اهمیت عید فطر در وحدت مسلمانان و تقریب مذاهب اسلامی/ انس با قرآن را حفظ کنیم
کد خبر: 4135496
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
حامد رستمی در گفت‌وگو با ایکنا:

اهمیت عید فطر در وحدت مسلمانان و تقریب مذاهب اسلامی/ انس با قرآن را حفظ کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اهمیت عید فطر در جنبه وحدت مسلمین و تقریب مذاهب اسلامی و نزدیک شدن قلوب مسلمین در هر جای جهان است که به این سنت الهی پایبند هستند و آن را از ضروریات دین اسلام می‌دانند و این باعث می‌شود جلوه‌های وحدت در میان مسلمانان متجلی شود.

حامد رستمی

حامد رستمی نجف‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره ماه رمضان و عید سعید فطر پرداخت و در پاسخ به این سؤال که چگونه معنویت و نورانیت ماه رمضان را حفظ کنیم، گفت: در ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت و مهمانی خداست و عزیزترین شب‌های سال یعنی شب‌های قدر در این ماه است بندگان خدا به عنوان مهمان سعی در خوشه‌چینی نعمت‌ها و برکات الهی می‌کنند و حرمت این مهمانی را نگه می‌دارند لذا از صمیم قلب روزه گرفته و تمام وجود و اعضاء و جوارحشان روزه است؛ یعنی غیبت نمی‌کنند، دروغ نمی‌گویند، تهمت نمی‌زنند و به طور کلی از معاصی و گناهان اجتناب می‌کنند اما ما باید همه روزها خود را در محضر خداوند بدانیم و در محضر خدا معصیت نکنیم؛ خصوصاً معاصی که جنبه حق الناسی دارند و پای آبرو و حیثیت افراد در میان است.

 

لوازم ادامه فعالیت معنوی پس از ماه رمضان

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که می‌توانیم پس از ماه مبارک رمضان همچنان ادامه دهیم و برای ما اجر معنوی در پی داشته باشد این است که حق الناس را ضایع نکنیم و در کنارش هم به یاد داشته باشیم که دستگیری از محرومان و فقرا و مساکین کنیم و دست افراد بی بضاعت و کم توان را بگیریم و این آداب اسلامی و اخلاقی و عادات نیکو را به کل سال تسری دهیم. ما در ماه رمضان قرآن می‌خوانیم و تعالیم قرآنی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم. در واقع رمضان ماه بندگی و گام نهادن انسان در مسیر تكامل برای داشتن زندگی بهتر است، ماهی كه انسان با تمرین بندگی، همراه با تزكیه نفس به زندگی خود رنگ و بوی خدایی می‌بخشد.

رستمی بیان کرد:‌ بندگی و معنویت در ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده است چراکه تنها ماهی است كه اسم آن در قرآن آمده و اهمیت آن از این نظر كه ماه نزول همه كتب آسمانی است، بسیار ویژه است. یکی از ویژگی‌های مهم ماه رمضان کم شدن جرایم، طلاق‌ها، تخلفات، خطاهای رفتاری در خانواده و جامعه است اما ریشه این وضعیت مبارک چند نکته است؛ اول رحمت ویژه خدا در این ماه است که شامل بندگان می‌شود و این رحمت الهی، آنها را به طرف ارزش‌ها سوق می‌دهد و از زشتی‌ها باز می‌دارد. وقتی این ماه تمام شد برخی بندگان روزه‌دار ناراحت هستند و انگار دوست دارند این ماه ادامه پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: ما می‌توانیم خودمان این ماه را با معصیت نکردن، با انجام واجبات، با دستگیری از نیازمندان و هم نوعان خویش، با صدقه دادن، با کمک کردن به یتیمان و مظلومان ادامه دهیم. فردی پزشک است نذر کند بیماران مستمند را ویزیت رایگان کند، فردی وکیل است از موکل خود که مظلوم واقع شده دفاع کند. فرهنگ ارتباط با مسجد حفظ شود و مساجد به عنوان پایگاه مومنین تقویت شود و خدمات عمومی رایگان در این پایگاه انجام شود؛ مثلاً مرکز وکلای قوه قضائیه در طول سال و به خصوص در ماه مبارک رمضان در مساجد مشاوره حقوقی رایگان به نمازگزاران ارائه کرد؛ این‌ها کارهای خداپسندانه در راستای حقوق عامه و از مصادیق جهاد فی سبیل الله است که باید الگو شود و در طول سال تداوم پیدا کند.

 

چگونه انس با قرآن را ادامه دهیم؟

رستمی در پاسخ به این سؤال که انس با قرآن در طول سال چگونه باید باشد؟ بیان کرد: انس با قرآن کریم در طول سال باید مثل ماه مبارک رمضان باشد یعنی این انس و حشر و نشر تداوم و استمرار پیدا کند نه این که پس از ماه مبارک رمضان قطع شود؛ همواره قرآن را به عنوان کتاب انسان ساز و کتابی که ما را در صراط مستقیم نگه می‌دارد و کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب است که از هرگونه تحریف و خطا مبرا است. توجه داشته باشیم که قرآن کریم به ما برنامه و هدف می‌دهد و زندگی ما را از حالت مادی و تک بعدی به ماهیت معنوی و ما را به سمت انسان کامل شدن سوق می دهد.

وی افزود: مسلمان بدون قرآن فرد بی‌هدف است؛ مثل این است که ما برای اهداف خودمان برنامه‌ریزی می‌کنیم و اهداف خود را یادداشت می‌کنیم اما اگر دفترچه یادداشت گم شود و یا برنامه‌ریزی انجام نگیرد انگیزه و هدف نداریم و کارها را با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی انجام نمی‌دهیم. در این صورت کارها نظم و سامانی ندارد و انگار چیزی گم کرده‌ایم؛ کنار گذاشتن قرآن نیز ما را بی‌هدف و بی‌انگیزه و زندگی را به سمت پوچی و هیچی سوق می‌دهد و با هیچ چیز دیگر نمی‌توانیم به آرامش درون و تکامل برسیم.

 

نقش عید فطر در مقابله با استکبار جهانی

رستمی در پاسخ به این سؤال که اهمیت عید سعید فطر در چیست؟ بیان کرد: اهمیت عید فطر در جنبه وحدت مسلمین و تقریب مذاهب اسلامی و نزدیک شدن قلوب مسلمین در هر جای جهان است که به این سنت الهی پایبند هستند و آن را از ضروریات دین اسلام می دانند و این باعث می‌شود جلوه‌های وحدت متجلی شده و نمود پیدا کند. در سراسر جهان میلیون‌ها مسلمان در حال عبودیت خداوند هستند و مشترکات زیادی دارند و احکام و آداب الهی را رعایت می‌کنند و از معاصی دوری می‌کنند؛ این به نوعی مولفة القلوب می‌شود و باعث حس همزیستی مشترک و مسالمت آمیز بین مذاهب و مسلمانان اقصی نقاط جهان می‌شود. در چنین شرایطی کشورهای اروپایی و استکبار جهانی پی به قدرت مسلمین می‌برند.

نکته مهم دیگر این است که ما در این ماه مبارک رمضان، روز قدس را هم داریم و فلسطین که دغدغه و قلب تپنده جهان اسلام و محور وحدت است را مورد توجه جدی قرار می‌دهیم. با گردهمایی روز عید فطر و قرار گرفتن در کنار هم، مسلمین از نظرات، مشکلات و گرفتاری‌های همدیگر آگاه می‌شوند. در این گردهمایی بغض‌ها و کینه‌ها تبدیل به دوستی و همدلی می‌شود و مؤمنان در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکی بیشتری به همدیگر خواهند کرد. عید فطر از سویی حکایت از پیوند معنوی انسان با خدای خویش دارد و از سوی دیگر حکایت‌گر ارتباط وی با هم کیشان خود است و این باعث جنبه‌های وحدت در مقوله‌های مختلف مذهبی، قومی و نژادی می‌شود و همه ما مسلمانان در چنین روزی تبدیل به ید واحد در برابر استکبار جهانی می‌شویم.

 

انتهای پیام
captcha