بهره‌مندی جامعه از ظرفیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها
کد خبر: 4139726
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
معاون فرهنگی وزیر علوم تأکید کرد:

بهره‌مندی جامعه از ظرفیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشستی با حضور فعالان قرآنی و دانشگاهی استان لرستان با اشاره به اینکه باید درهای دانشگاه‌ها را به سمت جامعه باز کنیم، گفت: جامعه باید از ظرفیت‌های قرآنی دانشگاهیان بهره لازم را ببرد.

تأکید معاون فرهنگی وزیر علوم بر بهره‌مندی جامعه از ظرفیت‌های قرآنی دانشگاه

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به لرستان، صبح امروز 19 اردیبهشت‌ماه نشست فعالان قرآنی استان لرستان با حضور عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و جمعی از مدیران فرهنگی وزارت علوم برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: هم برای مجموعه دانشگاه و مجموعه استان میزبانی از جشنواره سراسری قرآن دانشجویان یک اتفاق مثمرثمر است. معمولاً این جشنواره در هر استانی برگزار می‌شود محمل خیر و برکت برای آن استان و دانشگاه میزبان بوده است.

وی افزود: میزبانی از چنین رویدادهایی باعث می‌شود، اهالی قرآن در کنار هم جمع شوند و دانشجویانی که انس و علاقه در حوزه قرآن دارند در کنار هم قرار گیرند و یک شبکه را تشکیل دهند، ظرفیت‌های هم را بشناسند و تصویر واقعی‌تری از داشته‌های دانشگاه تراز انقلاب را ارائه دهند.

کلانتری با اشاره به اینکه ما با نسخه مطلوب خیلی فاصله داریم، بیان کرد: باید فضا به گونه‌ای تمهید شود که هر دانشجو از هر دریچه‌ و به هر طریق ممکن با قرآن انس داشته باشد، این دریچه و نگاه می‌تواند از دریچه هنر، ادبیات، کارهای معرفتی و قرائت و حفظ و ترتیل و ... باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تأکید بر اینکه قالب‌های جشنواره سال به سال متنوع‌تر و متعددتر می‌شود، بیان کرد: اگر این شبکه شکل گیرد و این ظرفیت‌ها در کنار هم قرار گیرند، دانشگاه می‌تواند گام استوارتری برای رسیدن به آن ترازی که ترسیم شده است، بردارد و البته این یک هم‌افزایی را می‌طلبد.

وی گفت: در سطح کلان کشور دو شورای مهم وجود دارد که به نظر می‌رسد ظرفیت آن قابل استفاده است، یکی از این شوراها، شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی است که در سطح ملی شکل گرفته و ما به ازای استانی نیز دارد و شورای دوم نیز شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور و استان است که ظرفیت‌های قابل توجهی هستند. هم‌افزایی این مجموعه‌ها حتماً پر خیر و برکت خواهد بود و موجب می‌شود، اندک ظرفیت‌هایی که مجموعه‌های مختلف دارند، تغییرات مهمی را در سطح فرهنگ عمومی رقم بزنند.

کلانتری با تأکید بر اینکه درهای دانشگاه را باید به سمت جامعه باز کرد، گفت: از این طریق باید مناسبات و مراودات جامعه و دانشگاه را وسیع‌تر کرد، دانشگاه در تراز خود باید پیشران تحول فرهنگی و معرفتی در سطح جامعه باشد. دانشگاه باید بتواند کل جامعه را هدایت و راهبری کند، لذا ابتدا باید به خودش بپردازد و ضعف‌ها و کاستی‌ها را مرتفع کند و در ادامه ظرفیت‌های فراوانی که دارد به منصه ظهور برساند. در درجه بعد هم بتواند این ظرفیت‌ها را با متن جامعه پیوند بزند.

وی تصریح کرد: ظرفیت خوبی در حوزه قرآن می‌توان داشت، ظرفیت‌هایی که باید شناسایی کرد و از طریق آن حتی می‌توان کانون‌ها را فراتر از مرزهای دانشگاه به متن جامعه برد، یعنی علاوه بر جامعه مخاطب اولیه خود که داخل دانشگاه است، می‌تواند جامعه مخاطب را بیرون از دانشگاه هم قرار دهد و مسجد به مسجد و هیئت به هیئت بروند، کارهای آموزشی انجام دهند. سرریز داشته‌های مثبت فرهنگی دانشگاه‌ها می‌تواند در اختیار جامعه قرار گیرد. این جزئی از مسئولیت اجتماعی دانشگاه است تا از طریق آن دین خود را در قبال جامعه ادا کند. امیدوارم همه ما متعهد باشیم که این افق و این چشم‌انداز را که در سند دانشگاه اسلامی هم با زبان‌های مختلف و در راهبردهای گوناگون به آن توجه شده و مورد توجه دولت و رئیس جمهور محترم هم هست، عملیاتی کنیم.

بر اساس این گزارش در ادامه نشست برخی حاضران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد فعالیت‌های قرآنی پرداختند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است.

بر اساس این گزارش در بخش پایانی این جلسه، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به برخی از نقدهای مطرح شده پاسخ داد. کلانتری در این بخش بیان کرد: نقدها و پیشنهاداتی که ارائه شد بخشی در حوزه کاری معاونت فرهنگی و بخشی هم در حوزه کلان وزارت علوم است که حتماً پیگیری خواهد شد.

کلانتری درباره مباحث مطرح شده در مورد بودجه امور قرآنی گفت: بودجه‌های امور قرآنی در کشور با مشکل مواجه است، امسال بودجه قرآنی ردیف مجلس را دارد و در بودجه 1402 این موضوع دیده شده است، لذا چنین بودجه‌های جهت تخصیص قابلیت پیگیری دارد.

وی درباره ناهماهنگی امور قرآنی نیز بیان کرد: من تشتتی که در این حوزه وجود دارد، می‌فهمم و لذا حتماً به یک هماهنگی نیاز داریم، اما در حوزه دانشگاهی این هماهنگی وجود دارد و اتفاقاً می‌توان گفت وزارت علوم جزء دستگاه‌هایی‌ است که مسئولیت‌ها در آن مشخص شده و فعالیت‌ها دارای انسجام است.

کلانتری در پاسخ به یکی از نقدها در مورد توسعه رشته‌ها و دانشکده‌ها در زمینه قرآنی تصریح کرد: در سطح وزارتخانه و در سطح کارهای علمی و آکادمیک فعالیت‌های مربوط به توسعه رشته‌ها و تاسیس دانشکده‌ها از طریق مرکز علوم انسانی و علوم قرآنی پیگیری می‌شود و این موضوع از آن طریق پیگیری خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بیان کرد: در حوزه کارهای ترویجی و تبلیغی نیز که همین شکل کارهایی است که می‌بینید، مسئولیت عالی با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است و ما هم با کمک نهاد این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم. هم‌افزایی خوبی در این زمینه وجود دارد و می‌شود این کار را تقویت کرد و کارهای جدی‌تری انجام داد.

وی در مورد تدوین درس قرآن در رشته‌های مختلف نیز بیان کرد: در خصوص درس قرآن نکاتی که مطرح شد، جای تأمل دارد. این اهمیت دارد که در مجموعه آموزشی کشور درسی مرتبط با قرآن باشد. به یک تعبیر کل دروس معارفی مرتبط با همین حوزه است، اما اینکه تاکید دارند به خود قرآن توجه شود و متن قرآن مورد توجه باشد، نکته واضحی است که باید پیگیری شود تا نهاد در این موضوع ورود پیدا کند.

کلانتری افزود: ظاهراً نهاد مقام معظم رهبری برای دروس عمومی برنامه‌هایی دارد و از همان طریق می‌شود بحث درس «انس با قرآن» یا «در محضر قرآن» را تعریف کرد که در کنار روخوانی شامل تدبر هم شود، در این بخش می‌توان از ظرفیت‌های قرآن هم استفاده کرد. حتی می‌توان تسهیلاتی به وجود آورد. به عنوان مثال عزیزانی که فعالیت‌های قرآنی دارند یا در جشنواره رتبه می‌آورند از برخی دروس عمومی معاف شوند. اینها همه پیشنهادهای قابل تأمل است.

وی همچنین در مورد عمومی‌تر شدن جشنواره قرآنی بیان کرد: سعی ما در جشنواره این بوده و هر سال یک بخش‌هایی به آن اضافه شده تا عمومی‌تر شود. اینکه بتوانیم این را بیشتر پر و بال دهیم یک کار است و اینکه استعدادها و ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم، بحث دیگری است. در موضوع مطالعات بین‌رشته‌ای هم باید تلاش کنیم تا آیین‌نامه ارتقا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اگر بتوانیم اساتید را ترغیب کنیم در حوزه تخصصی خود توجهات قرآنی نیز داشته باشند، یعنی کسی که در حوزه فیزیک، شیمی، گیاهشناسی، مکانیک و ... کار می‌کند، به قرآن توجه داشته باشد. این عالم به یک معنا تمام مفاهیم قرآنی را در خود متجلی دارد.

انتهای پیام
captcha