وبینار «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع موجود» برگزار شد
کد خبر: 4071297
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵

وبینار «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع موجود» برگزار شد

معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در حج، وبینار «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع موجود» را با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران از کشورهای مختلف برگزار کرد.

به گزارش ایکنا، وبینار «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع موجود»، عصر امروز، 25 تیرماه به همت معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در حج برگزار شد.

در این وبینار که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، دکتر مصطفی عباسی مقدم، استاد دانشگاه و مجری وبینار، گفت: مسئله فلسطین مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است که پیامدهای آن بر دیگر مسائل مربوط به جهان اسلام کاملاً آشکار است. هدف دشمنان اسلام که علیه مسئله فلسطین اقداماتی را انجام می‌دهند، تنها ملت فلسطین نیست؛ بلکه هویت اسلامی منطقه و امنیت و ثبات تمام کشورهای اسلامی هدف اصلی صهیونیست‌هایی است که مدعی تشکیل کشوری از نیل تا فرات هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استکبار جهانی برای پیشبرد اهداف خود در جهان اسلام از رژیم صهیونیستی بهره‌برداری می‌کند. وقتی که از مسئله فلسطین سخن می‌گوییم، باید تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی را در نظر داشته باشیم. ما اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا بین کشورهای عربی و اسلامی نفوذ کند و از شکاف‌ها و خلأهایی که گروه‌های تکفیری و تروریستی برای این رژیم به وجود آورده‌اند بهره‌برداری کند. ضمن اینکه این رژیم توانسته است به صورت نسبی به نتایجی هم رسیده و با برخی از رژیم‌های عربی روابط خود را عادی‌سازی کند.

عباسی مقدم در ادامه درخصوص راهکارهای مقابله با تلاش‌های صهیونیست‌ها تصریح کرد: وظیفه روشنفکران و نخبگان جهان اسلام، آگاه‌سازی ملت اسلام و به ویژه جوانان است تا اینکه از وضعیت موجود آگاهی کاملی داشته باشند. ما باید روی صبر و مقاومت متمرکز شویم. همچنان که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌.» و لازمه این صبر و پشتکار، دنبال کردن فعالیت مشترک و جمعی و حرکتی مستمر در مقابله با دشمنان است.

دروغی به نام ملت برگزیده

آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی نیز با تکیه بر اسناد موجود به خطاها و اشتباهات بنی‌اسرائیل و خشم خداوند نسبت به آن‌ها، تأکید کرد: آنچه که صهیونیست از خود به عنوان ملت برگزیده خداوند ارائه می‌کنند، به واسطه همین خطاها و اشتباهات و مورد غضب خداوند واقع شدن، غیرواقعی و دروغ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان مطالبی که در کتاب آسمانی انجیل درباره یهودیان و عملکرد ناصواب آن‌ها آمده است، افزود: صهیونیست‌هایی که هم اکنون سرزمین فلسطین را غصب کرده‌اند، همان رویه یهودیان دوران گذشته را دنبال می‌کنند و از همین رو ما وقتی که علیه اسرائیل شعار می‌دهیم، منظورمان سوابق زشت آن‌ها در اعصار مختلف و ظلم و ستمی است که علیه ملت فلسطین انجام می‌دهند و سرزمینی که از آن‌ها غصب کرده‌اند.

ضرورت وحدت شیعه و سنی

شیخ غازی یوسف حنینه، عالم اهل تسنن در شهر صیدای لبنان بر ضرورت وحدت بین مسلمانان تأکید و تصریح کرد: مظلومان و مستضعفان جهان اسلام نباید فراموش شوند. باید با ظلم و ستمی که نسبت به آن‌ها روا داشته می‌شود، مقابله کرد. ما امتی هستیم که باید یار و یاور اهل حق باشیم و با ظلم و باطل مقابله کنیم. باید با ظلم و ستم نسبت به مظلومان مخالفت و مقابله کنیم، حتی اگر این مظلومان کافر باشند.

وی بیان کرد: ملت فلسطین، ملت مظلوم و آواره‌ای هستند که هر روز در مقابله دیدگان جهانیان به قتل می‌رسند و جهانیان هم گویی که چشم و گوش خود را نسبت به آنچه که فلسطین و علیه ملت فلسطین رخ می‌دهد بسته‌اند و در مقابله از صهیونیست‌های ظالم حمایت و پشتیبانی می‌کنند. کسانی که سرزمین فلسطین را غصب و ملت آن را آواره کرده‌اند و باعث شده‌اند تا آن‌ها در مناطق مختلفی از جهان پناهنده شوند.

این روحانی اهل سنت در راستای راهکارهای مقابله با صهیونیست‌ها تصریح کرد: لازمه کمک به فلسطین و فلسطینیان این است که وحدت داشته باشیم و فراموش نکنیم که همه ما برادران دینی هستیم؛ همان‌گونه که در صدر اسلام و در زمان پیامبر (ص) هم شاهد بودیم، زیرا با وحدت است که مسلمانان می‌توانند بر دشمنان خود غلبه کنند. ما امروز به شدت نیازمند وحدت کلمه هستیم تا بتوانیم به ملت فلسطین کمک کنیم. هرچند که ملت فلسطین از حمایت محور مقاومتی که از جمهوری اسلامی ایران تا عراق، سوریه، لبنان و یمن امتداد دارد برخوردار شده است. آزادگان جهان همه در کنار ملت فلسطین هستند تا بتوانند خواسته‌های به حق خود را محقق کرده و کشور فلسطین را تشکیل دهند و تمام گروه‌های فلسطینی از هر دین و مذهبی که باشند، بتوانند در آن زندگی کنند.

ضرورت پایان دادن به اختلافات داخلی

اسماعیل رضوان از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان گفت: رژیم اشغالگر قدس که سرزمین ما را لگدمال کرده است، بچه‌های ما را می‌کشد، به اسیران، زنان، بچه‌ها و سالمندان ما تعدی می‌کند و عملکردی نژادپرستانه دارد، مورد حمایت آمریکا و استکبار جهانی است. متأسفانه برخی از رژیم‌های عربی هم با این رژیم همراهی می‌کنند.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی مسئله فلسطین گفت: ما امروز در شرایط بسیار حساسی به سر می‌بریم که آرمان را تهدید می‌کند. مهم‌ترین چالش ما اختلافی است که در بین فلسطینیان به وجود آمده است و همراهی و همکاری است که تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی دارد.

عضو مقاومت فلسطین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از مقاومت تأکید  و تصریح کرد: مطلوب این است که قدس مسئله اصلی امت اسلامی در نظر گرفته شود و فلسطین همانند گذشته مسئله اصلی امت اسلام تلقی شود. ما باید وحدت اسلامی خود را حفظ کنیم و گزینه مقاومت را با تمرکز و تأکید روی محور قدس دنبال کنیم زیرا با وحدت است که می‌توانیم با طرح‌هایی مقابله کنیم که آرمان فلسطین را هدف قرار داده است. آگاه‌سازی نسل جدید از دیگر کارهایی است که باید انجام دهیم تا آن‌ها نسبت پروژه‌های صهیونیستی مطلع باشند و مقاومت به آنچه که به عنوان هدف خود دنبال می‌کند، یعنی آزادی سرزمین فلسطین، برسد. اطمینان می‌دهم که ما در این مسیر تا آزادی کامل سرزمین فلسطین به حرکت خود ادامه خواهیم داد.

دیمه اسکندرانی، حقوقدان فلسطینی مقیم سوریه از دیگر شرکت‌کنندگان وبینار «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع موجود» بر نقش رهبران محور مقاومت و به طور مشخص رهبر معظم انقلاب و دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید و بیان کرد: با وجود این رهبری است که پیروزی فلسطین قطعی خواهد بود.

بررسی وظایف امت اسلامی و موانع موجود در مسئله فلسطین

اسراء البحیصی، فعال رسانه‌ای ساکن نوار غزه، از دیگر شرکت‌کنندگان در این وبینار بر سختی‌ها و مشکلاتی متمرکز شد که مردم تحت محاصره غزه با آن مواجه هستند و از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم شده‌اند.

اهداف و پیامدهای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

سهام محمد عزوز از تونس نیز در این وبینار با موضوع اهداف و پیامدهای عادی‌سازی روابط بین برخی رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی سخنان خود را ارائه کرد.

وی در خصوص اهداف عادی‌سازی روابط بیان کرد که اهداف کلی این امر خارج کردن اسرائیل از انزوا، بهره‌برداری رژیم صهیونیستی از منابع و ثروت‌های عربی، اجرایی کردن پروژه نفوذ و بهره‌برداری‌های اطلاعاتی و جاسوسی خواهد بود.

سهام عزوز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نقش دولت‌های ایالات‌متحده آمریکا و مشخصاً دولت دونالد ترامپ در اجرایی کردن پروژه عادی‌سازی روابط بین برخی رژیم‌های عرب و «اسرائیل» پرداخته و تأکید کرد که دولت ترامپ در عین حالی که به دنبال نزدیک کردن رژیم‌های عرب با «اسرائیل» بود، تلاش می‌کرد تا فلسطینیان را هم با موانع و مشکلات بیشتری مواجه کند و حتی کمک‌هایی که به صورت محدود به سازمان‌هایی مثل سازمان آنروا ارائه می‌شد را محدود و متوقف کرد.

وی بیان کرد که ایجاد شکاف و اختلاف بین کشورهای عربی و اسلامی از دیگر اهدافی بوده است که دولت آمریکا در خصوص موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل دنبال می‌کند.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه‌ای، برنده اصلی و در واقع تنها طرفی که از عادی‌سازی روابط سود می‌برد، اسرائیل است که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی و اطلاعاتی اهدافی را دنبال می‌کند.

سهم عزوز در بخش پایانی سخنان خود در خصوص راه‌های مقابله با این پروژه اظهار کرد که باید از فلسطین و مقاومت فلسطین حمایت شود و درعین‌حال روی موضوع آگاه‌سازی و بیداری ملت‌های عربی و اسلامی و به ویژه کشورهایی که رژیم‌های آن‌ها به دنبال عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها رفته‌اند، تمرکز ویژه‌ای شود.

انتهای پیام
captcha