رقابت نفس‌گیر دانشجویان قاری و حافظ در فینالی جذاب + فیلم
کد خبر: 4161444
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
گزارش ایکنا از فینال قرائت و حفظ جشنواره قرآنی دانشجویان

رقابت نفس‌گیر دانشجویان قاری و حافظ در فینالی جذاب + فیلم

فینال جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با حضور چهره‌هایی برگزار شد که حتی اگر در این دوره به رتبه نرسند اما در آینده‌ای بسیار نزدیک، بسیار بیشتر از آن‌ها شنیده خواهد شد.

رقابت نفسگیر دانشجویان قاری و حافظ در فینالی جذاب + فیلم

به ‌گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به ارومیه، فینال رشته‌های ترتیل، تحقیق و حفظ کل قرآن کریم در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بعدازظهر امروز ۱۸ مردادماه در سالن اجتماعات فرهنگسرای قرآن و عترت شهر ارومیه برگزار شد تا ساعات پایانی دورهمی دانشجویان قاری و حافظ و لحظات پایانی حضور آنها در شهر ارومیه با شنیدن بهترین تلاوت‌ها در این دوره از مسابقات سپری شود. 

در این مرحله ابتدا چهار راه‌یافته به فینال رشته ترتیل به اجرای تلاوت پرداختند، حضور چهار نفر در یک فینال باعث شد تا شاهد یکی از کم تعدادترین فینال‌های مسابقات قرآن در رقابت‌های مختلف قرآنی باشیم. از بین این چهار نفر تنها یک نفر شانس کسب رتبه نخواهد داشت.  

ماجد نصری، علی قنبری، محمدرضا حق‌شناس و روح‌الله آقایی چهار فینالیست رشته قرائت ترتیل در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بودند که هر کدام از آن‌ها پیش از این در طرازی بالاتر از این رویداد، خود را محک زده و سربلند هم بیرون آمده‌اند. 

روح‌الله آقایی سال گذشته و در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در اهواز رتبه پنجم را به دست آورد، ماجد نصری سال 1393 و در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه دوم را کسب کرده، علی قنبری سال 1398 و در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه ممتاز را کسب کرده و محمدرضا حق‌شناس نیز رتبه نخست مسابقات سراسری قرآن کریم را در کارنامه خود دارد. 

در ادامه رقابت‌های روز پایانی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که به مرحله فینال اختصاص داشت، نوبت به شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم رسید. در رشته حفظ کل قرآن کریم پنج شرکت‌کننده حضور داشتند که شامل محمدمهدی رضایی، محمدحسین بهزادفر، محمدرسول تکبیری، امیرحسین زرگری و رضا نادی می‌شد

حافظانی که آمده بودند تا با نغماتی دلنشین توانایی خود در تصویرسازی آیات الهی را به رخ بکشند، به نظر می‌رسد رضا نادی در این تصویرسازی موفق‌تر از بقیه بوده باشد. او از معدود نماینده‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی در بخش آوایی و شاید تنها فینالیست این دانشگاه در بخش آوایی باشد.

رقابت در این رشته به صورت قرنطینه برگزار شد و هر شرکت‌کننده به دو سؤال هیئت داوران پاسخ داد. یکی از سؤالات این رشته سوره مبارکه الرحمن بود. انتخاب هوشمندانه و‌ زیبایی که حاضران کم تعداد در سالن محل برگزاری رقابت‌ها در این رشته را به یاد نعمت‌های بی‌شمار خالق هستی انداخت. خبرگزاری ایکنا اخیراً پویشی با محوریت این سوره مبارکه راه‌اندازی کرد که با اسقبال خوبی از سوی مخاطبان خود همراه شد.

در زمان اجرای رسول تکبیری و امیرحسین زرگری برای ثانیه‌های کوتاهی صدای سالن قطع شد که البته تأثیری در اجرای آن‌ها نداشت؛ هر دو شرکت‌کننده با توجه به اینکه بارها در مسابقات حضور داشته‌اند و با کسب تجربه از آن حضورها بدون کوچک‌ترین مکثی‌ به اجرای خود ادامه دادند.

از بین شرکت‌کنندگان در این رشته محمدحسین بهزادفر، رضا نادی و محمدرسول تکبیری اجرای مسلط‌تری داشتند و به نظر می‌رسد رتبه‌های برتر را هم باید از آن این افراد بدانیم. 

در زمان رقابت در رشته حفظ کل محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی در سالن حضور داشت. به گفته بسیاری از مسئولان برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، حمایت‌های استاندار باعث شده تا تمام امکانات استان برای برگزاری مطلوب این رویداد بسیج شود و همه امکانات به خدمت گرفته شود، حمایت‌هایی که این حسرت را در دل بسیاری زنده کرد که کاش در سال 96 که آذربایجان غربی میزبان مسابقات سراسری قرآن بود، شاهد چنین مسئولی در مسند استان می‌بودند.  

از دیگر حاضران در سالن مسابقات در زمان برگزاری رقابت‌های فینال باید به رئیس دانشگاه فرهنگیان و جمعی از معاونان وی اشاره کرد. 

پایان‌بخش مرحله فینال جشنواره ملی قرآن دانشجویان، برگزاری رقابت در رشته قرائت تحقیق بود. در این رشته هفت نفر به فینال رسیدند که شامل محمدمهدی کهکشان، مصطفی قاسمی، سیدمحمدمهدی شیخ‌الاسلامی، مسعود موحدی‌راد، علی کبیری، محمدحسین نقی‌زاده و سیدپارسا انگشتان بود.

فینالیست‌های رشته قرائت قبل از شروع تلاوت خود قرعه آیاتی که باید تلاوت کنند و نیز نوبت اجرای خود را برداشتند. سه قاری ابتدایی آیات سوره نور را تلاوت کردند که از بین آنها پارسا انگشتان و محمدمهدی کهکشان تشویق بیشتری را از حاضران در سالن دریافت کردند. 

سه نفر دوم از قاریان فینالیست هم انتخابشان که بر حسب قرعه بود آیات سوره مبارکه عنکبوت بود. در فینال این رشته از هفت نفر، شش نفر حاضر به تلاوت شدند و نفر هفتم در سالن مسابقات حضور نداشت تا بزرگ‌ترین حذف شده این رویداد باشد.

در فینال جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان چهره‌هایی حضور داشتند که حتی اگر ‌در این ‌رویداد به رتبه هم ‌نرسند اما در آینده‌ای بسیار نزدیک، بسیار بیشتر از آن‌ها شنیده خواهد شد. 

چهره‌هایی که کرسی‌های بین‌المللی تلاوت و حفظ بدون شک در انتظار آن‌هاست، سعید پرویزی، مهدی غلام‌نژاد، سینا طباخی و بسیاری دیگر از حافظان و قاریانی که این روزها‌ بسیار از آن‌ها شنیده می‌شود، روزگاری نه‌چندان ‌دور در محضر همین ‌گروه‌ داوری ‌مشق بین‌المللی شدن می‌کردند و حالا در آن مسند در مسیر عشق گام برمی‌دارند و مبلغ کلام وحی شده‌اند.

با پایان رقابت‌ها در فینال این سه رشته بخش رقابتی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پایان یافت و حالا همه منتظر رونمایی از چهره‌های برتر در مراسم اختتامیه هستند. اختتامیه‌ای که صبح روز 19 مردادماه در تالار وحدت ارومیه برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
captcha