رقابت 7 گروه در روز اول مسابقات ملی مناظره دانشجویان در اصفهان
کد خبر: 4199683
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵

رقابت 7 گروه در روز اول مسابقات ملی مناظره دانشجویان در اصفهان

7 گروه چهار نفره در نخستین روز از مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در اصفهان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

روز اول مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، نخستین روز از مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با رقابت 7 گروه چهار نفره، امروز، 24 بهمن‌ماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان در تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این رقابت‌ها، دانشجویانی از دانشگاه‌های فرهنگیان (پردیس فاطمة‌الزهرای اصفهان و مرکز آموزش عالی امام خمینی کاشان)، علمی کاربردی، پیام نور، علوم پزشکی و آزاد اسلامی اصفهان شرکت کردند و حمید نساج، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، احمد پایداری، معاون فرهنگی و غلامرضا قجاوند، مدیر گروه نیازسنجی مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان داوری مناظرات را به عهده داشتند.

این رقابت جذاب دانشجویی با قرائت قرآن کریم، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سپس سخنرانی غلامرضا قجاوند، کار خود را آغاز کرد. وی گفت: جامعه ما به شدت در حوزه مهارت‌های نرم و مهارت‌های اجتماعی از جمله روش صحیح گفت‌وگو، نحوه صحیح تفکر انتقادی و فرهنگ انتقادپذیری با مشکل جدی مواجه است. بسیاری از مشکلاتی که در سطح جامعه به چشم می‌خورد، به‌دلیل فقر مهارتی در حوزه مهارت‌های نرم از جمله مهارت‌های شنیداری است.

قجاوند ادامه داد: مسابقات مناظره دانشجویان با این دیدگاه طراحی شده است که شما در مقام جامعه نخبگان بتوانید به جای اثرپذیری مطلق از جامعه، بر آن اثرگذار باشید و مهارت‌هایی را که به آنها اشاره شد، در خودتان پرورش و ارتقا دهید.

مدیر گروه نیازسنجی مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اضافه کرد: آنچه به حوزه داوری درباره مناظره دانشجویی ارتباط دارد، این است که مناظره هم دارای شکل است و هم دارای محتوا و برای داور، هر دو مقوله اهمیت دارد. از لحاظ شکلی، مناظره باید پرشور باشد؛ مناظره نوعی سخنرانی یا آن مطالبی نیست که از پیش تعیین کرده باشید و صرفاً بخواهید همان مطالب را مطرح کنید. اشتباهی که بسیاری از دانشجویان آن را تکرار می‌کنند، همین است.

چه گروه‌هایی در مسابقات امروز نوبت اجرا داشتند و گزاره آنها درباره چه موضوعاتی بود؟

ـ گروه‌های «پژواک» (موافق) و «رهروان شهید مطهری» (مخالف) با گزاره «پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها در برنامه توسعه کشور نقشی ندارند» که گروه مخالف در این رقابت‌ها حاضر نشد.

ـ گروه‌های «فردای روشن» (موافق) و «باور» (مخالف) با گزاره «نگاه به شرق بدون تعامل با غرب به شکست می‌انجامد» که گروه «فردای روشن» با ۶۷/۵ امتیاز در برابر گروه «باور» با ۸۳ امتیاز، برنده این مناظره شد.

ـ گروه‌های «تردید» (موافق) و «وکلای آینده» (مخالف) با گزاره «مقصر اصلی کسری بودجه‌ها نه دولت‌ها بلکه کمیسیون تلفیق بودجه کشور است» که هیچ کدام در رقابت‌ها شرکت نکردند.

ـ گروه‌های «فرهنگ» (موافق) و «سپنتا» (مخالف) با گزاره «ترويج طب سنتی و اسلامی تهدیدی برای نظام بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود» که گروه «فرهنگ» برنده این مناظره شد.

ـ گروه‌های «پروین اعتصامی» (موافق) و «دختران فرهنگ» (مخالف) با گزاره «به جای انتقال آب از دریای عمان به مناطق مرکزی، باید احداث قنات را در این مناطق ترویج کرد» که گروه موافق غایب بود.

ـ و گروه‌های «شهید تورجی‌زاده» (موافق) و «ایران من» (مخالف) با گزاره «علت اصلی شکست خصوصی‌سازی در ایران، ضعف در نهادسازی بوده است» که گروه موافق در رقابت‌ها حاضر نشد.

در پایان رقابت‌ها، زهرا عشوری از گروه «سپنتا» درباره این مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: اولین باری است که در مسابقات مناظره دانشجویی شرکت می‌کنم و به نظر من مناظره بسیار خوبی بود، گروه «سپنتا» لیاقت برنده شدن را داشت و هنوز هم دارد.

وی ادامه داد: تعامل داوران و دست‌اندرکاران مسابقات با شرکت‌کنندگان بسیار عالی بود و اگر باز هم این‌گونه مناظره‌ها برای قشر دانشجو برگزار شود، بسیار عالی است.

یادآور می‌شود، 100 دانشجو در قالب 26 گروه برای شرکت در مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در اصفهان ثبت‌نام کرده‌اند که ادامه مسابقات این مرحله در روزهای 25، 28 و 30 بهمن‌ماه جاری در تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

محمدمهدی بخشی

انتهای پیام
captcha