توجه وزارت آموزش‌و‌پرورش به انس با قرآن و نماز در مدارس ضروری است
کد خبر: 4186611
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
امام جمعه برازجان:

توجه وزارت آموزش‌و‌پرورش به انس با قرآن و نماز در مدارس ضروری است

حجت‌الاسلام حسن مصلح به توجه وزارت آموزش و پرورش به اهمیت انس با قرآن و نماز پرداخت و گفت: ترویج و تبلیغ فرهنگ سه منشور نورانی قرآن، عترت و نماز و معرفی اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط مقدس است لذا از همه فعالان، مربیان و متولیان امر قرآن و عترت و نماز تشکر و قدردانی می‌شود.

امام جمعه برازجانبه گزارش ایکنا از بوشهر، خطبه‌های عبادی - سیاسی نماز آدینه، ۱۷ آذرماه، به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مصلح در مصلای شهر برازجان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن مصلح، امام جمعه برازجان، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته به اهمیت جایگاه فرهنگی و اجتماعی مساجد محلات اشاره کرد و گفت: مسجد مهم‌ترین مکان برای گردهمایی مسلمانان است که باید علاوه بر عبادات دسته‌جمعی، کارکردهای اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و تربیتی نیز داشته باشد.

وی انجام و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و اجتماعی در مساجد شهرها و روستاها را امری مهم دانست و افزود: مسجد در طول تاریخ اسلام محل اجتماع و بسیج مردمی برای وصول به همه اهداف توحیدی و نوع‌دوستی و مواسات مؤمنانه مورد نظر جامعه بوده و سابقه درخشانی در حل مشکلات و معضلات داشته است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان تصریح کرد: همین الگو بود که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأثیر خود را گذاشت و مساجد سنگرهای گسترده در سراسر کشور برای حضور مردم در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب و نظام اسلامی شد ولی متأسفانه پس از آن سال‌ها، مساجد مورد بی‌مِهری و کم‌توجهی مسئولان، نخبگان و مردم قرار گرفته و از رونق لازم برخوردار نیستند.

خطیب جمعه برازجان ادامه داد: اقشار مختلف به‌ویژه جوانان آن‌طور که شایسته جامعه اسلامی است با مسجد انس و الفت ندارند و یا حضورشان در مسجد کم‌رنگ و یا بی‌رنگ است و مسجد که باید کانون فعالیت فرهنگی - اجتماعی محله‌های شهر و روستا باشد، اکنون محدود و محصور به ساعات نماز آن‌هم اکثراً نماز مغرب و عشاء با مراجعین محدود و مشخص شده است؛ این در حالی است که هر ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیام به اجلاس نماز یا در جمع روحانیون و… بر اهمیت و جایگاه مسجد و نقش ویژه آن تأکید دارند.

حجت‌الاسلام مصلح با اشاره به بخشی از علل حضور کم‌رنگ نوجوانان و جوانان در فضای معنوی و معرفتی مساجد، افزود: چرا این وضع به وجود آمده؟ آیا غفلت و کوتاهی متولیان امر باعث عدم رونق مساجد شده؟ و یا اقدامات برنامه‌ریزی شده دشمن سبب آن بوده است؟، این خود محل بحث است؛ اما براساس یک نظرسنجی اجمالی از سطح کشور، دلسوزان جامعه اسلامی و فعالان عرصه تعلیم و تربیت بر این باورند که عمده عوامل از رونق افتادن مساجد عبارتند از  نبود برنامه فرهنگی - اجتماعی متنوع و متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه، چه در شادی‌ها و چه در عزاداری‌ها و مناسبت‌های مذهبی، نبود اهتمام لازم برای رونق بخشی و به روز کردن مساجد در مسئولان و مردم، نبود مشوّق برای اقشار به‌ویژه جوانان و نوجوانان، روند رو به رشد سرگرمی‌ها و جاذبه‌های کاذب مثل فضای مجازی، تلویزیون، ماهواره، مراکز بازی و…، باز بودن مراکز خرید، خدماتی، بازی و… در ساعات اقامه نماز، رفتارهای خارج از انتظار اعضای هیئت امنای مساجد با مردم و به ویژه با نوجوانان و جوانان، به روز نبودن اطلاعات دانشی ائمه جماعات، بسته بودن درب مساجد در اکثر اوقات شبانه روز، نبود امام جماعت موظف و دائم در مسجد، فراهم نبودن وضعیت امکانات سرمایشی و گرمایشی، سرویس‌های بهداشتی، وضوخانه و پارکینگ مناسب برای خودروی نماز گزاران، نپرداختن به مسائل و مشکلات مردم و بی تفاوت بودن نمازگزاران و گردانندگان مسجد به وضع و حال سایرین باعث این مشکلات شده است.

وی ایام فاطمیه را تسلیت گفت و بیان کرد: راوی خطبه (جناب عبدالله محض) که نحوه حرکت و ورود حضرت صدیقه طاهره(س) را به محل ایراد خطبه شرح می‌دهد، مبیّن فضیلت بسیار متعالی عفاف و بسیاری دیگر از آموزه‌های دینی است. به این علت ترویج فرهنگ فاطمی در جامعه ضروری است و باید نهادینه شود.

امام جمعه برازجان گفت: حضرت زهرای مرضیه(س) هنگام رفتن به مسجد برای ایراد خطبه، روسری بلند و لباس بلند یعنی «جلباب» بر تن کرد و در میان زن‌های مهاجر، انصار و اقوام در مسجد حضور یافت.

حجت‌الاسلام مصلح در ادامه به توجه وزارت آموزش و پرورش به اهمیت انس با قرآن و نماز پرداخت و ابراز کرد: ترویج و تبلیغ فرهنگ سه منشور نورانی قرآن، عترت و نماز و معرفی اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط مقدس است لذا از همه فعالان، مربیان و متولیان امر قرآن و عترت و نماز تشکر و قدردانی می‌شود.

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha