رقابت 10 گروه در دور دوم مسابقات ملی مناظره دانشجویان در اصفهان
کد خبر: 4200332
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

رقابت 10 گروه در دور دوم مسابقات ملی مناظره دانشجویان در اصفهان

در روز سوم مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در اصفهان، 10 گروه با یکدیگر به رقابت پرداختند.

روز سوم مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، سومین روز از مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با رقابت 10 گروه چهار نفره، امروز ۲۸ بهمن‌ماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد. 

در ابتدای روز سوم این رقابت‌ها، اولین مناظره میان گروه «باور» در مقام موافق و گروه «مکث» در مقام مخالف، هر دو از دانشگاه فرهنگیان اصفهان بر سر این گزاره برگزار شد: «برگزاری انتخابات به‌صورت تناسبی و نه اکثریتی، می‌تواند معضل محلی‌گرایی و منفعت‌محوری در قانون‌گذاری را حل کند.» گروه موافق تلاش می‌کرد تا مزایای انتخابات تناسبی را بیان کند و گروه مخالف سعی داشت تا هر دو شیوه تناسبی و اکثریتی را رد و گروه مقابل را متقاعد کند که باید شیوه دیگری، فراتر از این دو روش را اجرا کرد تا بتواند تأثیرات مفیدی داشته باشد. گروه مکث در نهایت پیروزی در این مناظره را از آن خود کرد. 

در رقابت دوم، مناظره میان دو گروه «دختران فرهنگ» از دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره) کاشان و «گفتمان» از گروه جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان برگزار شد که گروه اول در مقام موافق و گروه دوم در مقام مخالف در این رقابت حضور داشتند. موضوع مورد بحث آنها، این گزاره بود: «عدم رشد فرهنگ گفت‌وگو در کشور، بیشتر ناشی از مشکلات اجتماعی فرهنگی است.» بر اساس استدلال‌های گروه موافق، معضل عدم رشد فرهنگ گفت‌وگو ناشی از جامعه و فرهنگ ایرانی و پدرسالارانه ماست که یکی از آثار آن، رشد آمار طلاق و ناتوانی زوجین در گفت‌وگوی سالم و حل مشکلاتشان است، ولی گروه مخالف بر این عقیده بودند که عدم رشد فرهنگ گفت‌وگو در جامعه ایرانی ناشی از سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت‌هاست و برای حل آن دولت‌ها باید به فکر راه چاره باشند. در نهایت گروه مخالف با تفاضل یک امتیاز بیشتر نسبت به گروه موافق به دور بعدی رقابت‌ها راه یافت.

سپس نوبت به رقابت میان دو گروه «آزاداندیشان» از پردیس فاطمةالزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان اصفهان در جایگاه موافق و «پژواک» از دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در جایگاه مخالف رسید. این دو گروه بر سر گزاره «اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به افزایش فرزندآوری منجر خواهد شد» با یکدیگر به رقابت پرداختند. گروه موافق در این مناظره مدعی بودند که این قانون به‌ درستی تصویب شده و همه بخش‌های زندگی خانواده‌ها را در نظر گرفته است، بنابراین اجرای آن می‌تواند به رشد فرزندآوری و افزایش جمعیت منجر شود، ولی گروه مخالف معتقد بودند که پس از گذشت دو سال، این قانون به‌ درستی در کشور ما اجرا نشده است و تا زمانی که به‌طور کامل اجرا نشود، نمی‌تواند کمکی به رشد جمعیت جامعه ایرانی داشته باشد. در پایان، گروه پژواک به دور بعدی مسابقات راه یافت.

در ادامه این رقابت‌ها، گروه «آسمان» از دانشگاه علمی کاربردی اصفهان و گروه «ایران من» از دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا به ترتیب در مقام موافق و مخالف بر سر گزاره «تحریم‌ها عامل اصلی افزایش فاصله طبقاتی در ایران هستند» با یکدیگر به مناظره پرداختند. در جریان این مناظره، استدلال گروه موافق این بود که تحریم‌ها عامل اصلی افزایش فاصله طبقاتی در ایران است و با حل این مشکل، رشد اقتصادی بهتری خواهیم داشت، ولی گروه مخالف بر این عقیده بودند که فاصله طبقاتی در ایران تنها مشکل اقتصادی نیست، ما مشکلات دیگری هم داریم که خودمان ایجاد کرده‌ایم و کشور ما حتی در حال حاضر ثروت بسیاری دارد که به‌ درستی از آن استفاده نمی‌کنیم. گروه «ایران من» پیروزی را از آن خود کرد و به‌ دور بعدی راه یافت.

آخرین مناظره بین دو گروه «فرهنگ» و «نیک‌آیین» برگزار شد که به‌ ترتیب در مقام موافق و مخالف قرار داشتند. موضوع مورد بحث، این گزاره بود: «حذف ایران از کریدور‌های تجاری آسیا به اروپا نمی‌تواند مزیت ژئوپولوتیک ایران را زیر سؤال ببرد.» استدلال گروه موافق این بود که استفاده نکردن از ظرفیت‌های ژئوپولوتیک ایران به‌ معنای از دست دادن آنها نیست، بلکه برای مدتی بلااستفاده می‌ماند، ولی استدلال گروه مخالف نشان می‌داد که استفاده نکردن از این ظرفیت‌ها به‌ معنای از دست دادنشان است، زیرا هر چقدر که ما استفاده نکنیم، کشورهای دیگر از آنها استفاده می‌کنند. در پایان این مناظره نیز گروه «نیک‌آیین» پیروزی را از آن خود کرد.

یادآور می‌شود، داوری سومین روز از دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در استان اصفهان را حمید نساج، عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، حسن ثقفیان، عضو هیئت‌ علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اصفهان و رضا حاجیان حسین‌آبادی، رئیس دانشگاه پیام نور شهرضا به عهده داشتند.

دور پایانی این رقابت‌ها در روز دوشنبه، 30 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha