دومین جشنواره «پاسخ برتر» برگزار می‌شود/ فعالیت ویکی‌پاسخ به 6 زبان
کد خبر: 4106749
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

دومین جشنواره «پاسخ برتر» برگزار می‌شود/ فعالیت ویکی‌پاسخ به 6 زبان

فراخوان آثار دومین جشنواره پاسخ برتر از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه از امروز آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه دارد و مراسم اختتامیه آن سال 1402 برگزار خواهد شد.

ا دومین جشنواره «پاسخ برتر» برگزار می‌شود/ فعالیت ویکی‌پاسخ به 6 زبانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی دریاباری، معاون آموزش و پژوهش  مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) و دبیر جشنواره پاسخ برتر، 22 آذر ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دومین جشنواره پاسخ برتر که در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات برگزار شد به معرفی اجمالی فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: این مرکز با دارا بودن بخش‌های متعدد مانند معاونت پژوهش و هفت گروه علمی قرآن و حدیث، کلام و فسلفه، تاریخ اسلام، ادیان و مذاهب، اخلاق و تربیت، فقه و فلسفه حقوق و سیاست و جامعه مشغول فعالیت است و هر گروهی هم علاوه بر محققان داخلی از حلقه پژوهشگران بیرونی بهره می‌برد.

فعالیت 14 میز تخصصی

وی با بیان اینکه گروه رصد هم یکی از دیگر گروه‌های این مرکز است، تصریح کرد: در کنار این‌ها میزهای تخصصی هم فعالیت دارند که در مدت سه تا شش ماه حول یک موضوع مانند میز تخصصی ادبیات داستانی، الحاد مدرن، حجاب، میز فضای مجازی و ... فعالیت می‌کنند و هم‌اکنون 14 میز تخصصی مشغول فعالیت هستند.

دریاباری با بیان اینکه فعالیت ما از دو طریق یکی شبکه تلویزیون اینترنتی پاسخ تی وی و نشست‌ها و مدارس شبهه‌پژوهی در حال انجام است، تصریح کرد: در دو سال اخیر بیش از 60 نشست و 14 مدرسه شبهه‌پژوهی برگزار کردیم و در کنار آن کارها را به سمت استان‌ها و مراکز تخصصی برده‌ایم. هم‌اکنون با ده استان کشور در حال تبادل کار هستیم و ده مرکز تخصصی پاسخگویی هم در استان‌های مختلف تشکیل شده است. 

پاسخ به شبهات به زبان‌های مختلف

معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی مرکز، اضافه کرد: نشست‌های متعدد علمی و مدرسه شبهه‌پژوهی در یک سال اخیر به زبان‌های دیگر مانند عربی و انگلیسی تشکیل شده است و از جمله نشست نقد کتاب استاد دانشگاه گلاسکو اسکاتلند در مورد حجاب امروز برگزار شد و در هفته آینده هم نشست نقد شبهات در فضای بین‌المللی برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره پاسخ برتر در بخش دوم سخنانش به برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری اولین جشنواره و جشنواره دوم، ایجاد گفتمان فعال در حیطه شبهه‌پژوهی و پاسخگویی دقیق و مؤثر و به روز به آن‌ها است. با برگزاری این جشنواره قصد هم‌افزایی تجارب، ایده‌پژوهی و اثربخشی و فرهنگ‌گستری رصد و پاسخگویی به شبهات دینی را داشته باشیم و تجلیل از فعالان و پیشگامان این عرصه شکل بگیرد.

تجلیل از حضرات آیات مصباح و سبحانی در جشنواره اول

وی با بیان اینکه مخاطبان ما در جشنواره، شامل طیف‌های مختلفی از نویسندگان مقاله و پایان‌نامه، ادبیات داستانی، هنر و ... است، اظهار کرد: در جشنواره اول که سال قبل برگزار شد مهلت آثار تا دی ماه بود و موضوعات آن هم قرآن و حدیث، ادیان و مذاهب، تاریخ اسلام معاصر، سیره ائمه(ع)، اخلاق، تربیت، فقه، کلام و فلسفه و ... بود و بخش ویژه ما هم پاسخ به شبهات در فضای مجازی بود. در جشنواره اول از دو چهره شاخص یعنی آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله سبحانی به خاطر حضور فعال در پاسخ به شبهات تجلیل شد و آیت‌الله اعرافی سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه از همین امروز دومین جشنوراه آغاز به کار می‌کند، اضافه کرد: موضوع جشنواره پاسخگویی به شبهات دینی است و در شش بخش یعنی علمی شامل مقاله و کتاب و ...، ادبی؛ شامل شعر، داستان و ...؛ چند رسانه‌ای مانند فیلم و فیلم کوتاه، بخش تجسمی شامل؛ عکس، عکس نوشته، کاریکاتور و ...؛ بخش بین‌الملل شامل زبان‌های مختلف و بخش ویژه آثار را دریافت خواهد کرد و موضوع بخش ویژه جشنواره هم پاسخگویی به شبهات نسل جدید و دهه 80 و 90 است.  

دریاباری اضافه کرد: تفاوت جشنواره امسال با سال قبل در این است که سال گذشته مخصوص طلاب بود ولی امسال دانشجویان را هم در بر می‌گیرد، یعنی اعم از حوزه و دانشگاه است همچنین بخش بین‌الملل هم به جشنواره امسال اضافه شده است.

نحوه ارسال آثار به جشنواره

همچنین علی‌اصغر فروتن، دبیر اجرایی جشنواره در سخنانی گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثارشان را از چند طریق به دبیرخانه ارسال کنند؛ یکی از طریق سایت مرکز به نشانی؛ pasokh.org و روش دیگر هم حضوری است.

وی تاکید کرد: آثاری می‌توانند به این جشنواره راه یابند که در سال 1400 چاپ شده باشند و قبل از آن در جشنواره شرکت داده نخواهند شد. همچنین کسانی که در سال قبل حضور داشته‌اند به شرط ارسال اثر جدید خواهند توانست در آن حضور یابند.

وی ادامه داد: پاسخگویی تخصصی به شبهات و پرهیز از پاسخ سطحی، استفاده از شیوه‌های نوین پاسخگویی، ارائه الگوهای صحیح پاسخگویی به شبهات هم از جمله معیارهای پذیرش آثار در این جشنواره است.

وی ادامه داد: مهلت دریافت آثار تا 30 دی ماه است و اختتامیه آن هم در سال 1402 خواهد بود و داوری آن هم تا اسفندماه ادامه دارد.

فعالیت ویکی‌پاسخ به 6 زبان

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله درویشی، مدیر پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، گفت: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات رسالت خود را پاسخ به شبهات تعریف کرده است و تلاش بر این است تا پاسخگویی براساس پژوهش‌های دقیق و منظم و صحیح باشد و در این راستا این مرکز، قالب‌های متعدد پژوهشی برای خود تعریف کرده است.

وی با اشاره به چاپ نشریات علمی صبا، پاسخ و علمی پژوهشی شبهه‌پژوهی، افزود: این مجله با تفسیر فلسفی به شبهات می‌پردازد و کار جدید مرکز در طول یکسال اخیر، تولید نشریه شبهات است که هر شماره آن هشت صفحه است و به روش پاسخ به شبهه و پاسخ برخی شبهات مطرح برای طلاب و دانشجویان می‌پردازد و تاکنون بیش از شش شماره آن منتشر و مورد اقبلا خوبی واقع شده است.

چاپ 110 کتاب

درویشی با بیان اینکه این مجلات در  مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه در استان‌های مختلف توزیع می‌شود، گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ما تدوین کتب است؛ تا قبل از دو سال اخیر 70 عنوان کتاب داشتیم که تاکنون به 90 جلد رسیده و تا پایان سال 20 کتاب دیگر هم به آن افزوده خواهد شد و نقطه عطف تحول در کار ما ورود به عرصه ادبیات داستانی و شعر برای پاسخگویی به برخی شبهات است.

وی افزود: از کارهای خوب در دوره دوساله اخیر، راه‌اندازی ویکی‌پاسخ است زیرا اولین مواردی که در موتورهای جستجوگر بالا می‌آید ویکی‌ها هستند. نقطه عطف ویکی‌پاسخ این است که تاکنون به شش زبان زنده دنیا یعنی عربی، انگلیسی، فارسی، اسپانیایی، پشتو و اردو ارائه می‌شود ضمن اینکه ویکی‌پاسخ درگاه‌های مختلفی برای انعکاس پاسخ‌ها دارد.

درویشی گفت: نقد کتاب از  دیگر فعالیت‌های این مرکز است که نقد کتاب شبیه مریم در هفته آینده یکی از این فعالیت‌ها است و تلاش داریم تا پایان سال هر ماه یک نشست نقد کتاب داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha