چه کسانی در مسابقات سراسری قرآن موفق‌ می‌شوند + فیلم
کد خبر: 4180350
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
غلامرضا شاه‌میوه پاسخ داد:

چه کسانی در مسابقات سراسری قرآن موفق‌ می‌شوند + فیلم

رئیس هیئت داوران مرحله مقدماتی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات شاهد بروز و ظهور پدیده‌ها هستیم، به بیان مواردی که باعث می‌شود برگزیدگان این مرحله مقدماتی حضور موفق‌تری در مرحله کشوری داشته باشند، پرداخت.

چه کسانی در مسابقات سراسری قرآن موفق‌ می‌شوند + فیلم

غلامرضا شاه‌میوه، رئیس هیئت داوران مرحله مقدماتی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که این روزها در سازمان اوقاف و امور خیریه در حال داوری است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد سطح شرکت‌کنندگان این دوره گفت: معمولاً تفاوت چندانی در سال‌های اخیر در سطح مسابقات دیده نمی‌شود. تقریباً همان سطحی است که سال‌های قبل هم شاهد آن بوده‌ایم و لذا تا به امروز شاهد تغییر جدی‌ای در سطح شرکت‌کنندگان نسبت به قبل نبوده‌ایم. 

وی در مورد مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت شرکت‌کنندگان در این دوره بیان کرد: با توجه به اینکه برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات به شکل تصویری است و فایل‌ها به صورت تصویری بررسی می‌شود، برخی از اشکالات و ایرادات افراد زیر کیفیت ضبط آثار مخفی می‌شود. با این وجود بیشترین اشکالات مربوط به حوزه‌های صوت و تجوید است.

شاه‌میوه اظهار کرد: در بخش صوت، افراد باید بتوانند بهترین کیفیت را ارائه دهند، یکی از اشکالات خیلی از افراد این است که در حوزه صوت کار جدی نکرده‌اند و استفاده مطلوبی از صدای خود ندارند. در حوزه تجوید نیز اشکالات عمده‌ای وجود دارد، با اینکه قرعه‌ها از قبل در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است، اما اغلاط اعرابی در آنها دیده می‌شود. در حوزه لحن و به خصوص در بحث کوک‌خواندن و سلامت لحن نیز تا حدودی می‌توان گفت ایراداتی وجود دارد. 

رئیس هیئت داوران مرحله مقدماتی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در پاسخ به این سوال که مسابقات محلی برای بروز و ظهور استعدادها هست، آیا در این دوره از این استعدادها ظهوری داشته است، گفت:‌ در برخی از رشته‌ها افرادی بوده‌اند که می‌توانم بگویم نسبتاً پدید محسوب می‌شوند، این افراد جوان و آینده‌دار هستند، اما چون مسابقات هنوز به پایان نرسیده است، نمی‌توانم به اسم خاصی اشاره کنم.

وی در مورد برگزاری مسابقات به صورت مجازی و حضوری که با هم ترکیب شده است، گفت: در مورد این موضوع بسیار صحبت شده است، مرحله اول که به صورت مجازی و ضبط آثار انجام می‌شود، فوائدی دارد از جمله آنها کاهش بسیار زیاد هزینه‌هاست، از این جهت می‌توانم بگویم برگزاری به این شکل خوب است. 

شاه‌میوه با تأکید بر اینکه برگزاری مجازی مسابقات نیاز به یک سری لوازم خوب دارد، افزود: ما بارها اعلام کرده‌ایم باید یک گروه صدابردار واحد به تمام استان‌ها برود و تلاوت تمام شرکت‌کنندگان را در یک سطح و کیفیت استاندارد و یکسان ضبط کند تا در زمان داوری به راحتی بتوانیم شرکت‌کنندگان ضعیف و قوی را تشخیص دهیم. الان برخی استان‌ها متأسفانه از صدابرداری بسیار ضعیفی برخوردارند. بسیاری از استان‌ها صدای تلاوت را همراه با صدای محیط ضبط کرده‌اند که حالت نامفهومی برای داوران دارد. اگر ابزار این کار در سال‌های آینده به خوبی مهیا شود این روش یک روش موفق خواهد بود.

رئیس هیئت داوران مرحله مقدماتی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد شبیه شدن تلاوت قاریان به هم در مسابقات قرآن گفت: بله چنین چیزی وجود دارد و بارها گفته شده اما به نظر من در مواردی این شباهت را می‌بینیم که قراء آزادخوانی می‌کنند، یعنی از سبک مشخصی تبعیت نمی‌کنند. در مواردی که قاریان از سبک مشخصی تبعیت می‌کنند، این شباهت وجود ندارد.

شاه‌میوه اظهار کرد: در سال‌های قبل شاهد حضور قاریانی بودیم که با سبک مصطفی اسماعیل، منشاوی یا استاد حصان به مسابقات آمدند و موفق هم بودند و رتبه کسب کردند. وقتی قاری آزاد می‌خواند، الحان روی هم تأثیر می‌گذارد. معمولاً در جلسات وقتی یک سری ردیف‌ها و نغمات باب می‌شود، بسیاری به دنبال آن می‌روند. برخی از قَفله‌ها که در یکی دو سال اخیر باب شده را که می‌بینید در حال حاضر در کل کشور استفاده می‌شود، لذا از این جهت حرف درستی است، اما می‌شود گفت پنجاه درصد تنوع و پنجاه درصد مشابهت تلاوت در مسابقات وجود دارد. 

رئیس هیئت داوران مرحله مقدماتی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای می‌تواند برای برگزیدگان این مرحله جهت حضور بهتر در مرحله نهایی داشته باشد، اظهار کرد: مرحله حضوری کاملاً با مرحله مقدماتی و مجازی متفاوت است، در مرحله حضوری رقابت بسیار نزدیک و شدید است، من فکر می‌کنم آنجا هرکسی آرامش بیشتری در موقع خواندن و تسلط بیشتری روی خود داشته باشد، موفق‌تر خواهد بود. برای ما اثبات شده بچه‌هایی که از این مرحله عبور می‌کنند، بسیار به هم نزدیک هستند و اختلاف در حد دهم و صدم نمره است. در مرحله نهایی کسی موفق‌تر است که تسلط بیشتری در موقع اجرا روی خود داشته باشد و اجازه ندهد، اضطراب کیفیت خواندن او را تغییر دهد. 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۱۴:۵۰
0
1
سلام متاسفانه حواشی و تزیینات زیادی که آیین نامه و سلیقه داوران به تلاوت داده اند باعث شده که حلاوت و معنویت و اخلاص تلاوت بشدت تنزل کند و این بزرگترین آسیب به تلاوت قرآن کریم است.
captcha