فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر آغاز شد
کد خبر: 4196471
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
حجت‌الاسلام نصرالله درویشی خبر داد:

فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر آغاز شد

مدیر آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه از آغاز فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر حوزه‌های علمیه از 8 بهمن ماه خبر داد و گفت: فرصت ارسال آثار تا 15 اردیبهشت ماه وجود دارد.

ارسال/ فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر آغاز شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله درویشی، مدیر آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، 8 بهمن ماه در نشست خبری فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر با تبریک ماه مبارک رجب گفت: در دعای ماه رجب که همواره بعد از هر نماز خوانده می‌شود، از خداوند طلب جمیع خیر دنیا و خیر آخرت و دوری از جمیع شر دنیا و شر آخرت را می‌کنیم که نشانگر تداوم امتداد اعمال دنیوی است.

وی اضافه کرد: در این دعا کلمه «جمیع» برای «شَرّ الآخِرَة» بیان نشده است یعنی کارهای خیر ما امتداد اخروی دارد ولی کارهای بد، انسان را به شر مطلق در آخرت یعنی دوری از رحمت خدا سوق می‌دهد و این بدترین سرنوشت برای انسان است.

درویشی، تولید و توزیع پاسخ در برابر شبهات را مصداق کار خیر دنیوی برشمرد و گفت: شبهات با هدف مخدوش کردن و تحت تأثیر قرار دادن باورهای اعتقادی مردم در هر سن و قشری تولید و توزیع می‌شود و ایجادکنندگان آن عمدتاً اهداف مغرضانه علیه دین را در سر می‌پرورانند تا فرهنگ یک جامعه را مورد خدشه قرار دهند.

دبیر علمی این جشنواره با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که از سؤال نباید بهراسیم، تصریح کرد: سؤال باعث تقویت و استحکام بنیان‌های اعتقادی افراد خواهد شد ولی تولیدکنندگان شبهه می‌خواهند مسئله پذیرفته‌شده‌ای را زیر سؤال ببرند.

درویشی با بیان اینکه امروز شبهات مخاطبین متعددی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، گفت: جریان‌های معاند حتی برای سنین کودکی در قالب انیمیشن شبهه القا می‌کنند لذا باتوجه به گستره و توزیع شبهه ما هم وظیفه داریم دامنه پاسخگویی خود را توسعه دهیم.

وی با تأکید بر جهاد ترکیبی و تبیینی در برابر شبهات، اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های مرکز مطالعات در راستای تولید و هم‌افزایی با مراکز دیگر و افرادی که به شبهات پاسخ می‌دهند، تولید و توزیع پاسخ‌های تازه و متناسب با نیاز مخاطبان است که جشنواره پاسخ برتر هم در این راستا آغاز به کار کرده است و فراخوان سومین دوره آن از امروز آغاز می‌شود.

درویشی بیان کرد: جشنواره پاسخ برتر درصدد است متقن‌ترین و دقیق‌ترین پاسخ‌ها را در قالب‌های متنوع در اختیار مخاطبان قرار دهد لذا جشنواره در بخش‌های مختلف عملی، ادبی، هنری، بین‌الملل و ویژه و ... در حال برگزاری است.

رویکرد تهاجمی

مدیر آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با بیان اینکه در دو دوره جشنواره گذشته پاسخ برتر چهره‌های پاسخگو، آثار تولید در این حوزه و مراکزی که درصدد تولید و توزیع پاسخ هستند، مورد تجلیل  قرار گرفت، ادامه داد: رویکرد سومین جشنواره پاسخ برتر، رویکرد تهاجمی در پاسخ به شبهه است؛ در دوره‌های قبل محوریت بحث با پاسخ به شبهه و اتخاذ برترین روش‌ها بود ولی این دوره، رویکرد هجومی دارد. 

درویشی اضافه کرد: در رویکرد تهاجمی به دنبال این هستیم که قبلاً از اینکه شبهه وارد فضای جامعه و ذهن مخاطب شود یا مانع ورود شبهه شویم یا اگر شبهه ایجاد شد، سازوکار معینی برای پاسخگویی وجود داشته باشد یا آنقدر ذهن مخاطبان آماده باشد که بتوانند در برابر شبهات مقاومت فکری داشته باشند و شبهه را رفع و هضم کنند.

درویشی با اشاره به فرارسیدن انتخابات، اضافه کرد: انتخابات به عنوان مهم‌ترین مسئله در حکمرانی مطرح است و در هر دوره انتخابات هم، شبهات مختلفی در این رابطه مطرح می‌شود لذا درصدد پاسخگویی به شبهات انتخاباتی در مرکز هستیم و این مسئله به صورت ویژه مدنظر قرار خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه جشنواره پاسخ برتر جایگاه خود را در فضاهای علمی و نخبگانی پیدا کرده است، گفت: سومین دوره جشنواره از امروز فراخوان شده است و تا 15 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

15 اردیبهشت؛ فرصت ارسال آثار

همچنین علی اصغر فروتن، دبیر اجرایی جشنواره گفت: قالب‌های جشنواره پاسخ برتر شامل بخش علمی مشتمل بر کتاب، پایان‌نامه و مقالات تألیف شده در سال ۱۴۰۱؛ بخش ادبی شامل؛ شعر، رمان، داستانک، داستان؛ بخش چند رسانه‌ای شامل؛ فیلم، مستند، کلیپ، موشن، پویا نمایی؛ بخش تجسمی مشتمل بر عکس، عکس نوشته، نقاشی، کاریکاتور؛ بخش ویژه رویکرد تهاجمی در مواجهه با شبهات و بخش بین‌المللی است.

وی ادامه داد: آثار ارسالی در بخش علمی نباید در دو دوره قبلی جشنواره پاسخ برتر ارائه شده باشد ولی سایر آثار این محدودیت را ندارد همچنین آثار را تنها از طریق سایت به نشانی https://jpb.pasokh.org/دریافت می‌کنیم.

فروتن با بیان اینکه ممکن است مهلت ارسال اثر به جشنواره تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شود، گفت: پاییز سال آینده نیز اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha