نزدیک‌تر شدن رویداد قرآنی دانشجویان به مفهوم جشنواره
کد خبر: 4120536
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

نزدیک‌تر شدن رویداد قرآنی دانشجویان به مفهوم جشنواره

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم بیان کرد: برنامه‌های قرآنی و کارگاه‌هایی که برخی دانشگاه‌ها در حاشیه این رویداد بزرگ، یعنی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور برگزار می‌کنند، در راستای عنوان جامع «جشنواره» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نزدیک‌تر شدن رویداد قرآنی دانشجویان به مفهوم واقعی جشنواره

احسان خامنَوی‌خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری آزمون‌های مرحله دانشگاهی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور گفت: در مرحله دانشگاهی سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور شاهد اقدامات ابتکاری از سوی برخی دانشگاه‌ها برای جذاب‌تر و پربارتر شدن این رویداد بزرگ قرآنی هستیم.

وی به برگزاری دوره‌های کارگاهی که برای آمادگی و توانمندسازی دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره از سوی دانشگاه فردوسی مشهد طراحی شده اشاره کرد و با بیان تأثیر چنین اقداماتی در نزدیک‌تر شدن این رویداد به مفهوم واقعی جشنواره‌ افزود: ما عنوان «جشنواره» را برای این رویداد انتخاب کرده‌ایم، چرا که «جشنواره» با «مسابقه» تفاوت دارد؛ رویدادی که به نام مسابقه برگزار می‌شود در زمان خاصی آزمون‌های مربوط به آن برگزار و تمام می‌شود، اما جشنواره باید به عنوان یک رویداد جامع در طول زمان برگزاری خود، فضای دانشگاه را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برنامه‌های قرآنی و کارگاه‌هایی که برخی دانشگاه‌ها در حاشیه این رویداد بزرگ برگزار می‌کنند، در راستای عنوان جامع «جشنواره» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی گفت: این برنامه‌ها و کارگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که داوطلبان شرکت در رشته‌های مختلف جشنواره با اساتید شاخص آن رشته که سابقه داوری در جشنواره‌های دانشجویی را دارند یا نفرات برگزیده دوره‌های قبل هم صحبت‌شده و از تجربیات آنان برای ارائه آثار فاخر در این مرحله از جشنواره بهره‌مند می‌شوند.

خامنوی‌خیابانی با تأکید بر لزوم توجه به ارتقای توانمندی‌های مشارکت‌کنندگان در رویدادهای قرآنی دانشگاه‌ها بیان کرد: جشنواره، نباید یک فعالیت لحظه‌ای باشد بلکه باید به عنوان یک فرایند بلندمدت، در طول سال تحصیلی جریان داشته باشد و با مخاطبان ارتباط برقرار کند. ما مدت‌ها به دنبال چنین موضوعی بودیم که امسال به ابتکار دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه فردوسی مشهد این اتفاق رخ داد.

وی بیان کرد: دوره آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد ابتدا برای دانشجویان آن دانشگاه طراحی شد، اما در ادامه و با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و مجازی بودن آن به نحوی برنامه‌ریزی شد که نه تنها تمامی دانشجویان وزارت علوم، بلکه دانشجویان سایر دستگاه‌ها نیز امکان حضور در این دوره‌های آمادگی را داشته باشند.

یادآور می‌شود از جمله برنامه‌هایی که در راستای نزدیک‌تر شدن به مفهوم جشنواره طراحی شده است برگزاری دوره‌های توانمندسازی از سوی دانشگاه فردوسی مشهد است.

این دوره‌های توانمندسازی شامل کارگاه تخصصی صوت، لحن و وقف و ابتدا ویژه داوطلبان رشته قرائت تحقیق و قرائت ترتیل با حضور سیدجواد سادات‌فاطمی، داور بین‌المللی قرآن، کارگاه تخصصی تجوید ویژه داوطلبان رشته قرائت تحقیق و ترتیل با حضور محمدرضا شفیعی‌مؤمن، داور مسابقات قرآن، کارگاه تخصصی رشته شعر و داستان‌نویسی ویژه داوطلبان رشته‌های ادبی با حضور مصطفی توفیقی، دانشجوی نخبه قرآنی و نفر اول سی و ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت، کارگاه تخصصی رشته خوشنویسی ویژه داوطلبان رشته‌های هنری با حضور امین زنجانی، دانشجوی نخبه قرآنی و نفر اول سی و ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت و کارگاه تخصصی رشته حفظ قرآن کریم با حضور رؤیا فضائلی، دانشجوی نخبه قرآنی و نفر اول سی و ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت (ویژه بانوان) است.

 

معصومه امام وردی

انتهای پیام
captcha