بداخلاقی و تخریب؛ رویه نامزدهای بی‌‌برنامه / تأثیر سیاه‌نمایی‌ها در ذهن جامعه می‌ماند
کد خبر: 3972527
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
محمدجواد آرین‌منش تصریح کرد:

بداخلاقی و تخریب؛ رویه نامزدهای بی‌‌برنامه / تأثیر سیاه‌نمایی‌ها در ذهن جامعه می‌ماند

کارشناس مسائل سیاسی انتخابات را یکی از عیان‌ترین صحنه‌های نمایش دوگانه اخلاق‌مداری و بداخلاقی دانست و گفت: نامزدهایی که فاقد برنامه هستند غالباً کار خود را با تخریب، توهین و حمله به رقیب آغاز می‌کنند و بیش از اینکه از برنامه‌ها و راهکارهای خود بگویند شیوه تخریب و توهین را در پیش می‌گیرند.

نامزدهای بی‌‌برنامه بداخلاقی و تخریب را در دستور کار قرار می‌دهند /  تأثیرات بلندمدت سیاه‌نمایی‌ها در ذهن جامعهمحمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره برخی نگرانی‌ها درباره بداخلاقی‌های سیاسی در دوران رقابت‌‌های انتخاباتی به ویژه با توجه به تجربه نامطلوب انتخابات چند دوره اخیر گفت: هر چهار سال یک بار تعدادی افراد نامزد انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برگزار می‌شوند اما چون احزاب بزرگ و توانمندی در کشور وجود ندارد لذا در طول این 4 سال به دلیل عدم فعالیت احزاب، فرآیند تربیت و آموزش سیاسی و تبیین چارچوب‌های اخلاقی فعالیت و رقابت سیاسی هم به درستی انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: از طرفی در نظام آموزش و پرورش کشور نیز مسئله‌ای با عنوان تربیت و اخلاق سیاسی در آموزش‌ها و کتب درسی وجود ندارد و لذا طبیعی است در جاهایی که تضاد منافع پیش می‌آید و اختلاف سلیقه‌ها غیر قابل کنترل می‌شود بداخلاقی سیاسی در انتخابات نمایان می‌شود.

انتخابات؛ عیان‌ترین صحنه نمایش اخلاق‌مداری و بداخلاقی

آرین‌منش با بیان اینکه انتخابات یکی از عیان‌ترین صحنه‌های نمایش دوگانه اخلاق مداری و بداخلاقی در بین نامزدهاست، گفت: متأسفانه مصادیق بداخلاقی مانند غیبت، تهمت، تخریب، دروغگویی و وعده‌های بی‌اساس در این دوران به وضوح مشاهده می‌شود و گویی نامزدها همه اصول اخلاقی را در میدان رقابت فراموش می‌کنند.

وی درباره راهکار کاهش یا مقابله با این بداخلاقی‌ها گفت: جلوگیری از بداخلاقی‌های سیاسی و انتخاباتی در مقطع حدوداً یک ماه انتخابات امکان‌پذیر نیست و باید در یک فرآیند بلندمدت با تربیت و آموزش سیاسی از سوی احزاب و تشکل‌های سیاسی و نهادهای علمی و آموزشی پیگیری شود.

چشم‌پوشی ناظران بر بداخلاقی‌ها به بهانه افزایش مشارکت  

آرین‌منش در پاسخ به این سؤال که آیا بخشی از دلایل عدم برخورد با بداخلاقی‌ها از سوی نهادهای نظارتی به خاطر ضعف قوانین است یا ضعف و کوتاهی مجریان قانون، گفت: متولیان برگزاری انتخابات با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری، احساس می‌کنند فضای کشور انتخاباتی نیست و مردم میل زیادی برای مشارکت ندارند و لذا صدا و سیما و مجموعه مسئولان مربوطه فکر می‌کنند برای گرم کردن فضای انتخابات باید سیاه‌نمایی کنند یا فضای انتخابات را به مسابقه فوتبال و قرمز و آبی تبدیل کنند و با این نگاه از تخلفات و بداخلاقی‌های انتخاباتی چشم‌پوشی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: با چنین نگاهی پس از انتخابات هم با فردی که رأی اکثریت مردم را کسب کرده برخورد نمی‌شود و از طرفی با افرادی هم که رأی نیاورده‌اند به بهانه همین رأی نیاوردن کاری ندارند و این باعث تکرار بداخلاقی‌ها در انتخابات مختلف می‌شود.

آرین‌منش اضافه کرد: از آنجا که براساس نظرسنجی‌های معتبر، انتخابات پیش رو از کم مشارکت‌ترین انتخابات پس از انقلاب اسلامی است احتمال اینکه نهادهای نظارتی از این بداخلاقی‌ها و تخریب‌ها بگذرند و چشم‌پوشی کنند زیاد است.

چرایی کاهش سرمایه اجتماعی

آرین‌منش درباره تأثیرات بلندمدت عدم برخورد با تخلفات و بداخلاقی‌های انتخاباتی در جامعه گفت: شاید در کوتاه‌مدت عدم برخورد با این تخلفات، به پرشور شدن فضای انتخابات و بالاتر رفتن مشارکت مردم کمک کرده باشد اما در بلندمدت این ذهنیت در مردم شکل می‌گیرد که اگر اتهاماتی که در مناظرات گذشته سران قوای امروز به همدیگر زدند درست است پس اکنون این افراد در این سمت‌ها چه کار می‌کنند و اگر این اتهامات نادرست بود چرا کسی با این دروغ‌ها و سیاه‌نمایی‌ها برخورد نمی‌کند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: این امر باعث می‌شود مردم از حاکمیت دلسرد و ناامید شوند و اعتماد مردم به نظام کاهش پیدا کند و یکی از دلایلی که امروز شاهد از دست دادن سرمایه اجتماعی هستیم همین اتفاقات رخ‌داده در رقابت‌های انتخاباتی و اتهامات مسئولان کشور به یکدیگر در مناظر‌های انتخاباتی است که سؤالات بی‌پاسخ زیادی را در طول سال‌های اخیر در میان افکار عمومی ایجاد کرده است.

آغاز انتخابات 1400 با برچسب‌زنی و دو قطبی‌سازی 

آرین‌منش درباره بروز نشانه‌هایی از بداخلاقی سیاسی در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با گسترش برچسب‌زنی و دوقطبی‌سازی گفت: نامزدهایی که فاقد برنامه هستند غالباً کار خود را با تخریب، توهین و حمله به رقیب آغاز می‌کنند. در همین ایام ثبت نام نامزدها در وزارت کشور، اکثریت قریب به اتفاق نامزدها سخنان خود را تلویحا یا مستقیما با تخریب، سیاه‌نمایی و انگ‌زنی به سایر رقبا شروع کردند و بیش از اینکه از برنامه‌ها و راهکارهای خود بگویند شیوه تخریب و توهین را در پیش گرفته و این رویه هر چه به روزهای پایانی انتخابات نزدیک می‌شویم اوج می‌گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: آنچه مردم از این سخنان برداشت می‌کنند این است که در این کشور جز سیاهی، تباهی، دزدی و فساد به ویژه در میان مسئولان کشور نیست و در نتیجه به کلیت نظام بدبین می‌شوند و اقدامات مثبت انجام گرفته در دوران انقلاب اسلامی را نمی‌بینند. در واقع کاری که دشمنان می‌خواهند برای بدبین کردن مردم به نظام و ناکارآمدی حکومت دینی با هزینه زیادی انجام دهند، مسئولان داخل کشور به راحتی و مجانی در ایام انتخابات انجام می‌دهند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha