درد و دل اساتيد دانشگاه علم و صنعت با وزير علوم به مناسبت هفته معلم
کد خبر: 997006
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰

درد و دل اساتيد دانشگاه علم و صنعت با وزير علوم به مناسبت هفته معلم

اساتيد و اعضای هيئت علمی دانشگاه علم و صنعت در مراسم گراميداشت مقام معلم كه امروز دوشنبه 11 ارديبهشت‌ماه با حضور وزير علوم در اين دانشگاه برگزار شد مشكلات خود را مطرح كردند.


گروه اجتماعی: اساتيد و اعضای هيئت علمی دانشگاه علم و صنعت در مراسم گراميداشت مقام معلم كه امروز دوشنبه 11 ارديبهشت‌ماه با حضور وزير علوم در اين دانشگاه برگزار شد مشكلات خود را مطرح كردند.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) مراسم گراميداشت مقام والای معلم، عصر امروز دوشنبه 11 ارديبهشت‌ماه با حضور كامران دانشجو وزير علوم تحقيقات و فناوری و تعدادی از معاونان وی در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار شد.


در اين مراسم ابتدا محمد سعيد جبل‌عاملی رئيس اين دانشگاه به بيان موفقيت‌های علمی اين دانشگاه در عرصه‌های مختلف پرداخت و اظهار كرد: در حالی سالگرد شهادت استاد مطهری را گرامی‌ می‌داريم كه به بركت همت و فعاليت اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه برنامه پنج‌ساله علمی كه برای اين دانشگاه طراحی شده بود را اجرا كنيم.


وی با اشاره به كسب مقام دوم دانشگاه علم و صنعت در ميان دانشگاه‌های كشور، گفت: اين دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت پيشتاز است.


جبل‌عاملی با اشاره به موفقيت اين دانشگاه در ساخت ماهواره نويد و پرتابگر آن تصريح كرد: شعار سال جاری كه از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است فرصت استثنايی برای دانشگا‌ه‌ها است و اين شعار محقق نمی‌شود مگر اينكه دانشگاهيان، محققان و استادان در حوزه كاربردی و عمل فعال شوند.







 رئيس دانشگاه علم و صنعت:
شعار سال جاری كه از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است فرصت استثنايی برای دانشگا‌ه‌ها است و اين شعار محقق نمی‌شود مگر اينكه دانشگاهيان، محققان و استادان در حوزه كاربردی و عمل فعال شوند

وی اعلام كرد: كارگاه ورود به عرصه توليد ملی، حمايت از كار و سرمايه‏ ايرانی، روز چهارشنبه در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.


رئيس دانشگاه علم و صنعت از دريافت مجوز تأسيس پژوهشگاه علم و صنعت توسط اين دانشگاه نيز خبر داد و گفت كه به زودی اين پژوهشگاه فعال می‌شود.


در ادامه مراسم وزير علوم تحقيقات و فناوری برای سخنرانی به روی سن رفت اما ابتدا از علی اكبر متكان معاون اداری، مالی و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوری خواست تا گزارشی از حمايت‌های صورت گرفته از سوی وزارت علوم از دانشگاه‌ها اعلام كند.


علی اكبر متكان نيز ابتدا از اهدای 12 ميليارد تومان به دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: بودجه دانشگاه علم و صنعت 46 ميليارد تومان در سال 90 بود كه اين بودجه به 63 ميليارد تومان افزايش يافته است و اين دانشگاه از نظر بودجه‌ای از ساير دانشگاه‌ها در وضعيت بهتری قرار دارد.


پس از سخنان معاون اداری، مالی و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، دانشجو از اساتيد و حاضران خواست مطالبات و مشكلات خود را مطرح كنند؛ بيشترين مباحث مطرح شده از سوی اساتيد مشكلات مربوط به ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت بود.


يكی از اساتيد با اشاره به جذب بيشتر دانشجويان مقطع دكتری در دانشگاه‌ها گفت: بايد دانشجويانی كه در مقطع دكتری جذب می‌شوند ارتباط قوی با صنعت داشته باشند والا اين دور دور باطلی خواهد بود.


يكی ديگر از اساتيد دغدغه دانشكده معماری را نيز ارتباط با صنعت دانست و خواستار برقراری ارتباط بين دانشگاه‌ها و وزارت راه و شهرسازی شد و از دانشجو خواست در اين زمينه اقدامی انجام دهد و تصريح كرد: ما در معماری اسلامی حرف‌های زيادی برای گفتن داريم كه نيازمند ارتباط با صنعت هستيم.


نبودن متولی واحد برای انجام پژوهش در كشور و حركت مستقل هر يك از سازمان‌ها به صورت انفرادی مشكلی بود كه يكی ديگر از اساتيد حاضر مطرح، و متولی بودن وزارت علوم برای تحقيقات در كشور را خواستار شد.


كمبود تجهيزات و اختصاص داشتن اين تجهيزات به پژوهشگاه‌ها و بخش‌های خاص، همچنين فعاليت مستقل پژوهشگاه‌ها مشكل ديگری بود كه عنوان و مطرح شد كه پژوهشگاه‌ها به جذب دانشجو اقدام می‌كنند و در صورتی كه اين پژوهشگاه‌ها در دانشگاه‌ها ادغام شوند، بودجه كافی متمركز و به انجام پژوهش‌های موفق‌تر ميانجامد.


در ادامه درد و دل اساتيد با وزير علوم يكی از اساتيد با اشاره به تلاش برای برقراری ارتباط بين صنعت و دانشگاه‌ها در كشور گفت: برای ارتباط با صنعت زحمات زيادی كشيده شده است اما به خصوص در بخش دفاعی طرح‌ها در پيچ‌وتاب اقدامات اداری گرفتار می‌شوند.


استاد ديگری خواستار قرار گرفتن هر يك از كارخانه‌های كشور زير نظر يك دانشگاه شد و يكی ديگر از اساتيد از پرداخت نشدن حقوق پژوهش‌های صورت گرفته از طرف اساتيد و دانشگاه‌ها برای صنايع و استثمار اساتيد توسط صنعت گلايه كرد.


پس از گلايه اساتيد وزير علوم در پاسخ به مشكلات مطرح شده، گفت كه تاكنون توسط صنعت استثمار نشده و به هيچ‌كس هم اجازه استثمار نخواهد داد و مشكل فقط عدم درك متقابل صنعتگران و دانشگاهيان كشور است و در صورتی كه اعتماد متقابل ايجاد شود مشكل حل خواهد شد.


وی تصريح كرد: در تمام دنيا دانشگاهيان به سراغ صنعت‌گران می‌روند و اعتماد صنعت را جلب می‌كنند، البته با تفاهم‌نامه‌هايی كه در حال طراحی هستيم اين فضای اعتماد ايجاد خواهد شد.


دانشجو با تأكيد بر لزوم ورود مراكز پژوهشی به دانشگا‌ها و موافقط رهبری با اين مسئله، اظهار كرد: در حال فراهم كردن اين اقدام هستيم و بايد مراكز پژوهشی ما وارد دانشگا‌ههای شوند.


وی با تأكيد بر اينكه ما مكلف هستيم ظرفيت جذب دانشجويان را بالا ببريم، گفت: تجهيزات دانشگاه‌های مختلف دنيا را مشاهده كرده‌ام و دانشگاه‌های مختلف دنيا از نظر تجهيزاتی اصلاً از ما بالاتر نيستند.


دانشجو با تأكيد بر اينكه بايد برای استفاده از تجهيزات برنامه داشته باشيم، گفت: ما در زمينه تجهيزات هيچ چيز كم نداريم و فقط بايد خودباوری داشته باشيم.


وی با ابراز تأسف از اينكه واژه فرهنگ از ابتدای عنوان وزارت علوم حذف شده است، تصريح كرد: امام فرموده‌اند بايد دانشگا‌ها اصلاح شود تا جامعه اصلاح شود و بايد از نظر فرهنگی به دانشگاه‌ها رسيد.

captcha