پرورش نسل برجسته‌ قاریان ایرانی با منظومه‌ای از برنامه‌های تخصصی
کد خبر: 4175418
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
میرزاجانی بیان کرد:

پرورش نسل برجسته‌ قاریان ایرانی با منظومه‌ای از برنامه‌های تخصصی

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن با بیان اینکه برنامه‌های تخصصی مربوط به قاریان را به صورت هم‌افزا و منظومه‌ای طراحی کرده‌ایم تا کاروان قرائت کشور، ضمن ارتقای کمی و کیفی، با شتاب صعودی بیشتری حرکت کند، درباره دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان(سطح ب) برای ظهور نسل برجسته‌ای از قاریان ایرانی در جهان اسلام توضیحات بیشتری داد.

محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص دوره جدید جلسات ارتقا و جلسات تخصصی قرائت قرآن و همچنین ویژگی‌های این جلسات گفت: ابتدا از اهتمام ایکنا که به نحو مطلوبی اخبار و تلاوت‌های جلسات ارتقا و دوره‌های آموزش عالی را منعکس می‌کند، تشکر می‌کنم. همان‌طور که علاقه‌مندان قرآنی مطلع هستند، برگزاری دوره‌ها و جلساتی با عنوان آموزش و ارتقا از سوی شورای عالی قرآن، سابقه‌ای به موازات آغازین سال‌های تأسیس شورا دارد، یعنی از دهه هفتاد تاکنون.

وی ضمن ارزیابی از وضعیت برگزاری این جلسات در گذشته افزود: در طول این سه دهه، غالب قاریان ممتاز و صاحب‌نام کشورمان به نوعی از این دوره‌ها و جلسات بهره‌مند شده‌اند. اما آن‌چه از ابتدای امسال به اجرا درآمده، یک اتفاق ویژه و یک تدارک گسترده است.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن تصریح کرد: شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، برنامه جامعی را اواخر سال گذشته طراحی و از اوایل امسال اجرا کرد که در گام اول تا پایان سال ادامه خواهد داشت. برهمین اساس در حال حاضر، ٢٢٠ نفر از قاریان و دعاخوانان ممتاز کشور، در جلسات ارتقا که به صورت مجازی برگزار می‌شود، عضویت دارند.

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم گفت: در ماه‌های گذشته، دوره ویژه‌ای را هم برای جمع محدودی از قاریان ممتاز جوان که از آن به تیم ملی قاریان سطح ب یاد می‌کنیم، تدارک دیدیم که در نوع خود منحصر به فرد است. این دوره یک سرمایه‌گذاری جدی است و ان‌شاءالله پر بازده خواهد بود که می‌تواند ضامن ظهور نسل برجسته‌ای از قاریان در سال‌های آینده باشد که در قله تلاوت جهان اسلام قرار گیرند.

میرزاجانی افزود: در اقدامی دیگر، اخیرا جلسات تخصصی قرائت را با حضور چهره‌های نخبه و بین‌المللی کشور راه‌اندازی کردیم که آن هم می‌تواند کارکرد بسیار مؤثری داشته باشد. در اولین جلسه، هم‌اندیشی و تبادل نظر خوبی انجام شد و دغدغه‌های مهمی توسط حاضران مطرح شد که حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار کرد: در کنار این برنامه‌ها که با محور قرائت پیش می‌رود، جلسات ماهانه تلاوت و استماع قرآن نیز در جریان است. در اواخر فصل پاییز هم هجدهمین نشست تخصصی سالانه استادان، قاریان و حافظان را با موضوع «تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطب» در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه طرح ارزیابی قاریان و مدرسان، طرح آموزشی-تربیتی اسوه، تولیدات در حوزه قرائت و نغمه‌های قرآنی، راهبری جریان قرائت در رسانه ملی و فعالیت‌های علمی پژوهشی، از فعالیت‌های دیگر عرصه تخصصی قرائت است، گفت: تفصیل همگی این برنامه‌ها مجال موسعی را می‌طلبد؛ لذا برنامه‌های تخصصی مربوط به قاریان محترم را به صورت هم‌افزا و منظومه‌ای طراحی کرده‌ایم تا کاروان قرائت کشور، ضمن ارتقای کمی و کیفی، با شتاب صعودی بیشتری حرکت کند.

میرزاجانی بیان کرد: در غالب این برنامه‌ها، تلاش‌مان این است که در کنار مسائل فنی تلاوت، به طرح مباحث معرفتی و سایر مسائل مورد نیاز جامعه قاریان هم توجه کنیم تا این اقدامات، تک‌بعدی نباشد.

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن تصریح کرد: مخاطب برنامه‌هایی که به آن اشاره شد، مخاطب تخصصی است نه عمومی؛ اگرچه در نهایت، عموم مردم با شنیدن تلاوت‌های فاخر و تأثیرگذار در محافل و از طریق رسانه‌ها، از نتیجه و ثمره این فرایند تخصصی بهره‌مند می‌شوند.

وی درباره اینکه آیا امکان حضور برای قاریانی که تمایل به شرکت در جلسات ارتقا و تلاوت را دارند، فراهم شده است؟ اظهار کرد: قاریان خوش‌خوانی که به هر دلیل نتوانستند موفق به ثبت‌نام در این جلسات و دوره‌ها شوند، می‌توانند درخواست‌شان را به حوزه آموزش شورای عالی قرآن منعکس کنند تا در صورت دارا بودن شرایط، مقدمات عضویت‌شان فراهم شود.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha