تلاش برای نمایاندن برکات جشنواره قرآنی در زندگی دانشجویان
کد خبر: 4140315
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
احسان خامنوی‌خیابانی بیان کرد:

تلاش برای نمایاندن برکات جشنواره قرآنی در زندگی دانشجویان

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا آثار و برکات جشنواره‌های دانشجویی را در زندگی افراد ببینیم، بیان کرد: موضوع زندگی قرآن‌بنیان را در دستور کار قرار داده‌ایم تا دانشجویان از دستاوردهای حضور خود در جشنواره بهره‌مند شوند.

تلاش برای نمایاندن برکات جشنواره قرآنی در زندگی دانشجویان

احسان خامنوی‌خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های قرآنی و دینی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان گفت: جشنواره قرآن و عترت بهارِ رویدادهای قرآنی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. همانطور که فصل بهار فصل شور و نشاط و رویش و شکفتن است، جشنواره هم این فضا را در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند تا استعدادهای مختلف قرآنی با رویکردهای مختلف بتوانند ظهور و بروز پیدا کنند و به نحوی شاهد شکوفایی استعدادهای قرآنی در زمینه‌های مختلف هستیم.

وی افزود: جشنواره به شکلی طراحی شده است که هر دانشجویی با هر سلیقه‌ای وقتی از کنار پوستر اطلاع‌رسانی عبور می‌کند، زمینه علاقه‌مندی خود را در آن پیدا کند. یعنی ما برخلاف برخی جشنواره‌ها که هنوز در رشته‌های سنتی متوقف مانده‌اند، در راستای توسعه رشته‌ها گام برداشته‌ایم. البته این کار در کنار پرداختن به رشته‌های سنتی و مباحثی مثل قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ قرآن که با قوت و صلابت در این جشنواره هم اجرا می‌شود، صورت گرفته است.

خامنوی‌خیابانی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر دانشجویی علاقه‌مند به زمینه‌های هنری است به راحتی می‌تواند از طریق رشته‌هایی همچون خوشنویسی، نقاشی، گرافیت، طراحی پوستر و ... آثار خود را ارائه دهد و با دانشجویان به رقابت بپردازد. یا اگر در زمینه‌های ادبی استعداد دارد می‌تواند در رشته‌های شعر، مقاله‌نویسی و نقد کتاب حضور پیدا کند. در بحث معارفی و پژوهشی و ... نیز وضعیت به همین شکل است.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم اظهار کرد: از جمله نوآوری‌های جشنواره، افزودن رشته فناوری قرآنی است، در این بخش محتواهای تولیدی رسانه‌ای و فضای مجازی دانشجویان را با موضوع محورهای جشنواره دریافت کرده‌ایم. ابتکار جدید دیگر، افزودن رشته نوآفرینی قرآنی است که در این بخش نیز ایده‌های بسیار بکر و جذابی به دست ما رسیده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دوره سی و هفتم از جهات مختلفی یکی از ادوار منحصر به فرد جشنواره محسوب می‌شود، بیان کرد: با توجه به بلوغ جشنواره طی سالیان اخیر و انس دانشجویان با آن شاهد آثار فاخر و بسیار ارزشمندی از دانشجویان بوده‌ایم که در قالب سامانه به جشنواره ارائه شد و حقیقتاً قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نبوده است.

خامنوی‌خیابانی با اشاره به اینکه همراهی دانشجویان زمینه را برای برگزاری یک رویداد فاخر و با شکوه فراهم کرد، افزود: این رویداد همچنان رکورددار پرمخاطب‌ترین رویداد فرهنگی در دانشگاه‌های کشور بوده و در عین حال ریشه‌دارترین و تاریخی‌ترین جشنواره هم محسوب می‌شود.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در ادامه بیان کرد: انتخاب لرستان به میزبانی جشنواره اتفاق مبارکی بود. به واسطه تاکیدی که ریاست این دانشگاه بر برگزاری این رویداد فاخر داشت این توفیق نصیب دانشگاهیان دانشگاه لرستان شد تا میزبان فعالان و برگزیدگان و نخبگان قرآنی در این دوره باشند.

وی با تأکید بر اینکه میزبانی مردم لرستان زبانزد مردم کشور است، اظهار کرد: این میزبانی شایسته در سی و هفتمین جشنواره به خوبی بروز و ظهور پیدا کرد و واقعاً مدیریت دانشگاه لرستان با همه توان و با همه امکانات و بیشترین انرژی که داشتند میزبانی را به نحو احسن انجام دادند و از کوچکترین حمایتی دریغ نکردند. مجموعه مدیریت دانشگاه لرستان بیشترین تلاش خود را به کار گرفتند تا دانشجویانی که از سراسر کشور به لرستان می‌آیند، خاطره خوشی از این حضور در ذهن داشته باشند و خوشبختانه در این زمینه هم موفق بودند.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم در دانشگاه لرستان جزء تجربیات موفق در برگزاری جشنواره در یکی از استان‌هایی که کمتر توفیق میزبانی را داشته‌اند، بود. بر همین اساس تلاش خواهیم کرد دوره‌های بعد به استان‌هایی که این رویدادها کمتر در آنها اتفاق افتاده است، سر بزنیم تا عطر و بوی قرآن در فضای کل کشور و کل دانشگاه‌ها بپیچد.

خامنوی‌خیابانی به برگزاری مرحله ملی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور نیز اشاره و اظهار کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته مرحله ملی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در استان آذربایجان غربی و در شهر ارومیه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که وزارت علوم چه برنامه‌ای برای ارتقای جشنواره دارد، گفت: ما برای بهتر شدن فرایند جشنواره قرآن و عترت همواره دغدغه‌مند هستیم. در جلساتی که پس از برگزاری جشنواره خواهیم داشت به آسیب‌شناسی و بررسی مشکلاتی که در این دوره وجود داشت، خواهیم پرداخت و دائما در تلاش خواهیم بود، این جشنواره را به عنوان جشنواره‌ای که بیشترین علاقه‌مندی را در دانشجویان ایجاد می‌کند، بدون اشکال برگزار کنیم. لذا تا آنجایی که می‌توانیم این فرایند را بهبود خواهیم داد تا بتوانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا آثار و برکات جشنواره را در زندگی افراد ببینیم، بیان کرد: به عنوان مثال موضوع زندگی قرآن‌بنیان دانشجویان را در دستور کار قرار داده‌ایم و به نحوی طراحی می‌شود تا دانشجویان بعد از حضور در جشنواره بتوانند از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند. ما در جشنواره قرآن و عترت فقط به برگزاری یک دوره مسابقه اکتفا نمی‌کنیم، بلکه در طول سال تلاش خواهیم کرد، فضای دانشگاه را از زمان شروع جشنواره با برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و رویدادهای مختلفِ قرآنی تحت تاثیر فضای قرآنی قرار دهیم و دانشجویان بتوانند در این دوره‌های توانمندسازی شرکت کنند و به تکامل برسند تا آثار بهتری را ارائه دهند و از آثار قرآن و اهل بیت در زندگی شخصی بهره‌مند شوند.

خامنوی‌خیابانی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: امسال برای اولین بار در مراسم اختتامیه از کارشناسان برتر امور قرآنی در دانشگاه‌ها تجلیل شد. این کارشناسان در طول سال خدمات زیادی به جشنواره داشته‌اند و با زحمات آنها جشنواره به پیش رفته است. این تجلیل قدم کوتاهی در ارج نهادن به این تلاش هست. همچنین از دوستانی که در فضای رسانه‌ای متقبل زحمت شده‌اند و به خصوص خبرگزاری قرآن که در طول جشنواره ما را همراهی کردند، سپاسگزار هستیم و به صورت نمادین از این رسانه و خبرنگار آن در مراسم اختتامیه تجلیل شد. هر چقدر بیشتر در فضای رسانه‌ای به این موضوعات پرداخته شود برای جامعه ما آثار مطلوب‌تری را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha