پیوست ۱۰۹ به اکوسیستم استارت‌آپی ایران پیوست
کد خبر: 4123272
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

پیوست ۱۰۹ به اکوسیستم استارت‌آپی ایران پیوست

صدونهمین شماره از ماهنامه «پیوست» با موضوع ویژه اکوسیستم استارت‌آپی ایران منتشر شد.

پیوست 109 به اکوسیستم استارت‌آپی ایران پیوستبه گزارش ایکنا؛ صدونهمین شماره ماهنامه «پیوست» ویژه بهمن ۱۴۰۱ با موضوع اکوسیستم استارت‌آپی ایران منتشر شده است. این شماره با فرم گرافیکی جدید و متفاوت از شماره‌های پیشین منتشر می‌شود و در لابه‌لای این ماهنامه می‌توان این تغییرات را مشاهده کرد.

«چرا اکوسیستم‌ها شکست می‌خورند» به معضل فیلترینگ و آسیبی که به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرده، پرداخته است. در این نوشتار آمده است: اتفاق بزرگی که این روز‌ها افتاده، نه ضرر‌های روزانه کسب‌وکار‌های اینترنتی ناشی از قطع اینترنت و فیلترینگ است و نه حتی تعدیل و تعطیلی فراگیر در اکوسیستم نیمه‌جان استارت‌آپی. اتفاق بزرگ از بین رفتن «انگیزه» است. عاملی که در کتاب محبوب این روزها، «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند»، عجم اوغلو و رابینسون آن را ناشی از مکانیسم «نهاد‌های همه‌شمول و فراگیر»، «اعتماد به ثبات» سازوکار‌های حکمرانی و به رسمیت شناختن «حق مالکیت خصوصی و مالکیت معنوی» می‌دانند و شرط لازم برای شکوفایی اقتصادی.

اکوسیستم استارت‌آپی ایران در سال اخیر بیش از هر زمان دیگری در طول عمر کوتاه خود تحت فشار قرار گرفته است. این فشار‌ها در نیمه دوم امسال با اختلال شدید اینترنت به اوج خود رسید. اما این مسئله به همین‌جا محدود نمی‌شود و ماهنامه پیوست در تازه‌ترین شماره خود نگاهی به وضعیت کسب‌وکار‌هایی که در صنعت ICT یا وابسته به آن هستند، دارد.

در پرونده‌ای که با تیتر «پایان اکوسیستم» آغاز می‌شود، ابتدا شکل‌گیری این زیست‌بوم و افراد تأثیرگذار آن مرور شده‌اند و در ادامه وضعیت اقتصادی کشور و سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها و همچنین مهاجرت نیروی انسانی دستمایه گزارش‌ها و یادداشت‌های مختلف شده است. در این پرونده گفت‌وگو‌هایی با معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیر صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران انجام شده است.

گزارش‌هایی درباره وضعیت اینترنت کشور، مروری بر تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، امضای الکترونیکی، وضعیت نئوبانک‌ها در ایران، بانکداری باز، تأثیر اختلال اینترنت بر ماینینگ در ایران و آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های داخلی منتشر شده‌اند.

پرونده‌ای با موضوع سالمندی در دنیای دیجیتال نیز در پیوست جهان، پایان‌بخش پیوست ۱۰۹ است. در بخشی از این مقاله آمده است: سه ماهی می‌شود بیشترمان دنبال فیلترشکنی می‌گردیم که کار کند؛ پولی، غیرپولی، صدقه‌ای اصلاً. برخی از اپ‌های رایگان استفاده می‌کنند، بعضی‌ها برای خودشان سرور سر هم کرده‌اند و برخی دیگر نیز فارغ از همه اینها به اینترنت آزاد دسترسی دارند. در این میان، گروهی جا مانده‌اند؛ حیرت‌زده به اینستاگرام خیره می‌شوند که بالا نمی‌آید و ویدئوهایی که اصلاً قرار نیست باز شوند. 

شکافی که بین سالمندان و دیگر نسل‌ها در دنیای دیجیتالی وجود دارد، شکافی نیست که بتوان یک‌شبه پرش کرد؛ اما در عین حال شکافی است که هر عقب‌گردی در تحول دیجیتالی کشور مثل همین عقب‌گرد و بن‌بست فعلی، باعث عمیق‌تر شدنش می‌شود. در دهه اخیر در سطح دنیا مسئله شکاف دیجیتالی بین سالمندان و سایر کاربران فناوری پررنگ‌تر از همیشه شده است. سازمان ملل تخمین می‌زند تعداد افرادی که بیشتر از ۶۵ سال دارند تا سال ۲۰۵۰ به یک و نیم میلیارد نفر برسد. جمعیتی که با تجربه شکاف دیجیتالی از محصولات و خدمات فناوری مثل پوشیدنی‌ها و خدمات درمانی آنلاین محروم می‌شود و از سوی دیگر با برچسب «غیرکاربر» از دنیایی طرد می‌شود که امروز بخش مهمی از زندگی ماست و آن‌قدرها هم «مجازی» نیست.

انتهای پیام
captcha