نگاه راهبردی به خروجی‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان
کد خبر: 4154215
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
سعید غیاثی‌ندوشن بیان کرد:

نگاه راهبردی به خروجی‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه به دنبال برگزاری صرف جشنواره ملی قرآن دانشجویان و بعد رها کردن خروجی‌های آن نیستیم، گفت: مهم‌ترین بخشی که به عنوان یک نگاه راهبری و کلان به آن توجه دارم این است که خروجی‌های این جشنواره باید مبنای کار فرهنگی قرار گیرد.

نگاه راهبردی به خروجی‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان

سعید غیاثی‌ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه ماهیت و خروجی نهایی دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم تراز برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است، گفت: معلم تراز معلمی است که در ساحت‌های مختلف سند تحول بنیادین در مورد ویژگی‌های آن صحبت شده و یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها که بسیار حیاتی و مهم است خواندن، درک و فهم و عمل به قرآن کریم است. 

وی افزود: با این تفاسیر پرداختن به مقوله قرآن، نماز و سیره ائمه اطهار(ع) جزء سیاست‌های راهبردی و کلان دانشگاه فرهنگیان است. با توجه به این سیاست، می‌طلبید که این دانشگاه میزبان رویداد کلانی همچون جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور قرار گیرد. 

غیاثی‌ندوشن با اشاره به اینکه تمام مجموعه دانشگاه فرهنگیان به گونه‌ای در این جشنواره سهیم بوده و مشارکت دارند، تصریح کرد: مشارکت دانشجویان در بخش‌های مختلف این جشنواره و رقابتی که در درون دانشگاه شکل گرفته همه حکایت از این دارد که این موضوع برای دانشگاه فرهنگیان از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی ما در زمینه جشنواره ملی قرآن دانشجویان تنها مربوط به قبل و حین برگزاری جشنواره نیست، اظهار کرد: ما به دنبال این نیستیم که این جشنواره را برگزار کنیم و بعد همه چیز تمام شده و رها شود، مهم‌ترین بخشی که بنده به عنوان یک نگاه راهبری و کلان به آن توجه دارم، این است که خروجی‌های این جشنواره باید مبنای کار فرهنگی قرار گیرد، یعنی قاری قرآنی که در این جشنواره رتبه گرفته‌، باید برنامه‌ریزی شود بعداً در محیط‌های دانشگاهی و دانشجویی شرکت کند و تلاوت داشته باشد. کسی که در تفسیر امتیازی کسب می‌کند، باید بتواند در تعامل با دانشجومعلمان این محتوا را منتقل کند. لذا این جشنواره با اختتامیه خاتمه پیدا نخواهد کرد. 

رئیس ستاد عالی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به نظامنامه جدید تربیتی دانشگاه فرهنگیان اشاره و اظهار کرد: مبتنی بر این نظامنامه روخوانی قرآن به عنوان یک پیشنیاز جدی برای دانشجومعلمان مطرح شده است. اتفاقی خوبی که در این راستا صورت گرفته است این است که حوزه فرهنگی و اجتماعی میزان تسلط دانشجومعلمان به روخوانی قرآن را تعیین سطح کرده است. این تعیین سطح به تنهایی یک نیم‌رخ ذهنی از وضعیت قرآنی دانشجومعلمان را در اختیار ما قرار خواهد داد. 

غیاثی‌ندوشن با اشاره به اینکه یکی از الزامات دانشجومعلمان در گواهی صلاحیت پایانی تسلط آنها به روخوانی قرآن است، بیان کرد: این موضوع به عنوان یک سیاست کلی در دانشگاه مطرح شده است. دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است که مسائل مربوط به قرآن، نماز و سیره ائمه باید جزء سیاست‌های راهبردی و کلان آن باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه فرهنگیان چه تمهیداتی برای اجرای جشنواره در نظر گرفته است، گفت: جا دارد از مجموعه دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی که میزبان این رویداد است، قدردانی کنم، علاوه بر آن از دستگاه‌هایی که همیار دانشگاه فرهنگیان در برگزاری این رویداد هستند و به ویژه از استاندار محترم آذربایجان غربی که انصافاً خیلی جدی پای این کار بوده، قدردانی می‌کنم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: دانشگاه فرهنگیان در راستای برگزاری با شکوه این جشنواره ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌های اجرایی خیلی خوبی انجام داده است، به لحاظ مسائل پشتیبانی و تأمین فضای مناسب نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را به خوبی انجام داده است. کارگروه اطلاع‌رسانی خوبی تشکیل شده و بحث فضاسازی در استان آذربایجان غربی نیز برای این رویداد به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است تا در ایام برگزاری این جشنواره آذربایجان غربی یکصدا قرآنی باشد.

رئیس ستاد عالی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به برگزاری جلسه این ستاد با حضور وزیر آموزش و پرورش در نوزدهم تیرماه اشاره و اظهار کرد: در این جلسه استاندار آذربایجان غربی و سایر اعضای ستاد حضور داشتند و طی آن آخرین اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها را مرور کردیم. دانشگاه فرهنگیان به صورت روزانه و هفتگی جلسات کارویژه مربوط به جشنواره را مستمر برگزار می‌کند تا این رویداد بسیار مهم را به نحو احسن بتوانیم اجرا کنیم.

غیاثی‌ندوشن در مورد اثرگذاری جشنواره بر دانشجویان اظهار کرد:‌ حتی اگر فیزیک و ظاهر قرآن در کنار فرد باشد و فرد با کلام وحی مأنوس باشد، آثار معنوی زیادی دارد. حال اگر این مؤانست با تدبر، تسلط بر معانی، تفسیر و ... همراه باشد، بسیار اثرگذار خواهد بود و جشنواره نیز به دنبال همین اثرگذاری است. 

وی با تأکید بر اینکه دانشجومعلمان ما امروز دنبال معنا و دنبال شناخت و جهت‌دهی به زندگی خودشان هستند، گفت: یافتن این معنا از قِبَل قرآن به دست می‌آید، چقدر خوب خواهد بود، اگر ما کاری کنیم و فرصت و فضایی را فراهم کنیم که دانشجومعلم از طریق قرآن در مسیر رسیدن به این معنا قرار گیرد. امروز جامعه و نظام اجتماعی ما در معرض تلاطم و تهاجمات مختلف فرهنگی است. قرآن یکی از مهم‌ترین سازوکارهایی است که می‌توانیم با استفاده از آن با این تهاجم مبارزه کنیم. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha