گفتمان سازی قرآنی مهمتر‌ین هدف کارگروه قرآن دهه فجر/ تشریح جزئیات
کد خبر: 3876506
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

گفتمان سازی قرآنی مهمتر‌ین هدف کارگروه قرآن دهه فجر/ تشریح جزئیات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس کارگروه قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این کارگروه برای اجرا در این ایام پرداخت و بر گفتمان‌‌سازی قرآنی در جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری کارگروه قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی، پس از گذشت سه روز از ایام دهه فجر در روز سه‌شنبه، 15 بهمن‌ماه، در سالن اجتماعات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان، رئیس کارگروه قرآن دهه فجر برگزار شد.

در این نشست رئیس کارگروه قرآن دهه فجر با تبریک و تهنیت پیروزی انقلاب اسلامی و درود به ارواح پاک شهدا، به برنامه‌های کارگروه قرآنی دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با هماهنگی سایر دستگاه‌های فعال قرآنی به نمایندگی سازمان تبلیغات اسلامی، برنامه‌های دهه فجر برنامه‌ریزی شده است. بنابر این 20 دستگاه فعال در این زمینه برنامه‌هایی را با محوریت قرآن، جهت اجرا تعیین کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم یادآور شد: شعار امسال برنامه‌های این کارگروه برگرفته از فرمایش امام خمینی(ره) است که فرمودند: «قرآن کتاب انقلاب اسلامی و کتاب زندگی است». برنامه‌های قرآنی دهه فجر این کارگروه  از تاریخ  12 بهمن‌ماه آغاز شده است.

ضرورت گفتمان‌‌سازی قرآن

اخوان افزود: با عنایت به اینکه ریشه محتوایی انقلاب اسلامی در قرآن بوده و قانون اسلامی برگرفته از قرآن و عترت است بر خودمان واجب می‌دانیم که برای گفتمان‌‌سازی قرآنی در جامعه که روز به روز باید برای آن فعالیت کنیم، در دهه فجر این کار را به‌صورت ویژه انجام داده و از نور قرآن در جامعه بیشتر استفاده و ارتباط و انس مردم با قرآن را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: قرآن را به‌عنوان یک کتاب مقدس که در زندگی بشر تأثیر دارد و دستورات حیات‌بخش آن به زندگی بشریت و همه انسان‌های جهان کمک کند، سرلوحه فعالیت‌ها قرار داده‌ایم. نخستین فعالیت این کارگروه، برپایی تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل و بیعت با مقام معظم رهبری در حرم امام خمینی(ره)، تجدید بیعت با خون پاک شهدا و زیارت حرم عبدالعظیم(ع) و صدور بیانیه‌ای در حمایت از حرکت‌های انقلابی و جبهه مقاومت که در تاریخ هشتم بهمن‌ماه با حضور حافظان، قاریان و فعالان قرآنی صورت گرفت.

اخوان به یکی دیگر از فعالیت‌های این کارگروه یعنی حرکت کاروان قرآنی انقلاب که با همکاری دستگاه‌های مختلف قرآنی از روز پنجشنبه، 10 بهمن‌ماه آغاز شده اشاره کرد و گفت: این کاروان به عنوان یک کاروان جهادی در مناطق کم برخوردار با حضور قاریان بین‌المللی و فعالان قرآنی در حال برپایی محافل است. امسال با توجه به شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، محافل از مزار شهید در استان کرمان آغاز و به صورت مستقیم از شبکه‌ها پخش و تجدید میثاقی با آرمان‌های شهدا صورت گرفت.

پویش ختم قرآن در کشور

وی اظهار کرد: پویش ختم قرآن در کشور از دیگر برنامه‌ها است که به یاد امام راحل، شهدای مدافع حرم و به یاد شهید سلیمانی، یک میلیون ختم قرآن در حال برپایی است. این پویش با استقبال بالای مردم همراه شد که نشان از معنویت و تدین در زندگی مردم است.

رئیس کارگروه قرآن دهه فجر افزود: برگزاری محافل قرآنی با رویکرد گرامیداشت سردار شهید سلیمانی در 31 استان کشور و به ویژه استان تهران با همکاری نهادها و دستگاه‌ها در حال برگزاری است. دیدار با خانواده‌های شهدای قرآنی عنوان برنامه‌های ثابتی است که در حال برپایی است.

وی تصریح کرد: یکی از فعالیت‌هایی که به‌طور خاص در برنامه قرار گرفته است، تدوین مبانی قرآنی بیانیه گام دوم است. با توجه به گذشت یک سال از صدور بیانیه دوم، به همت حجت‌الاسلام قرائتی، مبانی قرآنی بیانیه دوم انقلاب تدوین شده که از مبلغان، قاریان و حافظان قرآن درخواست شد که این مبانی قرآنی را تدوین کنند و در پیشبرد و فکر جامعه استفاده شود.

فرهنگ‌‌سازی در مقوله جهاد و شهادت

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: استفاده از مفاهیم قرآنی برای گفتمان‌‌سازی فرهنگ جهاد و شهادت و مبارزه با استکبارستیزی از دیگر برنامه‌ها است که به طور مشترک با دیگر نهادهای قرآنی پیش می‌رود. گنجاندن نام قرآن در نام‌گذاری ایام دهه فجر نیز صورت گرفت و روز جمعه، 18 بهمن‌ماه با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به نام قرآن، عترت و وحدت اسلامی، آمادگی برای طلوع خورشید ولایت نامگذاری شد.

وی به برخی از برنامه‌های نهادهای دیگر در قالب 100 برنامه به صورت کلان اشاره کرد و افزود: برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن کریم، تولید آلبوم فرازهای برتر تلاوت قاریان برجسته مصری و ایرانی از سوی شورای عالی قرآن، نمایشگاه محصولات فرهنگ قرآنی، تقدیر و تجلیل از فعالان قرآنی، مسابقات هنری با محوریت قرآن و انقلاب، همایش‌ها و نشست‌های پژوهشی، جشنواره‌های فرهنگی با موضوع قرآن، استفاده از ظرفیت‌های هنری برای تبیین و گفتمان‌سازی قرآنی، مسابقات اختصاصی حفظ قرآن با محوریت جزء 30 قرآن کریم، افتتاح مؤسسه قرآنی، مراسم اختتامیه جشنواره آیات و برگزاری 149 برنامه در 117 شهرستان کشور از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

اخوان به دیگر برنامه‌های دستگاه‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: برگزاری محفل انس با قرآن در مناطق آموزش و پرورش و مدارس سراسر کشور با حضور قاریان بین‌المللی، محلی و دانش‌آموزی، برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی در برخی از ادارات شهرستان‌ها، برپایی ختم قرآن در آموزشگاه‌های سراسر کشور، برگزاری همایش حافظان جزء سی‌ام قرآن در سطح استان‌ها به همت اداره کل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

برنامه‌های رادیو و شبکه قرآن

وی افزود: رادیو قرآن، برنامه تسنیم به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی، برنامه قرآن و زندگی به مبانی قرآن نظام جمهوری اسلامی ایران، برنامه والعصر، برنامه افق، 114 ثانیه خبر قرآن، برنامه رویش، برنامه فجر نور و محافل کاروان قرآنی انقلاب را در نظر گرفته است.

اخوان به برنامه‌های تعیین شده در شبکه قرآن و معارف سیما تأکید کرد و افزود: برنامه آیه‌های انقلاب، برنامه سخن انقلاب، برنامه نغمات و دهه فجر، برنامه زنده مروارید، مستند غریب قریب و برنامه نوگلان قرآن، برپایی محافل قرآنی، برنامه روزانه از این شبکه پخش می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران نیز برنامه‌های متنوع و بسیاری را در فرهنگ‌سراهای مناطق 22 گانه طراحی کرده است که شامل برنامه فانوس در فرهنگسرای امام(ره)، فجر انقلاب در فرهنگسرای ملل، زندگی به سبک قرآنی، مسابقه قرآنی نورالهدی، طلیعه فجر، تلاوت نور در محضر قرآن کریم، ستارگان پرفروغ(دیدار با خانواده‌های شهدای قرآنی)، تلاوت نور، شبستان نور و غیره است.

اخوان ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه هم برپایی جلسات قرآن و مسابقات قرآن را جزء برنامه‌های اصلی خود قرار داده‌. هدف کارگروه قرآنی دهه فجر، ارتباط مردم با قرآن با نگاه انقلابی است. این‌که قرآن را کتاب انقلابی دانسته و انقلاب را برگرفته از قرآن دانسته و همه مبانی انقلاب‌های برگرفته از قرآن بوده لذا روز به روز انس مردم با قرآن کریم و زندگی به سبک و تربیت قرآنی را در دستور کار قرار دهیم و امیدواریم در کشور به‌عنوان فرهنگ عمومی اتفاق بیافتد، بنابر این گفتمان قرآنی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس کارگروه قرآن دهه فجر تصریح کرد: هدف انقلاب و جمهوری اسلامی، تقویت کار قرآنی در جامعه است و این موضوع در کارگروه قرآنی دهه فجر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. قبل از انقلاب اسلامی دو قاری داشته‌ایم اما اکنون به برکت این حرکت چهل ساله و تأکیدات مقام معظم رهبری 105 قاری بین‌المللی و ممتاز و بیش از 7 هزار مؤسسه فعال، بالغ بر 11 هزار خانه قرآنی در کشور داریم. در این چهل سال اخیر 167 میلیون نسخه قرآن چاپ شده است.

وی در پایان اظهار کرد: تعداد 10 هزار نفر دارای مدرک تخصصی حفظ از سازمان دارالقرآن هستند. همچنین در حدود یک میلیون حافظ عمومی در سطح کشور حضور دارند که از یک تا سی جزء قرآن را حفظ هستند. تاکنون ۷۴ حافظ بین‌المللی و صاحب مقام تربیت شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان در پایان به برگزاری مراسم تکریم چهره‌های قرآنی که هر ساله از سوی سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، اشاره کرد و از برپایی آن در اسفندماه سال جاری خبر داد.

انتهای پیام
captcha