حکمرانی براساس معیارهای اخلاقی، ماهیت اصلی مردم سالاری دینی است / تبیین شاخص‌های دولت حزب‌اللهی
کد خبر: 3960247
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
محمدکاظم انبارلویی:

حکمرانی براساس معیارهای اخلاقی، ماهیت اصلی مردم سالاری دینی است / تبیین شاخص‌های دولت حزب‌اللهی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه حکمرانی براساس معیارهای قرآنی و اخلاقی، ماهیت اصلی الگوی مردمسالاری دینی است، گفت: گلایه رهبر معظم انقلاب از کسانی که ادب و اخلاق را در سیاست‌ورزی رعایت نمی‌کنند، گلایه درست و بحقی بود؛ در جمهوری اسلامی نباید الگوهای رقابت سیاسی معمول و رایج در دموکراسی‌های جهان به مثابه الگوی پذیرفته‌شده تلقی شود.

محمدکاظم انبارلویی

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت احیای جایگاه اخلاق در حکمرانی دینی و تبلور آن در گام دوم انقلاب، گفت: ما به زودی وارد دوره جدیدی در گام دوم انقلاب می‌شویم که اولین اقدام ملت در این دوره، حضور در انتخابات و شکل‌گیری دولت جوان و حزب‌اللهی است. حکمرانی براساس معیارهای قرآنی و اخلاقی جزو نمادها و نمودهای جمهوری اسلامی و ماهیت اصلی الگوی مردمسالاری دینی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: گلایه رهبر معظم انقلاب از کسانی که ادب و اخلاق را در سیاست‌ورزی رعایت نمی‌کنند، گلایه درست و بحقی بود؛ در جمهوری اسلامی نباید الگوهای رقابت سیاسی که در دموکراسی‌های معمول جهان وجود دارد، به مثابه الگوی پذیرفته‌شده تلقی شود. در رقابت‌های انتخاباتی سال 88 کشورمان و همین رقابت انتخاباتی اخیر آمریکا، الگوی رقابت صفر و صدی شد و تمام صفات زشت از سوی طرفین رقابت سیاسی به همدیگر نسبت داده شد و در نهایت چنین فضایی در داخل به اردوکشی خیابانی و در انتخابات آمریکا به حمله و تصرف کنگره منجر شد که امنیت ملی را به خطر انداخت.

در رقابت انتخاباتی 1400 نباید مسیر غیر اخلاقی انتخابات 88 طی شود

انبارلویی اظهار کرد: آنچه در این معرکه به منزله رکن اصلی یک رقابت سیاسی معقول و صحیح مغفول واقع شد، رعایت الزامات حکمرانی مبتنی بر ادب و اخلاق بود. لذا در انتخابات 1400 نباید همان مسیر انتخابات سال 88 یا انتخابات آمریکا طی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: جمهوریت نظام حکم می‌کند تمام عاملان رقابت سیاسی در مواجهه با یکدیگر، ادب و اخلاق اسلامی را رعایت کنند تا این فضای سالم انتخاباتی امنیت ملی و منافع ملی ما را نیز تقویت کند. براین مبنا امید می‌رود رهنمود اخلاقی رهبر معظم انقلاب سرلوحه فعالیت‌های انتخاباتی و سیاسی نامزدها قرار بگیرد.

وی ابراز کرد: از طرف دیگر از آنجا که ایران از سوی گرگ‌های جهانی محاصره شده و این گرگ‌ها همواره به دنبال تضعیف جمهوریت و اسلامیت نظام هستند، مسئله اخلاق‌مداری در رقابت‌های سیاسی از این منظر هم برای کشور مهم است تا در سایه یک رقابت اخلاقی و پرشور، بتوان یک دولت مقتدر، کارآمد، چابک، جوان، حزب اللهی و پاسخگوی مطالبات معیشتی مردم را بر سرکار آورد.

احزاب و گروه‌ها با یکدیگر از باب «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» رفتار کنند

انبارلویی درباره ریشه‌های کمرنگ شدن اخلاق در فضای فعالیت سیاسی جریان‌ها و احزاب سیاسی در مقایسه سال‌های دهه اول انقلاب گفت: این نقیصه باید از سوی جریان‌ها و احزاب سیاسی برطرف شود، زیرا ما پیرو قرآن و پیامبری هستیم که منادی اخلاق و رستگاری در جهان هستند. اگر بنا باشد بر مسیر قرآن و احکام اسلامی حرکت کنیم، هیچ یک از رفتارهای اخلاقی به ویژه در سطوح حاکمان و مسئولان قابل توجیه نیستند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: در واقع بی‌توجهی به این آموزه‌ها ما را به دره بداخلاقی‌ها پرتاب می‌کند. احزاب، گروه‌ها سیاسی و رجال سیاسی و مذهبی باید از باب «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» همدیگر را به حرکت و فعالیت در مدار اخلاق و حق دعوت کنند و اخلاق‌گرایی وحق‌مداری را در عرصه سیاسی به مثابه یک ارزش اصلی نهادینه کرده و بداخلاقی و جنجال‌آفرینی نیز به یک ضد ارزش تبدیل شود.

آسیب‌شناسی تغییر وضعیت افراد قبل و بعد از رسیدن به قدرت

انبارلویی درباره نقش نهادهای نظارتی در بالا بردن هزینه بداخلاقی‌های سیاسی به ویژه پس از دوره تأیید صلاحیت نامزدها گفت: شورای نگهبان وظایف مشخصی دارد و نامزدها نیز در همین سرزمین زندگی می‌کنند. این نامزدهای تأیید شده پیش از تصدی قدرت التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی و اسلام دارند، اما وقتی به قدرت می‌رسند، این مسائل را فراموش می‌کنند. شاید این بخشی از خاصیت قدرت است که بر آموزه‌ها و باورهای دینی که نامزدها فراگرفته‌اند، غلبه می‌کند و آنها را منحرف می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: به نظر من این نیازمند یک آسیب‌شناسی دقیق از سوی حوزه و دانشگاه است که بررسی کنند چرا یک شخصیت که سابقه درستی دارد، متخلق به اخلاق و متدین است و شورای نگهبان با بررسی این سوابق او را تأِیید کرده، پس از تصدی قدرت به ورطه بداخلاقی و بی توجهی به حدود الهی می‌افتد.

ساخت ایران قوی؛ هدف اصلی دولت جوان و حزب‌اللهی

انبارلویی درباره شاخص‌های دولت حزب‌اللهی گفت: بخش عمده این شاخص‌ها در شرایط انتخاب‌شوندگان در قانون اساسی و قانون انتخابات ذکر شده است که مهمترین آن التزام و اعتقاد عملی به مبانی اسلام، ولایت فقیه، قانون اساسی و خط نورانی امام(ه) است و اگر رئیس دولت دچار تزلزل و کم‌اعتقادی نسبت به این مبانی باشد، در ادامه مسیر به زمین می‌خورد.

وی تأکید کرد: دولت حزب‌اللهی یک دولت جهادی است که بزرگترین دغدغه‌اش کمک به مردم، حل مشکلات اقتصادی، توجه ویژه به رفع محرومیت از مستضعفین و تلاش برای کاهش فاصله وحشتناک طبقاتی به نفع محرومین است. همچنین این دولت در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و فریبکاری قدرت‌های جهانی هوشمندانه می‌ایستد و با هوشمندی و عقلانیت از منافع ملی دفاع می‌کند.

انبارلویی در پایان اظهار کرد: دولت حزب‌اللهی در تولید قدرت ملی و تقویت مؤلفه‌های اقتدار و عزت‌آفرین و ارتقای کرامت مردم لحظه‌ای فروگذار نمی‌کند و فعل و قولش مبتنی بر ساخت ایران قوی و تقویت کارآمدی نظام اسلامی است؛ چنین دولتی می‌تواند گام اول فرآیند دولت‌سازی اسلامی را برداشته و تحقق تمدن نوین اسلامی را ممکن سازد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha