محوریت قرآن در تمام برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان
کد خبر: 4150816
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
سعید غیاثی‌ندوشن بیان کرد:

محوریت قرآن در تمام برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جلسه ستاد عالی سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور بر محوریت قرآن در تمامی برنامه‌های این دانشگاه تأکید کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری جشنواره ملی قرآن دانشجویان همه همت خود را پای کار آورده است تا آن را به بهترین شکل ممکن برگزار کند.

محوریت قرآن در تمام برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین جلسه ستاد عالی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح امروز ششم تیرماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های دانشگاهی کشور و سرپرست دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سعید غیاثی‌ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از‌ میزبانی دانشگاه فرهنگیان در سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، گفت: دانشگاه فرهنگیان این افتخار را دارد که امروز‌ با صدای بلند اعلام‌ کند محوریت تمام برنامه‌ها اعم از برنامه‌های آموزشی،‌ فرهنگی و ... در این دانشگاه بر محوریت قرآن کریم است.

وی با اشاره به اینکه امروز دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک مرجعیت جدی در تربیت معلم شناخته می‌شود افزود: شاید زمانی این‌ موضوع چندان به چشم نمی‌‌آمد اما هم‌اکنون تمام ارکان کشور به اهمیت این دانشگاه و نقش بی‌بدیلی که در تربیت نسل آینده می‌تواند داشته باشد، پی برده‌اند.

غیاثی‌ندوشن در ادامه با اشاره به اینکه قبل از حضور در دانشگاه فرهنگیان تجربه گران‌سنگی در حوزه جشنواره در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت علوم دارد، بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری این جشنواره همه همت خود را پای کار آورده است تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن در موضوع قرآن‌ ایفای نقش ‌و ‌جشنواره را با کیفیت هرچه بهتر برگزار کنیم.

رئیس ستاد عالی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اظهار کرد: اگر‌ بتوانیم ‌فهم قرآن را در بین دانشگاهیان ایجاد ‌کنیم و گسترش دهیم شاهد آثار و برکات بسیار زیاد آن در سالیان متمادی خواهیم بود. 

فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه مقطعی نباشد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه موضوع قرآن و‌ عترت موضوعاتی نیستند که مقطعی باشند، بیان کرد:‌ باید برنامه‌ریزی فرهنگی ما به گونه‌ای باشد که فعالیت‌های این جشنواره در سطح دانشگاه در طول سال تداوم داشته باشد و عزیزانی که در آن برگزیده می‌شوند در سطح دانشگاه‌های کشور حضور پیدا کرده و مراسمات قرآنی متعددی را شکل دهند.

وی افزود: در بسیاری از موارد وقت دانشجویان در خوابگاه به بطالت می‌گذرد و زمان بیکاری زیادی دارد، اگر نگاه مقطعی به جشنوار و خروجی‌های آن نداشته باشیم می‌توانیم با توجه به خروجی‌های جشنواره برای اوقات بیکاری دانشجویان در دانشگاه‌ها برنامه قرآنی داشته باشیم. 

غیاثی‌ندوشن با تأکید بر اینکه اجرای برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها می‌تواند نشاط قرآنی ایجاد کند، گفت: بسیار مطلوب خواهد بود اگر برنامه شادی‌آفرین ما در دانشگاه مبتنی بر یک برنامه قرآنی باشد. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه خواندن قرآن برکت و آرامش به همراه دارد، گفت: در حدیث آمده است که بهترین فردی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران هم یاد دهد. انشاالله جشنواره قرآنی دانشجویان برای نظام آموزشی کشور سرمنشأ خیر باشد و بتوانیم بر اساس آن معارف قرآن و عترت را در تمام شئون کشور توسعه دهیم.

رئیس ستاد عالی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور در پایان با تأکید بر مشترک بودن دغدغه‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی،‌ اظهار کرد: باید به این سمت ‌حرکت کنیم که جشنواره با بهترین کیفیت اجرایی شود. تداوم برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و محدود نکردن آن به ایام جشنواره هم مورد تأکید همه است. 

فضای شهری ارومیه در انتظار آغاز جشنواره

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از جلسه ستاد عالی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و‌ عترت دانشجویان کشور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی و  معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: خدا را شاکریم ‌که توفیق خدمت به دانشجویانی‌ که در مسیر قرآن گام برمی‌دارند هستیم.

وی با اشاره به مشخص شدن برگزیدگان جشنواره‌های قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی، افزود: با مشخص شدن این افراد، دانشجویانی که در سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت حضور خواهند یافت مشخص شده است.

مبشری به میزبانی استان آذربایجان غربی از جشنواره قرآن و عترت دانشجویان اشاره و اظهار کرد: فضا و امکانات شهر ارومیه از روزها قبل از سوی مسئولان برای برگزاری جشنواره‌ای شایسته آماده شده است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی استان میزبان جشنواره، در ایام برگزاری مسابقات از فرصت حضور نخبگان قرآنی در این استان استفاده خواهد شد و قاریان و حافظان در کرسی‌های تلاوتی که در سراسر استان برگزار می‌شود حضور خواهند یافت.

تشکیل کمیته‌های برگزاری در دو سطح ملی و استانی

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه فاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به بیان آخرین جزئیات فنی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداخت و گفت: این جشنواره در 9 بخش و 40 رشته به میزبانی استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود. 

وی افزود: در این دوره بخش آوایی به صورت حضوری برگزار خواهد شد و سایر بخش‌ها که به صورت ارسال اثر است نیز پس از داوری آثار و مشخص شدن نفرات برتر، از آنها برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت خواهد شد.

موسوی با اشاره به تشکیل کمیته‌های مختلف برای انجام تمهیدات لازم جهت برگزاری مطلوب جشنواره، گفت: به موازات تشکیل کمیته‌های مختلف در سطح کشوری، شاهد تشکیل کمیته‌های مختلف در پردیس‌ دانشگاه فرهنگیان در سطح استان میزبان نیز بوده‌ایم.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه خبرهای خوبی از استان میزبان جشنواره و اهتمام مسئولان این استان در برگزاری جشنواره دریافت شده است، گفت:‌ به اهتمام استاندار آذربایجان غربی تمام دستگاه‌ها ملزم به همکرای در برگزاری مطلوب جشنواره شده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آخرین تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره گفت: جدول ‌زمانبندی و نحوه حضور شرکت کنندگان در جشنواره برنامه‌ریزی شده است. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته همه افرادی که وارد ارومیه می‌شوند در مبادی مختلف ورودی شهر مورد استقبال قرار خواهند گرفت. 

زیست قرآنی دانشگاه را به جامعه نشان دهیم

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به صورت مجازی برخی نکات در مورد جشنواره سی و هفتم از حضور رضامراد صحرایی در دوره قبلی ریاست دانشگاه فرهنگیان به عنوان دوران طلایی یاد کرد و گفت: با ‌توجه به شناختی که از ریاست جدید دانشگاه فرهنگیان و اهتمام ایشان به فعالیت‌های قرآنی داریم، بسیار خوشحال هستیم که قرار است این مسیر ادامه داشته باشد.

کرمی با اشاره به اینکه امسال شاهد برپایی جشنواره متفاوتی خواهیم بود، بیان کرد: جشنواره قرآنی باید نقطه آغاز باشد، به همین خاطر درخواست می‌شود این جریانی که در ایام جشنواره شکل می‌گیرد بعد از مسابقات به فراموشی سپرده نشود و جشنواره و برگزیدگان آن را رها نکنیم. باید ‌سازوکاری اندیشیده شود تا مخاطبان جشنواره سازماندهی شده و به عنوان هسته اصلی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه شناخته شوند.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اگر از این ظرفیت استفاده نشود، فرصت‌سوزی بزرگی صورت گرفته است، گفت: وقتی سازماندهی صورت بگیرد بهتر می‌توانیم به نتایج مدنظر برسیم. از طریق این سازماندهی می‌توانیم از این عزیزان به عنوان شبکه کنشگر در فضای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه بهره‌برداری لازم را داشته باشیم. 

وی افزود: درخواست من از متولیان برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان این است که شاخص‌هایی که برای برگزاری کیفی جشنواره مد نظر هست را مورد توجه قرار دهند و ‌کمک کنند جشنواره با نظم و انضباط هرچه تمام‌تر برگزار شود.

کرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فضای پذیرایی از دانشجویان در ایام جشنواره را نباید به سمتی ببریم که با محتوای مسابقات قرآن و فضای دانشجویی هم‌‌خوانی نداشته باشد، تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته توقعی برای فعالان قرآنی در این زمینه ایجاد شده و اگر این را مورد توجه قرار ندهیم ممکن است بازتاب پیدا کند. باید در این زمینه به یک حد وسط برسیم اما هنوز این حد وسط  به دست نیامده است، امیدوارم‌ در سال‌های آینده به وضعیت مطلوبی در این زمینه برسیم.‌

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در برخی ادوار جشنواره شاهد بی‌نظمی‌هایی در برنامه‌ریزی‌ها بوده‌ایم، بیان کرد: باید تلاش شود در طول برگزاری جشنواره ضعف‌ در برگزاری به روح ‌حاکم بر جشنواره آسیبی وارد نکند.

وی در ادامه بر لزوم بازتاب رسانه‌ای مطلوب این جشنواره اشاره و اظهار کرد:‌ بازتاب رسانه‌ای جشنواره در فضای غبارآلود فعلی بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین جشنواره دانشگاهی کشور از حیث شرکت کننده و ابعاد برگزاری باید نمایانگر و نشان دهنده فضای کلی دانشگاه‌های کشور باشد و در این زمینه به جشنواره‌ای جریان‌ساز تبدیل شود. 

کرمی با اشاره به اینکه از این ظرفیت‌ها نباید به سادگی‌ عبور کرد، بیان کرد: باید این فعالیت‌ها به جامعه نشان داده شود تا مردم گمان نکنند فضای دانشگاهی ما آن عده معدود که حرکات اشتباه انجام می‌دهند، هستند، جامعه باید اطلاع پیدا کند که زیست بوم ‌دانشگاه در فضای عمومی کشور یک زیست بوم با نشاط و شاداب و در مسیر آرمان‌ها هست. 

قرآن در رأس برنامه‌های فرهنگی وزارت علوم

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه احسان خامنوی‌خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم نیز به بیان برخی نکات در مورد برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان پرداخت و گفت: ما در مجموع وزارت علوم‌ در خصوص‌ قرآن به یک‌ همگرایی و ‌وحدت نظر رسیده‌ایم ‌که هرچه برای قرآن‌ هزینه کنیم سرمایه‌گذاری است نتایج آن آرام آرام در آینده محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قرآن در رأس برنامه‌های فرهنگی ‌وزارت علوم قرار دارد و این نکته بارها مورد تأکید معاون فرهنگی وزارت علوم قرار گرفته است، گفت: جشنواره قرآن و عترت دانشجویان متنوع‌‌ترین جشنواره قرآنی کشور است و برای هر سلیقه‌ای فضا را فراهم آورده است. با توجه به این موضوع انتظار می‌رود این جشنواره و آثار آن در فضای دانشگاه تداوم داشته باشد و شاهد انتشار آن در فضای آموزش عالی کشور باشیم.

خامنوی بیان کرد: ایده‌پردازی یک رشته جدید است اما ایده‌های بسیار زیادی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی از طریق این رشته ارائه می‌شود. باید تلاش کنیم این ایده‌ها به ثمر بنشیند. باید در جشنواره فضایی فراهم‌ شود که بتوانیم ‌از تولیدات خود جشنواره بهره‌مند شویم.

استفاده از ظرفیت ایکنا

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاکری، نماینده سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ستاد عالی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به بیان نکاتی پرداخت و گفت: مبتکر و پایه‌گذاری این جشنواره جهاد دانشگاهی بوده است. این جشنواره تا دوره بیست و چهارم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شد اما از آن دوره به بعد برگزاری آن بین دستگاه‌های دانشگاهی توزیع شد.

وی افزود: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در بحث رسانه‌ای نیز همواره در کنار دستگاه‌های دانشگاهی بوده است، در این دور نیز می‌تواند به انعکاس مسابقات بپردازد. با توجه به انتشار اخبار این رسانه به 22 زبان در سراسر دنیا، به نظر می‌رسد ایکنا ظرفیت خوبی برای انتشار اخبار مسابقات باشد. 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه، ایرانی، دبیر اجرایی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به بیان آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: اقدمات مربوط به میزبانی از جشنواره از اسفندماه ۴۰۱ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. 

وی در ادامه به حمایت‌های استاندار آذربایجان غربی از برگزاری جشنواره در این استان اشاره کرد و افزود: به صورت هفتگی و گاهی هم روزانه اقدامات دستگاه‌های استان در رابطه با جشنواره به استاندار گزارش داده می‌شود. ایشان رأساً و ‌شخصاً پیگیر هستند و حساسیت زیادی نسبت به این مسئله دارند به طوری همه دستگاه‌های استانی را برای همکاری با جشنواره بسیج کرده‌اند.

وی در ادامه به گوشه‌ای از اقداماتی که به دستور استاندار انجام شده است اشاره و اظهار کرد: دانشگاه ارومیه، اداره کل ارشاد، اداره کل اوقاف، شهرداری، صدا و سیمای مرکز استان و شهرستان مهاباد و ... از سوی استاندار ملزم به همکاری با جشنواره شده‌اند. برنامه‌ریزی شده است تا این جشنواره علاوه بر شبکه‌های استانی از شبکه‌های ملی نیز پوشش داده شود. همچنین برنامه‌ریزی شده است تا در روز برگزاری جشنواره یک پرواز بدون تأخیر نیز به مجموع پروازهای استان اضافه شود. 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست نمایندگان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه پیام نور، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و ... نیز به بیان نکات و پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداختند. 

در انتهای این جلسه از پوستر سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور رونمایی شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha