اجرای جشنواره‌های قرآنی دانشجویی و دانش‌آموزی در کشور
کد خبر: 4161706
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

اجرای جشنواره‌های قرآنی دانشجویی و دانش‌آموزی در کشور

آغاز ثبت‌نام مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، اجرای جشنواره ملی قرآن دانشجویان به میزبانی ارومیه، مسابقات فینال دانش‌آموزان به میزبانی مشهد مقدس، اعلام اسامی کاروان نور اربعین، اجرای بخش آزمون شفاهی پویش ملی آلاءالرحمن، اعلام نتایج مقدماتی جشنواره قرآنی مشکات ازجمله مهمترین رویدادهای خبری این هفته بودند.

سومین هفته مردادماه ۱۴۰۲ مقارن با روز خبرنگار و تشکیل جهاددانشگاهی بود، در کنار این رویدادها شاهد اخباری پیرامون سفر اربعین حسینی و اقدامات جامعه قرآنی در این عرصه بودیم. همچنین طی این هفته رویدادها، جشنواره‌ها و مسابقاتی برگزار شد که برخی از آنها شامل آغاز ثبت‌نام مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، برگزاری مسابقات قرآنی سوره فجر، فراخوان سازمان دارالقرآن برای شناسایی میهمانان برنامه محفل ۲، برگزاری جشنواره قرآنی در بخش دانشجویی، معرفی برگزیدگان دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان، اعلام اسامی کاروان نور اربعین، فعال شدن لینک مشارکت در فعالیت‌های قرآنی اربعین، خبر آغاز جمع‌آوری قرآن‌های فرسوده، انتشار خبر شکل‌گیری ارتباط دوسویه سازمان تبلیغات اسلامی و حافظان قرآن، اجرای بخش حفظ پویش آلاءالرحمن و اعلام نتایج مقدماتی جشنواره قرآنی مشکات ازجمله مهمترین رویدادهای خبری این هفته بود. در ادامه نگاهی به مهمترین رویداد‌های قرآنی این هفته داشته‌ایم؛

ثبت‌نام مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد 

ثبت‌نام هفدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ویژه بانوان و آقایان دو گروه سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال از ساعت ۸ صبح، شنبه، ۱۴ مرداد از طریق سامانه www.dqimamali.com آغاز شد و تا جمعه، ۱۰ شهریور، ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت.

این مسابقات در گروه سنی زیر ۱۸ سال در پنج رشته شامل قرائت تحقیق و ترتیل و آشنایی با ترجمه قرآن با محوریت سوره‌های مبارکه لقمان، حجرات و جمعه، حفظ ۱۰ جزء اول قرآن کریم (جزء ۱ تا پایان جزء ۱۰) و آشنایی با ترجمه سوره مبارکه آل‌عمران از ابتدای سوره تا پایان آیه ۹۲، حفظ ۲۰ جزء اول قرآن (جزء ۱ تا پایان جزء ۲۰) و آشنایی با ترجمه سوره‌های مبارکه انبیا و حج و حفظ کل برگزار می‌شود.

رقابت‌های بخش آوایی مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی

مرحله نهایی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور طی این هفته در مشهد مقدس برگزار شد. مسابقات در مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری با رقابت قریب به دو هزار و ۶۰۰ نفر در دو بخش آوایی و پژوهشی انجام شد. در فینال بخش آوایی در رشته‌های قرائت، حفظ قرآن، اذان و مداحی(ویژه پسران)، دعاخوانی(ویژه دختران)، همخوانی و مدیحه‌سرایی با راهیابی قریب به ۵۰۰ دانش‌آموز این رقابت‌ها به پایان رسید.

تجمع اعتراضی اصناف و بازاریان تهران در محکومیت هتک حرمت قرآن

تجمع اعتراضی اصناف و بازاریان توسط سازمان بسیج اصناف کشور و اتاق اصناف ایران، روز ۱۷ مرداد در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در بازار بزرگ تهران با حضور غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور برگزار شد.

در این اجتماع اصناف و بازاریان که در مسجد امام خمینی (ره) بازار بزرگ تهران و با حضور کسبه و بازاریان برگزار شد، یکی از قاریان ممتاز کشورمان آیاتی از قرآن مجید را تلاوت کرد و سپس حاضران در مراسم با سردادن شعار‌هایی این اقدام را که با اجازه دولت‌های سوئد و دانمارک روی داده محکوم کردند.

ثبت‌نام مدرسان انس با قرآن در طرح هیئت علمی وابسته دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی با عنایت به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بکارگیری اساتید مومن، انقلابی و نخبه در دانشگاه‌ها و براساس اهداف عالیه مندرج در سند تحول و تعالی، راه‌ کنش اصلاح و کارآمدسازی نظام جذب، ارزیابی و جبران خدمات اعضای هیئت علمی با بهره‌گیری از ظرفیت الگوی شبکه‌ای دانشگاه، در نظر دارد تا در کنار اعضای هیئت علمی تمام‌وقت و پیوسته، اقدام به جلب همکاری فرهیختگان علمی کشور در چارچوب اعضای هیئت علمی وابسته کند.

بر همین اساس استادان حق‌التدریس درس انس با قرآن کریم، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی sajed.iau.ir نسبت به ثبت‌نام و تکمیل مدارک خود در طرح هیئت علمی وابسته اقدام کنند.

سلسله‌جلسات آموزشی «لذت وحی» برگزار می‌شود

سلسله جلسات آموزشی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم باعنوان «لذت وحی» با تدریس حسین باقریان، حافظ کل قرآن و مولف کتاب مصباح‌الحفاظ به همت کانون فرهنگی و هنری راه عمار اسلامشهر برگزار می‌شود.

سرفصل‌های این دوره شامل مفاهیم عمومی، مفاهیم تخصصی، برداشت دقیق از آیات قرآن، هرمنوتیک و مفردات قرآن و بررسی وجوه، نظایر و استعارات قرآنی است.این جلسات به صورت هفتگی و چهار جلسه در هر ماه و به شکل حضوری شنبه‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ در این مؤسسه برپا می‌شود.

تجلیل از هیئات حسینی با فعالیت‌های قرآنی شاخص

علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که رتبه نخست جشنواره بین‌المللی معلمان قرآن کریم جهان اسلام را در سال ۱۴۰۱ کسب کرده است در یادداشتی به نقش نهادهای قرآنی در توسعه ترویج فعالیت‌های قرآنی در ماه‌های محرم و صفر پرداخت.

رقابت نزدیک به ۴۰۰ متسابق در مرحله سراسری مسابقات قرآن نزاجا 

مرحله سراسری بیست و سومین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت ۳ روز در مشهد مقدس برگزار شد.بنابر گفته محمدرضا کشتگر، جانشین مرکز قرآن، عترت و نماز نزاجا این دوره از مسابقات با راهیابی حدود ۴۰۰ نفر از برگزیدگان مناطق هفت‌گانه تهران، مراغه، سنندج، اصفهان، دزفول، بیرجند و مشهد در شش مقطع بانوان شاغل، همسران، فرزندان دختر زیر ۱۵ سال، فرزندان دختر بالای ۱۵ سال، فرزندان پسر زیر ۱۵ سال و فرزندان پسر بالای ۱۵ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ جزء و حفظ کل، اذان(ویژه پسران) مفاهیم برگزار شد.

مسابقات قرآنی سوره مبارکه فجر برگزار می‌شود

سومین دوره مسابقات قرآنی سوره مبارکه فجر در ماه محرم الحرام و همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به صورت مجازی از سوی مرکز قران آستان حرم عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.

این مسابقات در رشته‌های تحقیق و ترتیل سوره فجر و همچنین اذان و تکبیر برگزار می‌شود. مهلت شرکت در مسابقه و ارسال آثار تا پایان ماه صفر مصادف با ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ اعلام شده است.

ماجرای کشیشی که مشتاقانه در محفل قرآنی حاضر شد

روز ۱۴ مرداد، محفل انس با قرآن توسط شورای هماهنگی صنعت آب و برق ارومیه در سالن همایش‌های شرکت توزیع نیروی برق استان در ارومیه برگزار شد که یک میهمان ویژه داشت. این میهمان ویژه «ویلسون یونان، کشیش کلیسای سیر ارومیه» بود که حضورش در این محفل قرآنی اتفاقی نادر و عجیب بود.

فراخوان سازمان دارالقرآن برای شناسایی مهمانان برنامه محفل ۲

سازمان دارالقرآن الکریم برای شناسایی مهمانان برنامه محفل ۲، پرسشنامه‌ای تنظیم و از علاقه‌مندان دعوت کرده است تا جهت معرفی سوژه‌های مناسب برای شرکت در این برنامه وارد لینک https://formafzar.com/form/eikl۶ شوند و فرد یا افراد پیشنهادی خود را معرفی کنند.

شرکت ۱۸۰ هزار نفر در مسابقه پیامکی آلاءالرحمن

طرح ملی حفظ و مفاهیم سوره الرحمن با عنوان «آلاءالرحمن» در دو بخش مسابقه پیامکی و آزمون شفاهی حفظ، طی تابستان ۱۴۰۲ از سوی خبرگزاری ایکنا وابسته به جهاددانشگاهی در حال برگزاری است. از اهداف این طرح انگیزه‌بخشی و سوق دادن مخاطبان از مسیر حفظ سوره الرحمن به حفظ کل قرآن کریم است، همچنین بر آن است تا نگاه مخاطبان را به مضامین زیبا و اعجاب‌آور سوره الرحمن که به عروس قرآن شناخته می‌شود، جلب کند؛ سوره‌ای که متأسفانه آوای آن در ذهن بیشتر ایرانی‌ها صحنه فوت عزیزان و مراسم ترحیم را متبادر می‌کند در حالی که در دیگر کشورهای اسلامی در مراسم شادی و با نغمه‌ای شعف‌انگیز آیه «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» تلاوت می‌شود.

با پایان یافتن بخش مسابقه پیامکی آلاءالرحمن و در پیش بودن اجرای آزمون حفظ سوره الرحمن، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، جزئیاتی از اجرای این طرح ملی را تشریح کرد و گفت: سه نفر از اساتید مطرح در عرصه آموزش قرآن، سرکار خانم سمیه حاجعلی و آقایان محمدمهدی بحرالعلوم و کریم دولتی در ارائه محتوای آموزش مفردات، حفظ و تدبر در مفاهیم سوره مبارکه الرحمن، با طرح آلاءالرحمن همکاری داشتند. نتیجه این همکاری ضبط ۴۸ قطعه آموزشی شد که در قالب ۲۴ بسته طی ۴ تا ۲۷ تیرماه، هر روز شاهد انتشار آن بودیم.

اجرای جشنواره‌های قرآنی دانشجویی و دانش‌آموزی در کشور

گسترش ابعاد حفظ موضوعی قرآن در دارالقرآن تبلیغات اسلامی 

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم که به تازگی این مسئولیت را پذیرفته است، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت‌های شاخص دبیرخانه ملی حفظ قرآن و جایگاه این دبیرخانه در ارتقای سطح حافظان کشور و همچنین عملکرد نهادها و دستگا‌‌ه‌های متولی این عرصه گفت: براساس طرحی که در دبیرخانه ستاد راهبری حفظ در مورد ساختار‌های دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه حفظ قرآن کریم بررسی شد، به این نتیجه رسیدیم که هیچ ساختار مصوبی در دستگاه‌های کشور در موضوع حفظ قرآن نداریم و یا اگر هم وجود دارد، بسیار محدود است؛ لذا سازمان دارالقرآن با ایجاد و تقویت دبیرخانه ملی حفظ قرآن نشان داد که در این موضوع نگاه ویژه‌تری دارد و به شکل جامع‌تری در مورد آن کار خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه حفظ قرآن، بحث آزمون‌های تخصصی و عمومی را داریم. آزمون تخصصی از سال ۸۵ دائر و آزمون‌های عمومی از سال ۱۴۰۰ به این فرایند اضافه شد و بحث حفظ موضوعی هم با یک رویکرد جدید در دبیرخانه حفظ قرآن کریم ارائه می‌شود. توجه به این موضوعات جای امیدواری دارد و نشان می‌دهد که موضوع حفظ در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی با جدیدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. 

سلسله‌جلسات «در محضر سوره ناس» برگزار می‌شود

سلسله‌جلسات «در محضر سوره مبارکه ناس» ۱۸ و ۲۵ مرداد و اول شهریورماه سال جاری با تدریس علایی از سوی معاونت فرهنگی تربیت دبیر دانشگاه شهید رجایی برگزار می‌شود.مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در برگزاری این سلسله‌جلسات که با عنوان «مرد عمل باش» برپا خواهد شد، با معاونت فرهنگی تربیت دبیر شهید رجایی همکاری دارد.

ضرورت احصای واژگان عفاف و حجاب از قرآن و آثار آن بر حکمرانی قرآنی

اولین نشست از سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی قرآن و حکمرانی با موضوع فرایند مدیریت مسئله حیا و عفاف با ارائه احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن دانشگاه تهران و با دبیری، حجت‌الاسلام مسعود رائیجی، دستیار در امور حکمرانی قرآنی سازمان دارالقرآن یکشنبه، ۱۵ مردادماه، به همت سازمان دارالقرآن الکریم و با همکاری خبرگزاری ایکنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی اجتماعی هیئت دولت در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن دانشگاه تهران طی این نشست به سخنرانی پرداخت.

جشنواره قرآنی در بخش دانشجویی

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح روز ۱۶ مردادماه در سالن وحدت شهر ارومیه و با حضور مسئولان بخش دانشگاهی استانی و کشوری برگزار شد و 19 مردادماه به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با حضور رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، سعید غیاثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان و معاونین فرهنگی دستگاه‌های دانشگاهی و نمایندگان ارومیه در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی در تالار وحدت شهر ارومیه برگزار شد.

نام‌نویسی ۷۰۰ هزار نفر در جشنواره قرآنی بسیج

مهلت ثبت نام برای حضور در سی‌امین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج کشور پس از دو دور تمدید روز ۱۵ مردادماه با ثبت نام بیش از ۷۰۰ هزار نفر پایان یافت.

ثبت نام برای حضور در این مسابقات از روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و پس از یک دور تمدید تا دهم مردادماه ادامه داشت، در نهایت نیز در دومین دور این مهلت تا روز ۱۵ مردادماه تمدید شد.

بر اساس آمار نهایی اعلام شده تعداد ثبت نام کننده‌ها در این دوره به ۷۳۱ هزار و ۸۶۹ نفر رسیده است و به نظر می‌رسد با یک رکورد در این زمینه مواجه هستیم.

برگزیدگان دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان در تیر ۱۴۰۲ معرفی شدند

برگزاری دوره‌های آموزش و ارتقا از جمله اقدامات شورای عالی قرآن در حوزه آموزش‌های تخصصی است که سال‌هاست ویژه قاریان و دعاخوانان ممتاز برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر، بهره‌گیری از فضای مجازی، امکان استفاده از این دوره‌ها را برای تعداد بیشتری از ممتازین عرصه قرائت و دعا در استان‌های مختلف فراهم کرده است. ضمناً ورود و پشتیبانی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، موجب توسعه کمی و کیفی این دوره‌ها شده است.

در این دوره، سعید رحمانی، سیدعباس انجام، رضا محمدپور، نصرت‌الله حسینی، مسعود نوری، سعید بیژنی، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری، علی‌اکبر کاظمی و رضا روانبخش به عنوان مدرس و کارشناس حضور دارند.

در سومین جلسه این دوره که در روز‌های گذشته برگزار شد، داوود کریمی از تهران، مصطفی قاسمی از مازندران، احسان بیات از همدان، یوسف قنبری از زنجان، یوسف جعفرزاده از هرمزگان، مهدی سیاحی از خوزستان، علی ولایتی و سیدابوالفضل رضوی از خراسان رضوی، حامد نادی از اصفهان، محسن شجاع‌الدینی از کرمان و عرفان حسن‌زاده از آذربایجان شرقی به عنوان قاریان برگزیده و سیدمصطفی موسوی از بوشهر و ابراهیم احمدی از مرکزی به عنوان دعاخوانان برگزیده در تیر‌ماه ۱۴۰۲ تعیین شدند.

اسامی کاروان نور اربعین ۱۴۰۲ اعلام شد

اسامی کاروان نور اعزامی به اربعین ۱۴۰۲ جهت اجرای برنامه‌های قرآنی در مسیر پیاده‌روی زوار اربعین از سوی کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین اعلام شد.

بنابر گفته سیدمحمد موجانی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد اربعین «اعضای کاروان نور متشکل از ۴۰ نفر در بخش آقایان و بانوان هستند که از میان ۲۵۰ داوطلب و متقاضی ثبت‌نام شده، حائز شرایط شدند و برای حضور در این کاروان، انتخاب شده‌اند. این افراد طی بازه زمانی ۱ تا ۱۳ محرم اقدام به ثبت‌نام کرده بودند که با توجه به سوابق، تجربیات، کیفیت تلاوت در دوره‌های اخیر و سطح امروز تلاوتشان و پراکندگی جغرافیایی انتخاب شدند».

دوره سطح یک تدبر در قرآن برگزار می‌شود

دوره سطح یک تدبر در قرآن کریم جهت توانمندسازی جوانان دغدغه‌مند در عرصه جهاد تببین ویژه دانشجویان و طلاب حافظ قرآن کریم و علاقه‌مندان این عرصه به همت سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود.

این دوره مبتنی بر جلد ششم کتاب تدبر در قرآن حجت‌الاسلام علی صبوحی، رئيس مؤسسه تدبر در قرآن از ۲۵ مرداد الی ۳۰ شهریور‌ماه برپا می‌شود.

زمان برگزاری این دوره روز‌های چهارشنبه از ساعت ۱۴:۳۰ الی اذان مغرب و روز‌های پنجشنبه از ساعت ۷:۳۰ الی اذان ظهر است. مکان برگزاری این دوره سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شده است.

شاخصه‌های خبررسانی مفید از منظر قرآن

مراسم تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز، ۱۶ مرداد با حضور امیرسرتیپ حاتمی، مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیرسرتیپ تقی‌خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش و حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس عقیدتی ـ سیاسی ارتش در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا برگزار شد.

لینک مشارکت در فعالیت‌های قرآنی اربعین فعال شد

قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم به مناسبت اربعین حسینی(ع) لینک مشارکت در فعالیت‌های قرآنی اربعین را فعال کرد.این مشارکت ویژه فعالان قرآنی و علاقه‌مندان متخصص قرآنی به این حوزه است که می‌توانند هم در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) و هم به صورت خودجوش از قابلیت‌های قرانی خود دیگران را هم بهره‌مند کنند.

لزوم مشارکت خیرین برای تأمین اعتبار اجرای طرح ملی حفظ قرآن

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم کشور از پیشنهاد برنامه‌های ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کشور به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و متعاقباً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ۴۴ عنوان برنامه اصلی و کلان حوزه حفظ قرآن کریم جهت تأمین اعتبار از محل اعتبارات مربوط به منشور توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد شده که هر کدام از آنها می‌تواند تحولی در توسعه ابعاد مختلف برنامه‌های حفظ قرآن کریم ایجاد کند.

حمید مجیدی‌مهر یکی از دلایل عدم توفیق بیشتر در زمینه حفظ قرآن در کشور را نبود اعتبار برای اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده دانست و گفت: بخشی از برنامه‌های پیشنهاد شده از جمله اولویت‌های برنامه‌ای سال‌های قبل است که به دلیل عدم تأمین اعتبار لازم به امسال موکول شده که امیدواریم امسال با اختصاص اعتبار کافی از سوی مبادی ذی‌ربط بتوانیم جهشی در اجرای برنامه‌ها ایجاد کنیم.

تنظیم سند بالادستی محتوای قرآنی برای کودکان توسط سازمان دارالقرآن

حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در دیدار با مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در رابطه با فعالیت‌های قرآنی برای مخاطب کودک به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

موکب قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین احداث می‌شود

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر قرارگاه مردمی قرآنی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مردمی قرآنی اربعین برای اولین‌بار در اربعین امسال گفت: در سال‌های گذشته فعالان قرآنی و عاشقان و شیفتگان ساحت مقدس قرآن و اهل بیت(ع) باتوجه به اهداف قرآنی قیام عاشورا و ماهیت قرآنی این رویداد عظیم و همچنین توصیه نبی مکرم اسلام و اهل بیت(ع) مبنی بر معیت و همراهی قرآن و عترت در کنار هم، از فرصت پیاده‌روی اربعین برای احیای معارف قرآنی و انجام فعالیت‌های قرآنی کم و بیش استفاده کرده‌اند.

وی افزود: در این میان باتوجه به اتفاقاتی که اخیرا رخ داد و هتک حرمتی که به ساحت مقدس قرآن کریم صورت گرفت، خادمان قرآن وظیفه خود می‌دانند که در ابعین امسال به صورت ویژه‌تری خدمت به ساحت مقدس قرآن کریم داشته باشند؛ لذا با توجه اهتمام فعالان مردمی رویداد اربعین در حوزه قرآن امسال قرارگاه مردمی قرآنی اربعین شکل گرفت و بر اساس آن بزرگ‌ترین موکب قرآنی مسیر پیاده‌روی اربعین را راه‌اندازی خواهند کرد.

آغاز جمع‌آوری قرآن‌های فرسوده با اجرای طرح نورباران

نشست صمیمی حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن با اصحاب رسانه و تجلیل از مقام خبرنگاران عصر روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد برگزار شد که وی طی این نشست در خصوص قرآن‌های فرسوده گفت: در این حوزه نیاز به کمک و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها داریم. از سه ماه پیش طرح نورباران را با محوریت یکی از موقوفات قرآنی کشور دنبال کرده‌ایم که بر اساس آن قرآن‌های فرسوده در کشور جمع‌آوری خواهند شد و قرآن‌هایی که قابل مرمت هستند مرمت و آن‌هایی که قابلیت مرمت ندارد، در فضای کاملاً دقیق بازیابی شوند تا بتوانیم مجدد برای چاپ قرآن استفاده کنیم. برای این طرح فرایند جمع‌سپاری از مساجد هم صورت گرفته است.

برگزاری مسابقات قرآن داخلی صنایع و ادارات ودجا

مدیر دارالقرآن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان ادارات و صنایع ودجا و خانواده‌های آنها در گروه‌های سنی همسران و دختران و پسران زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسابقات فوق به منظور شناسایی بهتر افراد توانمند در عرصه حفظ قرآن و جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، جذب و ایجاد زمینه‌های انگیزشی برگزار می‌شود، ادامه داد: این مسابقات در رشته‌های حفظ نیم جزء، یک و سه جزء، حفظ موضوعی قرآن، حفظ ۴۰ حدیث، مفاهیم، شرح و تفسیر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و احکام نماز برگزار می‌شود.

ارتباط دوسویه سازمان تبلیغات اسلامی و حافظان قرآن شکل می‌گیرد

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: دبیرخانه ملی حفظ قرآن که آزمون‌های حفظ تخصصی، عمومی و بحث حفظ موضوعی در کشور را در برنامه کاری خودش دارد، تاکنون به تعداد قابل توجهی از حافظان قرآن مدارک تخصصی و عمومی را اعطا کرده است؛ لذا برای تعامل دوطرفه بین سازمان تبلیغات اسلامی و حافظان شناخته شده در آزمون‌های مذکور بایستی برنامه‌هایی تدوین و تعریف شود که چه نوع خدماتی می‌توان به حافظان قرآن ارائه کرد یا حافظان قرآن چه نوع برنامه‌ها و خدماتی را می‌توانند به طرح و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور به‌خصوص سازمان تبلیغات اسلامی ارائه دهند.

وی ادامه داد: برای تعریف ارتباط دوسویه و همچنین تعریف کردن نحوه مشارکت‌های حافظان قرآن کریم در مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور قرار است با فعال‌ترین حافظان و مدیران حفظ قرآن کشور جلسات و نشست‌هایی برگزار شود که اولین نشست آن شنبه ۲۱ مردادماه در سازمان دارالقرآن کریم برگزار خواهد شد.

آغاز توسعه فرهنگ قرآنی در آموزش عالی کشور

سعید غیاثی‌ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در سخنانی به ارائه گزارشی از سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداخت.

وی گفت: سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پس از تصویب در مجمع مشورتی فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر عهده دانشگاه فرهنگیان گذاشته شد، دانشگاهی که از بدو تاسیس تا کنون بارها مورد عنایت و حمایت ویژه مقام معظم رهبری بوده است. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اختتامیه جشنواره قرآنی دانشجویان آغاز راه تحول در توسعه فرهنگ قرآن کریم در سطح دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور خواهد بود، گفت: دانشگاه فرهنگیان با راه‌اندازی ۶۴ دارالقرآن، اجرای طرح حفظ قرآن و برنامه‌ریزی برای ورود دانشجویان به دانشگاه بدون کنکور این راه را آغاز کرده است.

نتایج مقدماتی جشنواره قرآنی مشکات اعلام شد

نتایج مرحله مقدماتی رشته‌های حفظ، ترتیل و قرائت تقلیدی پنجمین دوره مسابقات مردمی قرآن مشکات که با شعار «تجلیل از قهرمانان قرآنی» برگزار شد در بخش آقایان و خانم‌ها اعلام شد و هم اکنون شرکت‌کنندگان می‌توانند با وارد کردن نام کاربری و شماره همراه در قسمت نتیجه آزمون (ستاره ۵) از نتیاج با خبر شوند.

دبیرخانه این جشنواره اعلام کرده است در این مرحله باتوجه به اینکه داوری به صورت آفلاین(برون خط) برگزار شده و داوران بعضی از فیلم‌ها را چندین مرتبه و با دقت و وقت کافی مشاهده کرده‌اند لذا در این مرحله هیچ اعتراضی پذیرفته نخواهد شد.

بهمن‌ماه؛ برگزاری کنگره ملی شهدای پایتخت

پانزدهمین دیدار با خانواده شهدای قرآنی در سال ۱۴۰۲ که چهارشنبه ۱۸ مرداد برگزار شد، اختصاص به دیدار با سیدحسین امامیان؛ برادر شهیدان سیدمحسن و سیدمحمدجواد امامیان داشت.

این دیدار که با حضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی، نمایندگان جامعه حافظان و قاریان قرآن به همراه رحیم قربانی؛ رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بود، در مرکز نیکوکاری «حس خوب» وابسته به کمیته امداد امام خمینی(ره) که سیدحسین امامیان، مدیریت آن را به عهده داشت، صورت گرفت.

دوره ملی تربیت مربی تدبر در قرآن کریم برگزار می‌شود

اولین دوره تربیت مربی تدبر در قرآن در دو مرحله مجازی و حضوری به همراه آزمون‌های ورودی و پایانی به همت سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.

دوره تربیت مربی تدبر در قرآن ویژه طلابی است که پایه ۳ حوزه علمیه را به اتمام رسانده‌اند و یا مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته‌های دانشگاهی مرتبط همچون علوم قرآن و حدیث، تفسیر، معارف اسلامی و... را گذرانده‌اند.

پیشینه فعالیت‌های علمی و فرهنگی موثر در حوزه تدبر در قرآن کریم همچون فعالیت موثر در مؤسسات تدبری، قبولی در دوره‌های ترجمه و مفاهیم قرآن و... از دیگر شرایط حضور در این دوره است.

انتهای پیام
captcha