آیا دنیای بدون اینترنت قابل تصور است
کد خبر: 4106209
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
در ماهنامه پیوست منتشر شد

آیا دنیای بدون اینترنت قابل تصور است

ماهنامه «پیوست» در تازه‌ترین شماره به دغدغه این روزهای مردم در رابطه با اینترنت پرداخته است.

آیا دنیای بدون اینترنت قابل تصور استبه گزارش ایکنا؛ صدو هفتمین شماره ماهنامه پیوست با تیتر «فردای اینترنت» ویژه آذر منتشر شده است. این ماهنامه به دغدغه این روز‌های کسب‌وکار‌ها و مردم پرداخته است که آیا پس از محدودیت‌های اخیر، چیزی به نام اینترنت در کشور خواهد ماند؟

در ابتدای این ماهنامه در پاسخ به اینکه آیا دنیای بدون اینترنت قابل تصور است، می‌خوانیم: این سؤال از اساس درست نیست. دنیای امروز ما به دو بخش آفلاین و آنلاین تقسیم نمی‌شود. آیا می‌توان دنیای بدون برق را تصور کرد؟ شاید تجربه چند روز زندگی بدون برق در دل جنگلی انبوه دلپذیر باشد؛ اما روند عادی زندگی بدون برق دیگر ممکن نیست. دنیای ما به دو بخش بابرق و بی‌برق تقسیم نمی‌شود. اینترنت هم چنین کارکردی دارد. دنیای متصل به اینترنت نه یک انتخاب که روند عادی زندگی است. شاید ما که دنیای پیش از اینترنت را دیده‌ایم در خیال خود بازگشت به آن روز‌ها را ممکن بدانیم. اما اگر از نوجوانان بپرسیم دنیای بدون اینترنت چگونه است، هیچ جوابی ندارند. برای نسل‌های پیش از ما دنیای بدون برق در حکم بازگشت به گذشته را داشت، اما برای ما دنیایی بی‌معنا و ناممکن است.

در ادامه آمده است: اینترنت کل زندگی و کسب و کار دنیای امروز را ساخته است و بدون آن امکان هیچ کاری نیست. اختلال پایدار اینترنت و فیلتر شدن پلتفرم‌های مختلف، تجربه‌ای نو است که شاید بسیاری از مردم دنیا آن را نیازموده باشند. ما نیز تا چند سال پیش تصور می‌کردیم بازگشت به دنیای آفلاین اگر چه ناخوشایند و سخت، اما ممکن است. این روز‌ها چنین خیالی باطل شده است. در دنیای بدون اینترنت فقط سرگرمی از بین نمی‌رود، مسیریابی و خرده‌فروشی دچار اختلال نمی‌شود. بلکه همه چیز با هم از دست می‌رود. بدون اینترنت نه مسیریاب‌ها، که هیچ کس بلد نیست چگونه باید زندگی کرد.

در پرونده مرتبط با این تیتر، گزارش‌هایی درباره مدل‌های حکمرانی اینترنت در کشور‌های مختلف، وضعیت پلتفرم‌های پرکاربرد داخلی و آشنایی با روش‌های اتصال کاربران به اینترنت آمده است. خزان بهارستان در پاییز اینترنت، شرکتی با سندروم ایده‌های بی قرار، اینترنت در ایران؛ فیلی در تاریکی، گلخانه دربسته، بهانه حقوق بشری برای استفاده از بلاک چین، کم و زیاد‌های یک قانون، توزیع و آثار حقوقی آن در منبع باز، هراس‌ها و امیدها، فرصتی برای نامرئی شدن و ... عناوین برخی از مطالب این ماهنامه را به خود اختصاص داده است.

در این شماره پیوست، گفت‌وگو‌هایی با مدیرعامل ابر آروان، رئیس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی و گزارش‌هایی درباره موضع‌گیری نمایندگان مجلس درباره اینترنت، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها در شرایط فعلی، اختلاف نظر دولتی‌ها در خصوص اینماد، سامانه‌های متعدد چک در کشور و حکمرانی اینترنت در ایران آماده است.

بخش جهان نیز موضوع هویت آنلاین انسان‌ها را به عنوان سوژه پرونده این شماره خود انتخاب کرده است. در بخش «نگاهی به ضرورت آموزش در زمانه دیجیتال‌سازی هویت» آمده است: درباره اینکه محیط دیجیتالی چگونه بر هویت تأثیر می‌گذارد و کامپیوتری شدن زندگی چه پیامد‌هایی برای ظرفیت‌های فردی دارد در زمینه‌های مختلف جریان دارد. مسائل مربوط به بدن و خویشتن درونی‌ترین احساس‌هایمان را برمی انگیزند و بنابراین از نظر احساسی بسیار حساس‌اند. آنچه برای برخی میان‌بری به ویران شهر تلقی می‌شود، برای برخی دیگر امیدوارکننده به نظر می‌رسد. اما همه تحت تأثیر داده‌ها، ربات‌ها یا بهینه‌سازی فنی بدن قرار می‌گیرد. در این میان آموزش و برنامه آموزشی منسجم می‌تواند به دسته‌بندی مباحث و پدیده‌ها کمک کند و همچنین آن‌ها را با روند‌های واقعی تحول دیجیتالی مقایسه کند. چنین آموزشی می‌تواند تفکر درباره واقعیت‌های ناراحت‌کننده را امکان‌پذیر کند و مباحث مربوط به جهت‌گیری مطلوب دیجیتالی شدن برای بدون و ذهن انسان را مشخص کند. 

یادآور می‌شود، پیوست، اولین رسانه راهبردی مدیریتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است که به صورت تخصصی به تولید محتوا در حوزه ICT می‌پردازد.

انتهای پیام
captcha