فردخت ظرفیت جهانی شدن دارد
کد خبر: 4175033
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
در نشست تخصصی مجریان جشنواره ملی فردخت مطرح شد

فردخت ظرفیت جهانی شدن دارد

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جشنواره فردخت ظرفیت جهانی شدن دارد، گفت: رسالت این جشنواره و شعار آن باید حفظ هنر ایرانی باشد.

نشست مجریان جشنواره ملی فردخت در دانشگاه آزاد اسلامی کاشانبه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست تخصصی مجریان جشنواره ملی فرهنگی، هنری و دانش‌بنیان فردخت روز گذشته، ۲۰ مهرماه در سالن کنفرانس دکتر فخیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد.

امین مفتاحی، استاد دانشگاه و مشاور رویدادهای ملی و بین‌المللی پوشش ایرانی اسلامی در این نشست با اشاره به سه حوزه فعالیت خود در صنعت نساجی اظهار کرد: دانشگاه، مجله «نساجی موفق» ایران که بعد بین‌المللی دارد و در زمینه‌های شیمی نساجی، تکنولوژی نساجی، مدیریت نساجی، پوشاک و طراحی پارچه، مد و لباس، نانو و...، مطالب علمی و تحلیلی منتشر می‌کند و همچنین انجمن ماشین‌سازی نساجی و پوشاک از حوزه‌های کاری من به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و انگلستان در جهان، دایره رهبری و اثرگذاری‌ دارند، افزود: ایران دارای قدمت و تمدن است، در حالی که از تشکیل انگلستان فقط هزار سال می‌گذرد. مشکلاتی در ایران وجود دارد که ریشه آنها به خارج از کشور برمی‌گردد. از طرفی، شاهد گسترش بیماری‌های پیچیده‌ای نظیر دیابت هستیم که بر اثر تغذیه ایجاد می‌شود و اثر سوء بر سلامت جسمی دارد. بیماری‌هایی هم که بر اثر پوشش شکل می‌گیرد، تهدیدی برای سلامت روان جامعه است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پوشش همیشه وجود داشته است. ما در اسلام هیچ عمل عبادی نداریم که برایش دستور پوشش نیامده باشد. همان‌طور که نماز بر هر فرد واجد شرایط واجب شده است، لباس نمازگزار هم برای او واجب شده؛ همان‌طور که دفن میت واجب شده، کفن میت هم جزو شرافت اوست و واجب شده است. همان‌طور که پوشاندن بدن جزو احکام واجب به‌شمار می‌رود، حجاب برای زن و مرد هم واجب است و هرکسی باید خودش را بپوشاند.

وی بیان کرد: همه مردم لباس جین می‌پوشند و فکر می‌کنند لباسی خارجی است، در صورتی که جین از ایران است. در نقاشی‌های کمال‌الدین بهزاد در اواخر دوره تیموری که حمام‌های این دوره را مینیاتور کرده، لنگ‌های بالای سرشان آبی است. این‌ها پارچه نیلی است که در خم، رنگ می‌شده، در معرض هوا قرار می‌گرفته و در مرحله بعد طی اکسید شدن با هوا و نور به پارچه‌هایی با رنگ ثابت تبدیل می‌شده است. هرچه این پارچه را می‌شستند، رنگش تغییر نمی‌کرده است و حتی با استفاده از سنگ پا آن را سنگ‌شور می‌کردند.

مفتاحی درباره مد و فشن گفت: خیانتی که در حوزه لباس اتفاق افتاده، این است که واژه مد را برایش آورده‌ایم. در انگلیس، ۳۶ یا ۳۸ رشته درباره مد وجود دارد؛ اما در ایران فقط هفت رشته در این زمینه وجود دارد. کلمه فشن را به دو صورت می‌توان معنا کرد؛ یکی آنچه بخش عمده‌ای از مردم می‌پوشند، چرخه دارد و میراست؛ برای مثال شخصی موهایش را زمانی نارنجی می‌کند و در زمانی رنگ دیگر و معنای دوم فشن، مد‌های زننده هستند که در واقع ضد مد محسوب می‌شوند.

وی با اظهار خرسندی از اینکه جشنواره فردخت در شهری سنتی مانند کاشان برگزار می‌شود، تأکید کرد: بهتر است که این رویداد به سمت صنایع دستی سوق پیدا کند و فردخت بر هنرهای سنتی متمرکز شود که این کار فقط در کاشان باید انجام شود؛ چون ظرفیت این شهر بالاست. زمانی که به گردشگران درباره فرش توضیح می‌دادم، در این زمینه فقط کاشان را می‌شناختند. کاشان تنها شهری در ایران به‌شمار می‌رود که هنر را صنعتی کرده است؛ چراکه کارخانجات فرش زیادی دارد و پارچه‌های سنتی نیز در این شهر تولید می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رسالت فردخت و شعار آن باید حفظ هنر ایرانی باشد. در منسوجات اقوام ایرانی تمام هنر لحاظ شده؛ از نقوش، جنس، شکل و حتی کانسپت که به معنای طرحی پایه و پیش‌فرض است که برندها در مجموعه‌هایی که معرفی می‌کنند، به‌عنوان مفهوم از آن بهره می‌برند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه استراتژی فردخت در کاشان باید زمینه‌سازی برای ایجاد یک پایتخت باستانی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در ایران باشد و اینکه این جشنواره ظرفیت جهانی شدن دارد، ضمن ارائه پیشنهاداتی گفت: سعی شود در این جشنواره علاوه بر استفاده از ظرفیت استادان داخل کاشان، فضا برای مفاخر حال حاضر خودمان بیشتر مهیا شود و رسانه‌ها نیز بیش از پیش از رویداد فردخت مطلع شوند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha