اصلاح ساختار آموزش عالی می‌تواند در حل نیازهای جامعه کمک کند
کد خبر: 4186798
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
رئیس دانشگاه تبریز:

اصلاح ساختار آموزش عالی می‌تواند در حل نیازهای جامعه کمک کند

نصراله‌زاده، با انتقاد از تعداد زیاد مؤسسه‌ آموزش عالی و دانشجو در آذربایجان‌شرقی گفت: ما باید با اصلاح ساختار آموزش عالی استان، به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم نیازهای جامعه را حل کنیم.

صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز، امروز، 18 آذرماه، در مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، اظهار کرد: پژوهش از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و هرچقدر در این خصوص سخن بگوییم، باز هم کم است. پژوهش درهای جدیدی را به روی همه‌ ما می‌گشاید و ابهام و ندانسته‌های ما را مشخص می‌کند.

وی شفاف‌سازی را یکی از ویژگی‌های مهم تحقیق و پژوهش برشمرد و افزود: رسالت اصلی پژوهشگر و محقق صیانت از حریم حقیقت و تبیین و تشریح آن است. محقق کسی است که به منظور کشف حقایق، در دریای اندیشه‌ والای انسانی غوطه‌ور می‌شود.

نصراله‌زاده ادامه داد: محققان اهرم‌های نیرومند روحی، سرمایه‌های سرشار فکری، روشن‌کننده‌ راه پر پیچ و خم زندگی پیشینیان و مقدمه‌سازان فکری عروج به کمال در مقابل انسان هستند. اینان همان طالبان علم هستند که در فرهنگ قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از آن‌ها با تعابیر مختلف تجلیل شده است.

رئیس دانشگاه تبریز، هفته‌ پژوهش و فناوری را فرصتی برای گرامیداشت اساتید دانست و اظهارکرد: هر افتخاری که دانشگاه تبریز کسب کرده، از آن اساتید و دانشمندان دانشگاه تبریز است و تنها کاری که ما انجام می‌دهیم، هموارکردن مسیر حرکت اساتید و دانشجویان است.

وی با اشاره به افتخارات کسب شده توسط این دانشگاه در طول یک سال گذشته، یادآور شد: صعود ۲۰۰ پله‌ای در نظام رتبه‌بندی شانگ‌های، صعود ۱۰۰ پله‌ای در تایمز، صعود ۳۵۰ پله‌ای در پژوهش، قرارگرفتن در لیست دانشگاه‌های دارای ارتباط با صنعت، کسب رتبه‌ نخست در جذب دانشجویان بین‌المللی، قرارگرفتن در بین چهار دانشگاه برتر در دیپلماسی علمی، انتخاب به‌عنوان سه دانشگاه حامی فناوری، انتخاب به‌عنوان دومین دانشگاه برتر زیست بوم فناوری نتیجه‌ تلاش و زحمت اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تبریز است.

نصراله‌زاده، با بیان اینکه هدف‌‌گذاری دانشگاه تبریز برای حضور در جمع پنج دانشگاه برتر کشور است، افزود: ساختار بسیاری از دانشگاه‌ها با مشکل مواجه است و حرکت در این مسیر سخت است. ما در صورتی می‌توانیم ادعا کنیم درست کار کرده‌ایم که حداقل ۵۰ درصد از درآمد خود را تأمین کنیم و زمانی موفق به انجام این کار خواهیم شد که بتوانیم از اساتید خود که گنجینه‌های این دانشگاه هستند، استفاده کنیم.

به گفته‌ وی انجام پژوهش‌های هدفمند، تقویت حوزه‌های بین رشته‌ای، ایجاد گروه‌ها و دانشکده‌های ماموریت‌گرا و تأسیس دانشکده‌ علوم و فناوری‌های نوین از جمله اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دانشگاه تبریز در راستای ماموریت‌گرایی دانشگاه است.

نصراله‌زاده، همچنین با انتقاد از تعداد زیاد مؤسسه‌ آموزش عالی و دانشجو در آذربایجان‌شرقی گفت: ما باید با اصلاح ساختار آموزش عالی استان، به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم نیازهای جامعه را حل کنیم.

انتهای پیام
captcha