غرب درصدد تحمیل انحصار علمی به کشورهای دیگر است
کد خبر: 4165901
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
علی‌اکبر متکان:

غرب درصدد تحمیل انحصار علمی به کشورهای دیگر است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پیامی به مراسم گرامی‌داشت ابن سینا که شامگاه 7 شهریور ماه در همدان و در جوار مقبره شیخ‌الرئیس برگزار شد، تأکید کرد: احترام به تنوع دانش و دانش‌گستری با الهام از شخصیت‌های بزرگ کشورهای مختلف تأثیر بسزایی در پرهیز از انحصارگرایی علم در جهان دارد، چیزی که جهان غرب درصدد تحمیل آن به کشورهای ریشه‌دار و کهن جهان است. 

علی اکبر متکانبه گزارش ایکنا، متن پیام علی‌اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، به مراسم بزرگداشت ابن‌ سینا، که از سوی انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد، به شرح زیر است:

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

شناسنامه زرین و هویت هر ملت و کشوری را در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی، بر بنیاد مفاخر علمی و فرهنگی آن کشور سنجش می‌کنند؛ از این نظرگاه ما ایرانیان جزء خوش‌بخت‌ترین ملل جهان هستیم چرا که فهرست بلندبالایی از ستارگان علم و فرهنگ و آموزش در آسمان ستارگان جهانی داریم. لیکن آثار این خوشبختی زمانی در حیات ایرانیان جاری خواهد بود که روش و منش این بزرگان در دست یازیدن بر افق‌های علمی و دانایی را بر سر بنشانیم نه صرفاً روایتگر بزرگی و مجد لسانی آن حکیمان باشیم. 

از ویژگی‌های محوری مشاهیر بزرگ این سرزمین تشنگی بی‌امان برای آموختن و افروختن دانش بوده است؛ میاسای ز آموختن یک زمان؛ باید به شیوه متقدمان بزرگوارمان احیا شود؛ نظام آموزشی و دانشگاهی ما با سنت و سیره درست و با آیین پیشینیان فرهمندمان فاصله دارد و این دورافتادگی و مفارقت از دانش اصیل محصول شتابزدگی و چیرگی علم کالایی است؛ علمی مه بنیادش بر دنیاپرستی و آز و نیاز باشد محصول آفت‌زده آن هم چیزی جز ویرانی و پریشانی نخواهد بود که به عین‌الیقین شاهد پیامدهای چنین نگرشی به علم در جهان هستیم.

به قول شیخ اجل سعدی: دعوی مکن که برترم از دیگران به علم/ چون کبر کردی از همه دونان فروتری/علم آدمیت است و جوانمردی و ادب/ ورنه ددی به صورت انسان مصوری

نزد دانشمندان ایرانی، دانشی اصالت و وجاهت دارد که نافع باشد؛ خواجه نصیرالدین طوسی بر بنیاد کلام شیخ‌الرئیس در اخلاق ناصری اشاره دارد که علم نافع علمی است که از سرچشمه نور الهی زایش و رویش کند و خیرش متصل باشد؛ اگر امروز با افتخار و احتشام بر سر سفره بابرکت شیخ‌الرئیس نشسته‌ایم به خاطر آن است که علم نفع ابن سینا پس از فزون از هزار سال مشام جان ما را می‌نوازد و شگفتا که تازیانه زمان هم در برابر علم نافع او سر به کرنش و فروتنی فرود آورده است تا جایی که متفکرین مغرب‌زمین این‌گونه در وصف او سخن‌سرایی می‌کنند.

ادوارد براون، طبیب و مستشرق مشهور، در تاریخ طب و در وصف قانون می‌گوید که اگر بقراط و جالینوس زنده شوند روا بود پیش این کتاب سجده کنند؛ اکنون نسل جدید دانشگاهی ما باید ابن سیناها، رازی‌ها و ابوریحان‌ها، فردوسی و شیخ اشراق و دیگر مشاهیر را بشناسند و بر سیاق و شیوه علمی و سلوک عملی آنان مرکب پیشرفت و متوازن و پایدار سرزمین شکوهمند ایران را مانند نیاکان ارجمندمان به پیش ببرند. 

کمیسیون ملی یونسکوی ایران این بخت و اقبال را داشته است که به واسطه معرفی مشاهیر ممتاز ایران، شخصیت بی‌مانند و آثار درخشان ابوعلی سینا را در دوره در سال‌های 1980 و 2012 میلادی به نام ایران زمین در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو درج نماید؛ اکنون نام 43 شخصیت ممتاز ایرانی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که در بین 193 کشور، جزء 5 کشور برتر محسوب می‌شود.

هدف سازمان جهانی یونسکو، از گرامیداشت مشاهیر بزرگ جهانی آن است که به مقوله احترام به علم، آموزش و فرهنگ و احترام به ظرفیت‌های متنوع نخبگان جهانی در کشورهای مختلف بپردازد تا از این رهگذر صلح و دوستی و مدارا از طریق گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی توسعه یابد و دیگر اینکه از تکسونگری و غلبه یک جریان فکری در جهان پیشگیری کند. احترام به تنوع دانش و دانش‌گستری با الهام از شخصیت‌های بزرگ کشورهای مختلف تاثیر بسزایی در پرهیز از انحصارگرایی علم در جهان دارد چیزی که جهان غرب درصدد تحمیل و دیکته آن به کشورهای ریشه‌دار و کهن جهان است. 

بر خود لازم می‌دانم از برگزارکنندگان این مراسم و محافل انس از سوی انجمن مفاخر فرهنگی کشور و سایر دستگاه‌ها تشکر و قدردانی کنم. دریغ است حسن فرجام این کلام را به نصایح ماندگار ابن‌سینا به ابوسعید که همنشین صمیمی او بوده است آراسته نسازم: همواره ذاکر به یاد خدای باش تا از ذکر او نشاط و پیوسته از حلاوتش مسرور باشی؛ بدان و و آگاه باش که نماز بهترین حرکات، روزه بهترین سکنات و صدقه بهترین خیرات است و لجاج و ریا باطل‌ترین مساعی؛ حکمت ما در فضایل است و شناختن ذات حضرت احدیت، اول عقاید و اهم مشاغل است.

انتهای پیام
captcha