هیجان در مرحله نیمه‌نهایی تلاوت‌های تقلیدی + عکس و فیلم
کد خبر: 4204226
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰

هیجان در مرحله نیمه‌نهایی تلاوت‌های تقلیدی + عکس و فیلم

مرحله نیمه‌نهایی اولین جشنواره تلاوت‌های تقلیدی شامگاه جمعه 18 اسفندماه با تلاوت زیبای قاریان نوجوان و جوان به پایان رسید تا تنها اعلام اسامی فینالیست‌های این جشنواره باقی مانده باشد، فینالیست‌هایی که اوایل سال آینده رقابت خود را برای دریافت رتبه برتر برگزار خواهند کرد.

اوج هیجان در شب پایانی جشنواره تلاوت‌های تقلیدی + عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله نیمه‌نهایی اولین دوره‌ جشنواره تلاوت‌های تقلیدی جمعه 18 اسفندماه از ساعت 15 در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و با اجرای ۲۶ قاری راه‌یافته به این مرحله، در دو گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال و ۱۷ تا ۲۲ سال برگزار شد.

در این مرحله برخلاف دور مقدماتی که شرکت‌کنندگان، تلاوت‌های ارسالی در زمان‌ فراخوان اولیه را تلاوت کردند، هر شرکت‌کننده فراز طولانی‌تری نسبت به مرحله قبل را تلاوت کرد، فرازهایی که توانمندی‌های بیشتری از قاریان را بروز و ظهور داد.

در روز پایانی این مسابقات، محل برپایی این رویداد که شکل متفاوتی از محافل قرآنی را به نمایش گذاشته است، شاهد تلاوت‌های زیبایی از سوی قاریان نوجوان به سبک قاریان اسطوره‌ای مصر بود. خانواده‌های شرکت‌کنندگان نیز با حضور خودشان گرمای این‌ محفل را دو چندان کرده بودند. 

در بخش اول این جشنواره و تا قبل از اذان مغرب، شرکت‌کنندگان در مقطع سنی بالای 17 سال اجرای خود را انجام دادند. در بین آنها مهدی رشتبری، از استان تهران با اجرایی بسیار زیبا و گوش‌نواز به سبک مرحوم محمد رفعت، قاری مصری، هیجان زیادی را در محل برگزاری ایجاد کرد و هشت داور این جشنواره نه تنها تمامی چراغ‌ها را برای تلاوت زیبای او روشن کردند، بلکه به توانمندی این قاری جوان در اجرای سبک محمد رفعت نیز اعتراف کردند.

در این نوبت همچنین ابوالفضل فرجی از تهران در مقطع سنی زیر 17 سال با تلاوتی به سبک عبدالباسط شور و هیجان مضاعفی به محل برگزاری مسابقات داد. او نیز همچون مهدی رشتبری تنها شرکت‌کنندگانی بودند که توانستند هیچ چراغ خاموشی نداشته باشند. 

در این روز همچنین گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی محراب به اجرای یک قطعه زیبا در وصف قرآن و به زبان فارسی و عربی پرداخت.

بر اساس گزارش ایکنا در بخشی دیگری از برنامه‌های مرحله نیمه‌نهایی جشنواره تلاوت‌های تقلیدی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان سخنانی پرداخت. 

وی به آیه 84 سوره مبارکه اسراء «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» اشاره کرد و خطاب به نوجوانان حاضر در جشنواره گفت: اگر از شما سوال کنند، مهم‌ترین نعمتی که خدا به شما داده است، چیست؟ جواب‌های متفاوتی را می‌گویید، اما من گزاره‌ای را می‌گویم که به نظر مهم می‌آید و آن هم هستی شما و از نبود، بود شدن شماست. خدا شما را خلق کرده است. از زمانی که مخلوق شدید مخاطب قرار گرفتید، «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ»، «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيم».

خاموشی تصریح کرد: این منِ رشدیافته همان منِ غیر رشد یافته است. منی که می‌خواهد رشد پیدا کند، باید در نقشه راه خالق قرار گیرد. اگر خداوند به تو گفته است، ای مخلوق، تو برای من هستی و به سوی من باز می‌گردی و من نهایت هر جنبده‌ای هستم و قرآن می‌فرماید «وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»؛ اگر این چنین است، باید خیلی کار کنید. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مهم‌تر از محضر قرآن در عالم سراغ ندارم، بیان کرد: به شما نوجوانان و جوانان می‌گویم، قرآن را برای خدا بخوانید، آن فردی که برای خدا کار کند، باید به خودش توجه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین توجهات این است که قرآن فرموده کسی توان برخورد و ادراک قرآن را ندارد، مگر اینکه طاهر، مطهر و پاک باشد. قاری قرآن باید تمام اوصافش از دیگران متمایز باشد. قاری قرآن، کلام‌الله و سخن خدا را می‌خواند. 

وی به سیره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره و اظهار کرد: فکر می‌کردم حاج قاسم عزیز ما چقدر کار کرد تا مصداق یک آیه باشد. قرآن را ورق می‌زدم دیدم حاج قاسم مصداق ده‌ها آیه است. «جَٰهِدُواْ فِی ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ ٱجتَبَىٰكُمۡ»، «فَقاتِلوا أَئِمَّةَ الكُفرِ إِنَّهُم لا أَيمانَ لَهُم لَعَلَّهُم يَنتَهونَ»، «مِّنَ ٱلمُؤمِنِينَ رِجَال صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيهِ» و ... . بروید تلاش کنید و آن منِ رشد یافته را برای خودتان هدف‌گیری کنید. 

اوج هیجان در شب پایانی جشنواره تلاوت‌های تقلیدی + عکس و فیلم

خاموشی افزود: هدف شما این باشد در محضر قرآن روز به روز بهتر باشید. در محضر قرآن متخلق‌تر باشید. قاری قرآن، کلام الله را قرائت می‌کند، گویی خدا صحبت می‌کند، پس باید دهان پاک، نگاه پاک، گوش پاک و اعمال و رفتار پاکی داشته باشد. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در یکی از عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس، از خط مقدم که عقب آمدیم، گویا پشت خط مقدم را زده بودند، صدای قرآن شنیدم، در جمعی که شهدا بر زمین ریخته شده بود و چند نفر هم مجروح بودند، یکی از مجروحان که یک پایش قطع شده بود، سوره الرحمن را زمزمه می‌کرد. قرآن آرام می‌کند. «ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ».

خاموشی تصریح کرد: رشد پیدا کنید. به نگاه‌های بشری زیاد توجه نکنید. در راه کمال به نگاه انبیا و اولیا و ائمه نگاه کنید. سر مبارک ابی‌عبدالله زمانی که بر نی بود، آیه «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ» چرا؟ چون می‌خواست بگوید من وجود قرآن هستم. وجود مقدس علی(ع) می‌فرماید: من تجارت پرسود و نجات‌بخش هستم، اگر گام در جای پای من بگذارید به آن تجارت پرسود می‌رسید.

وی افزود: روایت ذیل «يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ» به چند نکته معطوف است، یک نکته گفته‌اند که هر فردی بر نیت خود محشور است، بروید بر نیت خود اندیشه کنید، انگیزه خود را اصلاح کنید، خدایی فکر و زندگی کنید و خدا هدف اعمال شما باشد، برای خدا مسئولیت‌پذیری کنید، برای خدا تلاش و جهاد کنید، چرا که نتیجه دست خداست.

اوج هیجان در شب پایانی جشنواره تلاوت‌های تقلیدی + عکس و فیلم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اوصاف مومنین در قرآن را برشمرد و گفت: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، «الَّذِينَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ»، «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» و ... مومنین پاکدامن هستند، نگاه نکنید در جامعه چه خبر است، شما پاک باشید و درست حرکت کنید.

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در جشنواره تلاوت‌های تقلیدی افزود: نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنم این است که همه ما نیاز به تربیت داریم. اینجا بهانه‌ای برای شماست تا با هم رقابت کنید، شما باید خورشیدهای پرفروغ آینده باشید و اصلاً باید در تاریخ ثبت شوید و بگوئید بهتر از ما کسی نباید باشد. از همه شما تشکر می‌کنم که در محضر قرآن هستید، تقاضای استمرار قرآنی بودن و قرآنی به ملاقات خدا رفتن شما را دارم و ان‌شاءالله چنین باشید. 

خاموشی در پایان اظهار کرد: سازمان اوقاف، افتخار خدمت به شما را دارد. سعی می‌کنیم به این کار قوت بیشتری دهیم و آن را پررنگ کنیم، استعدادهای زیادی در کشور هستند که قابل کشف و عرضه هستند و مردم باید آن‌ها را بشناسند. از سوی دیگر تمام این کارها در یک بسته جمع می‌شود که فرد قرآنی، خانواده قرآنی و جامعه قرآنی و سبک زندگی قرآنی در آینده عمق پیدا کند. 

با پایان یافتن مرحله نیمه‌نهایی جشنواره تلاوت‌های تقلیدی تنها اعلام اسامی فینالیست‌های این جشنواره در دو بخش 12 تا 17 سال و 17 تا 22 باقی مانده است. فینالیست‌هایی که برنامه‌ریزی شده است تا اوایل سال آینده رقابت خود را در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار کنند.

انتهای پیام
captcha