوم باید به ایلام بروم و برای همین بود که روز بعد به قرارگاه تیپ 21 امام رضا(ع) و لشکر پنج نصر رفتم که البته در آن روز قاریان زیادی در آنجا حضور داشتند.

این قاری بین‌المللی اضافه کرد: برای مرحله دوم هم تلاوت کردم و همان جا اعلام کردند که من به عنوان نفر اول انتخاب شدم. در آن مسابقات خاطرم هست که استاد علمی سخنرانی‌هایی هم داشتند و از صحبت‌های ایشان بسیار لذت بردم و برایم دلنشین و جذاب بود.

دوستی اظهار کرد: در حقیقت آن روز من جذب اخلاق خوب، گشاده‌رویی و کلام دلنشین ایشان شدم و برای همین بود که در پایان مسابقات خدمت ایشان رفتم و ایشان با روی گشاده با من برخورد کردند، با یکدیگر صحبت کردیم و متوجه شدم که مشهدی هستند و جلساتی را در مشهد برگزار می‌کنند، آدرس جلساتی که در مشهد داشتند را به من دادند و در همان روز و در جبهه‌های جنگ بود که اولین رابطه من با ایشان شکل گرفت.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: پس از آن مسابقات، لشکریان مرا به عنوان استاد جلسات قرآنی که در جبهه برگزار می‌شد، انتخاب کردند و همین اتفاقات بود که من در مسیر قرآن قرار گرفتم و در حقیقت باید بگویم که ایشان در مسابقات آن سال بانی خیری شدند تا من در این مسیر قرار گیرم و تاکنون نیز این مسیر را ادامه دهم.

دوستی بیان کرد: وقتی به مشهد آمدم ارتباط من با ایشان گسترش پیدا کرد، برای نمونه در مسابقات دانش‌آموزی که در نیشابور برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم و استاد علمی نیز به عنوان داور در آنجا حضور داشتند و باز هم با همان چهره گرم و صحبت‌های شیرین خود همه افراد را به خود جذب می‌کردند.

وی اظهار کرد: در واقع این آشنایی ما ادامه پیدا کرد تا زمانی‌که وارد دانشگاه شدم و پس از آن خدمت ایشان که در آن زمان در سازمان تبلیغات دارالقرآن مشغول فعالیت بودند به من اجازه تدریس جلسات قرآن را دادند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: البته این را هم بگویم که پس از سال 62 که به مشهد آمدم دوست داشتم این ارتباط با ایشان را ادامه دهم و از این‌رو جلسه‌ای را به عنوان «مجمع‌القرآن والعترت مشهدالرضا(ع)» که این جلسه هنوز هم پابرجاست و امروزه تبدیل به جلسه گسترده‌ای شده، راه‌اندازی کردم و خوشبختانه در حال حاضر یکی از بهترین جلسات قرآن مشهد و کشور به‌شمار می‌رود و تقریباً به جز اساتید کشوری که به مشهد می‌آیند و در این جلسه نیز شرکت می‌کنند اساتید خارجی نیز وقتی به مشهد سفری دارند در این جلسه حضور پیدا می‌کنند.

دوستی بیان کرد: همه این‌ها را گفتم تا به این برسم که بانی تمام این کارها و علاقه‌مندی بیشتر من به قرآن و جلسات قرآنی این استاد بزرگوار بودند و به نوعی با اخلاق خوب خود باعث جذب من به این عرصه شدند.

ویژگی‌های استاد حسین علمی

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما استاد علمی از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند، بیان کرد: از ویژگی‌های استاد علمی این است که ایشان انسانی بسیار فروتن، گرم و مشوق بوده و هستند و در آن زمان به جوانان زیادی کمک کردند تا این راه را ادامه دهند و در حقیقت مشوق بسیاری از جوانانی که علاقه به این عرصه داشتند، بودند و اگر امروزه شاگردان ایشان مدرس، قاری و استاد شده‌اند به برکت تشویق‌های ایشان بوده است و این در حالی است که بسیاری از اساتید قاری مشهد به این موضوع اذعان دارند. در واقع ایشان به اندازه‌ای خوش‌رو بودند که وقتی وارد جلسات ایشان می‌شدیم به محض ورود به جلسات ایشان همیشه لبخند داشتند و با روی گشاده از ما استقبال می‌کردند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های استاد علمی این است که افراد را به خوبی می‌شناختند و شأن و منزلت علمی ایشان نیز بر کسی پوشیده نیست، چرا که ایشان در آن زمان وقتی وارد جلسه‌ای می‌شدند با توجه به اشرافی که به مفاهیم قرآنی داشتند دو نکته ارزشمند قرآنی را بیان می‌کردند و این در حالی است که امروزه با توجه به کهولت سنی که دارند همچنان از این ویژگی برخوردار هستند.

راز تأثیرگذاری استاد علمی بر جوانان و نوجوانان

دوستی با اشاره به رمز تأثیر گذاری این استاد بزرگوار بر جوانان و نوجوانان، تأکید کرد: من به این موضوع معتقد هستم که بحث اخلاص بسیار مهم است و اگر کسی در بحث آموزش قرآن اخلاص نداشته باشد هیچگونه جذبه و علاقه‌مندی را نمی‌تواند در دیگران ایجاد کند و قطعاً انس با قرآن و اخلاصی که ایشان دارند در ابتدا در وجودشان اثر کرده و به همین سبب است که می‌توانند این اثرات را به دیگران نیز منتقل کنند و آن‌ها را به سمت جلسات قرآن سوق دهند. به عبارتی نیز باید بگویم که انوار رحمانی خداوند در وجود ایشان تابیده و ایشان این انوار را با کلام شیوایی که دارند به دیگران منعکس می‌کنند.

وی اضافه کرد: در واقع به واسطه این جلوه‌های نورانی خداوند است که سخنان، رفتار و اخلاق این استاد بزرگوار برای دیگران جذاب است و حتی در حال حاضر نیز با کهولت سنی که دارند زمانی‌که وارد هر مکانی می‌شوند، تکریم دیگران را رعایت می‌کنند و به همین دلیل است که هرکسی که برای اولین مرتبه ایشان را ببنید قطعاً شیفته نگاه چهره نورانی و لحن کلام ایشان خواهد شد.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: ایشان علاوه بر اینکه به لحاظ علمی یک استاد هستند به لحاظ روانشناسی و روانشناختی نیز مهارت خاصی دارند و در شناخت مخاطبان خود مهارت خاصی دارند، چرا که ایشان با همه افراد در هر سنی که هستند بنا به همان سنی که دارند با آن‌ها رفتار می‌کنند. برای نمونه با نوجوانان دقیقاً مانند خودشان پر شور و هیجان و با بزرگسالان نیز همانند خودشان و به عنوان فردی با کوله باری از تجریه است، رفتار می‌کنند.

دوستی اظهار کرد: در واقع این از هنرهای ویژه استاد علمی است که هرکسی از چنین ویژگی برخوردار نیست و کمتر اساتیدی هستند که از چنین ویژگی‌هایی برخوردار باشند. البته که اساتید زیادی در سطح مشهد و کشور هستند، اما من هیچکس را همانند استاد علمی ندیده‌ام که اینگونه با هر سنی مانند خودش رفتار و آن‌ها را مجذوب خود کند و این در حالی است که حتی اساتیدی را می‌شناسم که علاوه بر اینکه افراد را به خود جذب نکرده‌اند بلکه با رفتار خود مخاطبین را از خود رانده‌اند به این دلیل مخاطب شناس خوبی نبودند.

وی تصریح کرد: استاد علمی با وجود کهولت سنی که دارند اما به نظر من دست اندرکاران قرآنی و فرهنگی مشهد و کشور باید از وجود ایشان در برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی، روزنامه‌ها و مجلات بیشتر و... در خصوص تمام ابعادی علمی، اخلاقی و رفتاری ایشان استفاده کنند و علاوه بر این نیز اقدام دیگری که می‌توان در این راستا انجام داد این است که باید سعی شود تا مفاهیم قرآنی که در ذهن ایشان وجود دارد به صورت کتاب چاپ و منتشر شود، کار بسیار ارزشمندی خواهد بود.

تأثیر یک مربی خوب در مسیر یک دانش‌آموز

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به اینکه به نظر شما یک مربی خوب تا چه اندازه در این راستا می‌تواند موثر باشد، گفت: به نظر من یک استاد و معلم خوب می‌تواند مسیر یک شاگرد را تغییر دهد و این تغییر می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت گیرد. برای نمونه اگر یک معلم دانش‌آموزانی داشته باشد که اعتماد به نفس کمتری دارند، این معلم می‌تواند با مشارکت آن‌ها در جلسات قرآن، تشویق کردن و سوق دادنشان به سمت تلاوت و مفاهیم قرآنی، اعتماد به نفس را به آن‌ها باز گرداند.

دوستی بیان کرد: در حقیقت من نیز برخورد و شیوه استاد علمی را برای خود الگو قرار داده‌ام و این الگو را در جلسات و کلاس‌های خود پیاده می‌کنم و خوشبختانه تا کنون نیز شاهد تأثیرات خوبی در این زمینه بوده‌ام به گونه‌ای که شاگردانی داشته‌ام که به دلیل لکنت زبانی که داشته‌اند از اعتماد به نفس کمی برخوردار بودند و من با به کار گیری از شیوه‌های استاد علمی اعتماد به نفس را به آن‌ها باز گرداندم و امروز یکی از آن‌ها یکی از بهترین مدرسان و مشاوران قرآنی آستان قدس رضوی است و دیگری نیز در حال حاضر دانشجوی دکتری دامپزشکی است.

انتهای پیام
captcha