بیش از هر زمان دیگر نیاز به قاری مُدبّر و مُتخَلق قرآن داریم
کد خبر: 4165163
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
معرفی اعضای دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان‌/ 3

بیش از هر زمان دیگر نیاز به قاری مُدبّر و مُتخَلق قرآن داریم

عضو تیم ملی قرآن با اشاره به اینکه صوت و اجرای تلاوت صحیح و گوش‌نواز قرآن می‌تواند در جذب مخاطب به محافل و مجالس قرآنی نقش مهمی ایفا کند، گفت: حضور قاری اخلاق‌گرا و کسی که مستمعان را به تدبر در قرآن مجاب کند، اهمیت بیشتری دارد.

علی کبیریعلی کبیری، جزو 15 قاری جوانی است که در دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان، که از سوی شورای عالی قرآن برگزار شده، پذیرفته شده و در حال طی کردن این دوره زیر نظر اساتید قرآنی است.

او متولد سال 1371 در شهرستان بابل است. مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و درجه ممتازی قرائت از شورای عالی قرآن دارد.

با کبیری در مورد زندگی شخصی، حرفه‌ای و دوره‌ آموزشی که به اتفاق سایر قاریان جوان در حال گذراندن آن هستند، گفت‌‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا ـ قرائت قرآن را از چند سالی آغاز کردید و مهمترین مشوق شما در خانواده چه کسی بوده است؟

سال دوم مقطع ابتدایی برای نخستین‌بار در مراسم صبحگاهی مدرسه تلاوت کردم. این امر با هدایت اولیای مدرسه انجام شد و اینگونه در مسیر آموزشی هدفمند قرار گرفتم که تا همین لحظه ادامه دارد و با تشویق‌ها و راهنمایی‌های برادر بزرگترم، که از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور است، همچنان تداوم دارد. در برهه‌ای از زمان و در همان سال‌های اولیه از تجربیات برادرم نهایت بهره را بردم. مراکز دارالقرآن و مؤسسات قرآنی محافلی بود که به شکل مستمر در آنها شرکت کردم و بدین ترتیب دامنه فعالیت‌های قرآنی من گسترده‌تر شد.


بیشتر بخوانید؛

سیدصادق مسلمی قاری خطه مازندران؛ از رتبه‌های کشوری تا آرزوی جهانی + فیلم

حرکت رو به جلوی جریان تلاوت/ قاریان جوان خلاقیت بیشتری دارند


ایکنا ـ از چه زمانی پیگیری جدی و حضور شما در دوره‌های حرفه‌ای آموزش تلاوت قرآن آغاز شد؟

آموزش حرفه‌ای من از سنین راهنمایی و دبیرستان بود، درست از زمانی که دیگر با فضای دارالقرآن امام حسن مجتبی (ع) شهرستان بابل آشنا شدم و کلاس‌های تجوید و تا حدودی دوره آموزش صوت و لحن را در آنجا گذراندم و پس از آن نیز با اساتید تهران همچون احمد ابوالقاسمی، امین پویا و داوود جعفری آشنا شدم؛ اساتیدی که سالیان سال است که شاگردان ممتازی را پرورش می‌دهند و من نیز افتخار کسب فیض از محضرشان داشتم.

علی کبیری قاری مازندران

ایکنا ـ چه مقام و رتبه‌هایی را در جریان مسابقات قرآن به دست آوردید؟

سال 88 در مسابقات کشوری دانش‌آموزان در تمامی سطوح، رتبه اول و در دوران دانشجویی در مسابقات کشوری وزارت علوم نیز حائز رتبه اول شدم. چند سالی است در مسابقات قرآن سازمان اوقاف شرکت می‌کنم و به این واسطه جزو قاریان ممتاز مازندران هستم. در زمان خدمت مقدس سربازی در مسابقات سراسری سپاه پاسداران در بخش سربازان وظیفه رتبه اول را کسب کردم.

ایکنا ـ در حال حاضر به چه شغلی مشغول هستید و تأثیر قرآن در زندگی کاری و حرفه‌ای شما چقدر نقش مثبت و سازنده‌ای دارد؟

مشغول کسب و کار در حوزه تولید عسل و فراورده‌های ارگانیک و طبیعی هستم. حقیقتاً عبارت «هذا من فضل ربی» به واسطه انس و همجواری من با قرآن بعینه در لحظه لحظه زندگی‌ام قابل مشاهده است و برکات کلام وحی را در طول این سال‌ها حس کردم و هرقدر که پیش می‌روم این برکات ملموس‌تر است. طی این سال‌ها به برکت قرآن خداوند سفرهای زیارتی و سیاحتی متعددی را نصیبم کرده است، از جمله حج تمتع امسال که به اتفاق کاروان قرآنی نور مشرف به خانه خدا شدم که همسفران من در این سفر معنوی از جمله نزدیکترین دوستان قاری‌ام بودند.

در بُعد اجتماعی هم یک قرآنی قطعاً از جایگاه و منزلت اجتماعی خاصی برخوردار است و به جرئت می‌‌توان گفت که کمتر قشری در جامعه هست که از این میزان اعتبار و احترام برخوردار باشد. همان‌طور که اشاره کردم، در تولید عسل و محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنم که توفیق در این عرصه بیش از هر چیز به اعتماد طرفین یعنی تولیدکننده و عرضه‌کننده و متقاضی بستگی دارد. لطف قرآن موجب شده است که افراد بسیاری به من اعتماد کنند و متقابلاً من هم در عرصه کسب و کار وظیفه‌ام این است که باید عامل به فرامین قرآن باشم و کم‌فروشی نکنم و با حُسن خلق و قول با مردم و مشتریان مواجه شوم که این توفیق‌ها به برکت قرآن است.

ایکنا ـ شما جزو 15 قاری جوان هستید که به تیم ملی قرآن یاد می‌شود. یکی از اعضای گروه شما یعنی علیرضا بیژنی، نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی بود. نظرتان در مورد این گروه و آقای بیژنی چیست؟

قطعاً این جمع 15 نفره که از بین بی‌شمار قاریان جوان و بعد از بررسی‌های متعدد انتخاب شده‌اند، جزو نخبگان قرآنی ایران هستند که باید آموزش‌های متفاوت و متمایزی برای آنها در نظر گرفته می‌شد. تک‌تک افراد این گروه خُلق قرآنی دارند و حضور در میانشان برای این حقیر بسیار مغتنم است، چراکه در عین رفاقت و برخوردهای صمیمانه‌ای که میانمان وجود دارد، به واسطه روحیات جوانی، حس رقابت سازنده و سالمی نیز میانمان حاکم است که برخلاف آن چیزی است که گاه در برخی از فضاهای قرآنی شاهدش هستیم، زیرا رقابت‌هایی مخرب رفاقت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به نظرم باید به این سمت رهنمون شویم که اگر قرآن تلاوت می‌کنیم، قرآن خواندن باید خُلق قرآنی را برای ما به ارمغان بیاورد. در غیر این صورت بهره و نفع لازم را از آن نبرده‌ایم.

علی کبیری

علیرضا بیژنی از دوستان خوب، بااخلاق و مستعد ما در این گروه 15 نفره است و شایستگی‌های خود را در مسابقات مالزی نشان داد و ثابت کرد که انتخابش برای این دوره از مسابقات به عنوان نماینده شایسته جمهوری اسلامی ایران انتخابی مناسب بوده است. او از جمله قاریان جوان، بااخلاق و سختکوش این گروه است و وجود او در تیم ملی قرآن، که من نیز مفتخر به عضویت در آن هستم، این انگیزه را به سایر دوستان و از جمله خود من می‌دهد که بیشتر تلاش کنیم تا در آینده بتوانیم برای ایران اسلامی در عرصه قرآن و مسابقات قرآنی افتخارآفرین باشیم.

ایکنا ـ اساتید قرآنی که شما در این دوره از وجودشان بهره‌مند می‌شوید چقدر در روند کیفی تلاوت‌های شما تأثیر داشته است؟

بسیار زیاد. دوره‌ای که تدارک دیده شده است ویژه تربیت نسلی از قاریان جوان بین‌المللی به عنوان قاریان تراز جمهوری اسلامی است تا در خلال برگزاری این دوره و پس از اتمام آن، برای تبلیغ قرآنی در کشورهای مختلف و نه فقط تلاوت، تربیت شوند. نکته مهم این است که مراتب در نظر گرفته شده برای این دوره تنها به بُعد فنی تلاوت و صوت و لحن قاری خلاصه نمی‌شود، بلکه یک دوره جامع آموزشی است که مثلاً مکالمه عربی قاریان شرکت‌کننده را نیز شامل می‌شود تا بعدها این قاریان جوان پس از گذراندن دوره مکالمه پیشرفته عربی، بتوانند در مجامع قرآنی در مورد معانی و تفاسیر قرآنی صحبت کنند و این‌گونه نباشد که پس از پایان دوره، اعزام آنها به مسابقات و محافل قرآنی بین‌المللی یک اعزام عادی باشد که صرفاً به تلاوت قرآن خلاصه شود.

متأسفانه در سال‌های گذشته به سبب غفلت از مباحث فرهنگی، گاهی برخی قاریان فقط اسم قرآنی بودن را یدک می‌کشند، اما خُلق و رفتار آنها با آموزه‌های کلام وحی مغایر است و این امر تا اندازه زیادی می‌تواند حتی طی نسل‌های آتی چهره اهالی قرآن را در نظرگاه مردم و مخاطبان دچار خدشه کند. لذا در این دوره آموزشی که از سوی شورای عالی قرآن، سه‌ساله در نظر گرفته شده است و سال نخست آن را سپری می‌کنیم، علاوه بر بُعد فنی بر بُعد اخلاقی و مردم‌داری و نوع مواجهه آنها در مجامع و محافل اجتماعی قاریان هم تأکید شده است و برای آن وقت و هزینه صرف می‌شود که جا دارد از دوستان مسئول تشکر کنم.

ایکنا ـ در تلاوت قرآن از چه سبک و شیوه‌ای استفاده می‌کنید؟

سعی می‌کنم تلاوتم یک سبک ترکیبی باشد. از اساتیدی مثل «شحات انور»، «کامل یوسف»، «محمد عمران» و «مصطفی اسماعیل» بهره می‌برم و همواره می‌کوشم که از همه این بزرگان مطالبی را خوشه‌چینی کنم و به کار ببندم.

ایکنا ـ نگاه شما به آینده چگونه است و چه اهدافی را برای خودتان متصورید؟

نگاه من به آینده صرف تلاوت قرآن نیست، بلکه فراهم آوردن زمینه‌ای است تا با بهره‌مندی از جذابیت‌های صوت و تلاوت، مخاطب را جذب کنم و سپس معرفت حاصل شود و این انگیزه در مخاطب به وجود بیاید تا ببیند که کلام الهی چیست و قرار است با مخاطب خود چه بگوید؟

همچنین باید اکثر قاریان به این سمت بروند و من هم خود را در نیل به آن موظف می‌دانم متأثر از این تعبیر مقام رهبری است که اشاره داشتند به سلسله مباحثی که پیش از انقلاب اسلامی و در مسجد کرامت مشهد آن را ایراد کردند و آن اهمیت دادن به تفسیر و تبیین معارف و مفاهیم وجود در معانی قرآن در کنار تلاوت است؛ امری که به ویژه این سال‌ها از آن غفلت کرده‌ایم و نیاز است که در این برهه تدبر در قرآن را در کنار لذت قرائت به محافل قرآنی وارد و ذائقه‌سازی کنیم.

امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha