واکنش اعتراضی در فرانسه به ممنوعیت پوشش عبای دختران
کد خبر: 4165691
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

واکنش اعتراضی در فرانسه به ممنوعیت پوشش عبای دختران

تصمیم دولت فرانسه برای ممنوع کردن پوشیدن عبای دختران(مانتوهای بلند و پوشیده) در مدارس فرانسه با اعتراض شورای اسلامی فرانسه و همچنین شخصیت‌های سیاسی در این کشور روبه‌رو شده است.

ممنوعیت پوشش عبای دختران در فرانسه

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، عبدالله زکری، نائب‌رئیس شورای اسلامی فرانسه نسبت به تصمیم وزیر آموزش و پرورش این کشور در ممنوع کردن پوشیدن عبا در مدارس فرانسه ابراز تعجب و تأسف کرد.

در همین حال این تصمیم واکنش شخصیت‌های مختلفی در فرانسه را برانگیخت که با محکوم کردن تبعیض علیه مسلمانان آن را جنگ دینی علیه دین اسلام خواندند.

عبدالله زکری با رد اینکه پوشش عبا یک نماد دینی باشد، از وزارت آموزش و پرورش فرانسه خواست با صدور بیانیه‌ای دلایلی را که باعث ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس شده است، توضیح دهد.

وی با بیان اینکه عبا نوعی مُد و نه یک لباس دینی است، ابراز امیدواری کرد که وزیر آموزش و پرورش فرانسه قبل از تصمیم به ممنوعیت آن با مراجع دینی مشورت کرده باشد.

زکری افزود: وقتی به مغازه‌ها مراجعه می‌کنید، البسه عبا را می‌بینید که به یک لباس بلند و گشاد و نه یک لباس دینی معروف است.

جنگ بیهوده علیه دین

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ افراطی فرانسه تسلیم‌ناپذیر نیز از این تصمیم ابراز تأسف کرد و گفت که آغاز سال تحصیلی به دلیل کشمکش‌های سیاسی ناشی از یک جنگ دینی تازه و پوچ دچار اختلال و تشویش شود.

ملنشون در توییتی در حساب کاربری خود در وب‌سایت اکس (توئیتر سابق) گفت: مایه تأسف است که می‌بینیم قطب‌بندی سیاسی بر بازگشت به مدارس، از طریق یک جنگ دینی تازه و پوچ و کاملاً ساختگی علیه یک سنت زنانه سایه افکنده است.

وی پرسید: صلح مدنی و سکولاریسم واقعی چه زمانی در کنار یکدیگر جمع می‌شوند به جای اینکه موجب برانگیختن خشم‌ها شوند؟

به نوبه خود، ماتیلد بانو، رئیس ائتلاف چپ در پارلمان، تصمیم ممنوعیت عبا را به تمسخر گرفت و پرسید: پلیس پوشش در فرانسه تا کجا پیش خواهد رفت؟

کلمنتین اوتن، نماینده پارلمان فرانسه نیز خشم خود را از این تصمیم ابراز کرد و گفت این مغایر با قانون اساسی و اصول بنیادین سکولاریسم است و برخاسته از تمایلات شخصی در نپذیرفتن مسلمانان است.

گابریل آتال، وزیر آموزش و پرورش فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که پوشیدن عبا یا چادر در مدارس فرانسه را ممنوع می‌کند.

وی  پوشیدن این لباس اسلامی را نقض قوانین سخت سکولار توصیف کرد که در زمینه آموزش در این کشور اعمال می‌شود.

آتال در مصاحبه‌ای با تلویزیون فرانسوی TF۱ گفت: پوشیدن عبا در مدرسه دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی بر تلاش خود برای آنچه «تعیین قوانین شفاف در سطح ملی» می‌خواند تأکید کرد و گفت که مدیران مدارس قبل از شروع سال تحصیلی جدید در تمام نقاط فرانسه از چهارم سپتامبر آینده باید از این قوانین پیروی کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز تأکید کرد که جریان راست افراطی برای صدور این ممنوعیت فشار می‌آورد، در حالی که چپ‌گراها در فرانسه آن را نقض آزادی‌های مدنی می‌دانند.

فرانسه که بزرگترین اقلیت مسلمان در اروپا را دارد، از سال ۲۰۰۴ حجاب اسلامی را در مدارس دولتی ممنوع کرده است.

انتهای پیام
captcha