اساتید بازیگران اصلی دیپلماسی علمی هستند
کد خبر: 4186807
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

اساتید بازیگران اصلی دیپلماسی علمی هستند

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: اساتید بازیگران اصلی بحث دیپلماسی علمی هستند و ما تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا زمینه‌ تبدیل و ورود خروجی‌‌‌های شرکت‌های دانش بنیان به محصولات و خدمات در اقتصاد را فراهم سازیم.

امیرحسین میرآبادی،رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری،  امروز، ۱۸ آذرماه، در مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، گفت: یکی از موضوعات مهم در استفاده از ظرفیت پژوهشگران، تبدیل پژوهش‌ها به محصولات و خدمات در اقتصاد است. چرا که دانشگاه امروز موتور محرک علم و فناوری کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: ما نیز در حوزه‌ تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و ارتقای دیپلماسی علمی، حساب ویژه‌ای روی دانشگاه‌ها باز کرده‌ایم و یکی از اقدامات انجام شده تبدیل صندوق فناوران به بنیاد علمی ایرانیان از جمله اقدامات مهم در راستای حمایت از این بخش است.

امیرآبادی، با اشاره به حمایت شخص رئیس جمهوری از دیپلماسی علمی اظهار کرد: اکنون رهبری دیپلماسی علمی برعهده‌ شخص رئیس جمهوری است و اولین موضوعی که ریاست جمهوری در دیدار با رؤسای جمهور و رهبران سایر کشورها مطرح می‌کند، بحث دیپلماسی علمی است.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در خاتمه تأکید کرد: اساتید بازیگران اصلی بحث دیپلماسی علمی هستند و ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا زمینه‌ تبدیل و ورود خروجی‌‌‌های شرکت‌های دانش بنیان به محصولات و خدمات در اقتصاد را فراهم سازیم.

جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: دانشگاه تبریز در حوزه‌ علوم اجتماعی رتبه‌ اول کشوری، در حوزه‌ موضوعی رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۳، رتبه‌ سوم کشوری، در حوزه‌ علوم بالینی و سلامت رتبه‌ سوم کشوری، در حوزه‌ علوم حیاتی رتبه‌ اول کشوری، در حوزه‌ علوم فیزیکی رتبه‌ دوم کشوری و در حوزه‌ علوم کامپیوتر رتبه‌ سوم کشوری را از آن خود کرده‌ است.

وی ادامه داد: ۱۸ عضو هیات علمی دانشگاه در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند و در یک سال اخیر ۱۱ طرح تحقیقاتی درون دانشگاهی با شش طرح خاتمه یافته داشتیم.

شیری افزود: یک هزار و ۷۴۰ مقاله توسط اعضای هیات علمی در اسکوپوس، یک هزار و ۳۷۵ مقاله در پایگاه وب آف ساینز، ۷۵۰ مقاله در سایر همایش‌های ملی و بین‌المللی به چاپ رسیده و در مجموع ۴۳۰ مقاله مربوط به کوارتر اول بوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اشاره به اعطاء ۲۵۴ فقره پاداش مقالات متعلق به دانشجویان این دانشگاه، خاطرنشان کرد: ۵۱ عضو هیات علمی به ماموریت پژوهشی اعزام شده و ۷۱ عضو هیات علمی نیز در کنفرانس‌های بین المللی شرکت کرده‌اند.

وی در خصوص جذب دانشجویان بین‌المللی نیز گفت: بعد از غربال‌گری توسط کارشناسان مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی، از بین یک هزار و ۶۷۳ مورد تقاضای پذیرش دانشجوی بین‌المللی، ۷۷۶ دانشجو در طول دو نیمسال پذیرش شدند که نسبت جذب دانشجوی بین المللی به تقاضا حدود ۴۹ درصد است.

وی همچنین یادآور شد: ما در جذب پژوهش‌گران پسا دکتری جزو دانشگاه‌های پیشرو هستیم. بطوریکه در یک سال اخیر ۵۰ پژوهشگر جذب کرده‌ایم و برای اولین بار چهار پژوهشگر پسادکتری بین المللی و دو پژوهشگر پسادکتری ایرانی غیر مقیم نیز داشتیم.

شیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در یک سال اخیر، یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال طرح‌ تحقیقاتی مصوب، ۲۰ میلیارد ریال پاداش متعلق به دانشجویان، ۱۴۳ میلیارد ریال اعطاء اعتبار پژوهشی(گرنت) اعضای هیات علمی، ۹۳میلیارد ریال هزینه‌های محل اعتبارات گرنت اعضای هیات علمی و ۴۷ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها انجام شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در ارتباط با اقدامات انجام شده در حوزه‌ فناوری و نوآوری نیز گفت: در حال حاضر ۱۰۴ متقاضی در صف ورود هستند و ۴۳ پرونده در حال داوری است. همچنین ۵۰ واحد پذیرفته‌ شده‌ به‌عنوان واحد فناور در حال فعالیت می‌باشند و تنها دو شرکت خروج ناموفق داشته که نشان دهنده‌ پایین بودن خروج ناموفق از پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز است.

وی ادامه داد: مبلغ قراردادهای برون دانشگاهی ۳۰ میلیارد ریال و کل تراکنش‌های ثبت شده‌ مستقیم و غیر مستقیم شرکت‌های دانش‌بنیان فناور مستقر در پردیس علم و فناوری نیز ۱۶۰ میلیارد تومان است.

شیری در خاتمه ضمن یادآوری تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت پژوهش و فناوری، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند که پژوهش و فناوری کلید رشد جامعه است، باید بخاطر رشد جامعه، دانشگاه و صنعت بیش از پیش به فعالیت‌های پژوهشی اهمیت داده شود.

انتهای پیام
captcha